מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חברות אמיצה בזמן המלחמה

סבתא ורוני במסגרת התכנית
סבא מגיע לביקור בזמן מלחמה
פגישה חטופה לפני מלחמת ההתשה

שמי אירית דויטשר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי רוני, יחד אנו מעלות סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית.

ילדותי

גרתי בקריית ביאליק, היינו שבעה ילדים מאותה כיתה באותו רחוב, בערך באותו גיל. היו לי גם ארבע חברות מאוד טובות. שיחקנו את המשחקים: עמודו, חמש אבנים, קפיצה בחבל, תופסת והרבה מחבואים. היה לי עץ תאנה גדול ושם התחבאתי הרבה, לא מצאו אותי כשהתחבאתי שם.

סיפורה של תמונה – אירית ומשה זוג צעיר

התמונה צולמה בבית של ההורים שלי, בקריית ביאליק בבית שבו גדלתי, זה היה הבית היחיד שהיה בשכונה. התמונה צולמה בשנת 1969, באוגוסט, בשעות הבוקר, בזמן מלחמת ההתשה. האווירה הייתה לא כל כך נעימה בזמן תקופת המלחמה. ההורים שלי צילמו את התמונה, בה רואים את החייל שיצא הביתה לשבת בזמן מלחמה כדי לבקר.

אירית ומשה זוג צעיר, 1969

תמונה 1

חפץ שעובר בין הדורות – חנוכיה בת מאה שנים

כשסבא וסבתא שלי עלו לארץ מגרמניה בשנת 1936, החנוכיה הגיעה לארץ – הם הביאו עימם חנוכיה, החנוכיה בערך בת מאה שנה. היא עשויה ממתכת, בראשה מגן דוד והשמש מתפרק. במשך ארבעה דורות אנחנו מדליקים נרות חנוכה בחנוכיה הזאת ופעם אחרונה שהדלקנו בה נרות הייתה לפני שבוע.

החנוכיה שהגיעה לישראל מגרמניה

תמונה 2

הזוית האישית

רוני הנכדה המתעדת: למדתי הרבה במסגרת התכנית: לא ידעתי שסבא וסבתא שלי הכירו בגיל כל כך צעיר, התחתנו וחיו ביחד כמעט חמישים שנה. גם למדתי שסבתא שלי גרה כל חייה בקריית ביאליק.

מילון

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-11 ביוני 1967 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים. המלחמה הסתיימה בהתשה של שני הצדדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”איזהו עשיר? השמח בחלקו“

הקשר הרב דורי