מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חב"ד למען ילדי צ'רנוביל

במסיבת יום הולדתי
תמונה משפחתית
חלום העלייה לישראל שהתגשם

אורה מליוטין מספרת למעיין על עלייתה לישראל במסגרת חב"ד למען ילדי צ'רנוביל

שמי אורה מליוטן לבית משפחת קשנר. סיפרתי למעיין את סיפור עלייתי לארץ ישראל.

בשנת 1980, אחרי שאימי נפטרה, הייתי אז רק בת חמש ואחותי הגדולה הייתה בת שתיים עשרה, נשארנו עם סבתא שלנו מצד אימא ז"ל. גם סבתנו הלכה לעולמה אחרי שלוש חודשים. השכנה, שהייתה חברה טובה של סבתא שמעה על פרויקט "צרנוביל", קבוצה שהתגייסה באותה תקופה להעלות ילדים לארץ ישראל בעקבות הוראת הרבי מלובביץ.

חב"ד למען ילדי צ'רנוביל

פרויקט חב"ד למען ילדי צֶ'רנוֹבִּיל , שנקרא "ילדי צ'רנוביל", אותו אירגנו צעירי אגודת חב"ד בישראל. במסגרת זו הועלו לישראל אלפי ילדים יהודים מאזור צ'רנוביל בין השנים 1990–2017.

בעקבות אסון צ'רנוביל, ב-26 באפריל 1986, פנו נציגי הקהילות היהודיות באזורי האסון לתנועת חב"ד בבקשה להוציא את ילדי המשפחות היהודיות העניות שנותרו באזור, מאחר ונשקפה להם סכנה מהנשורת הרדיואקטיבית.

שנה אחרי מות אמי, אחותי עלתה לארץ עם עם קבוצת פרוייקט "צרנוביל", שהעלה בני נוער לישראל. אני נשארתי עם אבי, כיוון שלא ניתן אישור לשחרר אותי, מאחר והייתי בתו היחידה (אחותי, בת אמי הייתה מאבא אחר). במשך שלוש שנים, גם אבא וגם אחותי איתה הייתי בקשר, היו מבטיחים לי שעוד הקיץ אני נוסעת לארץ, אבל זה לא היה פשוט כי הייתי בפנימיה של הרשויות בבלארוס.

סוף סוף אחרי שלוש שנים, אבא אמר לי שהוא לוקח אותי לכמה ימים להיפרד מהמשפחה ושאני טסה לארץ ישראל לאחותי. אבא אירגן לי תיק קטן ובאישון לילה באו לקחת אותי בני זוג שלא הכרתי.

לימים, גיליתי יותר מאוחר, שכעשיתי עלייה, בשביל שאוכל לעלות לארץ – היו צריכים לזייף לי תעודת לידה. יצאתי לדרך עם בני הזוג שלא הכרתי, עברנו את הגבול לאוקראינה ומשם לעיר אודסה. שם נפגשתי עם עוד ילדים שעלו ביחד איתי לאותו פרויקט של ילדי צרנוביל, שגם אחותי עלתה בעזרתו לישראל.  ילדי הפרויקט היו מרוכזים בכפר חב"ד.

אחרי שלוש שנים, אחותי, סיימה את לימודיה בתיכון ועזבה את מסגרת פרויקט "צ'רנוביל" ויצאה לחיים עצמאיים. אני נשארתי במסגרת הפרויקט, במשך אחת עשרה שנים, עד גיל תשע עשרה. שם סיימתי את לימודיי בבית הספר היסודיי והתיכון. מסגרת הפרויקט היה עבורי ולעוד הרבה ילדים לבית לכל דבר!

 מהאלבום המשפחתי

תמונה 1

שתי אחיות היו בין אלפי הילדים שעלו לארץ במסגרת חב"ד למען ילדי צ'רנוביל

תמונה 2

 

הזוית האישית

מעיין מליוטין: בחרתי להביא את סיפור העלייה המרגש ולספר על הפרוייקט המיוחד של חב"ד למען ילדי צ'רנוביל שבזכתו ניצלו אלפי ילדים.

מילון

חב"ד למען ילדי צ'רנוביל
פרויקט חב"ד למען ילדי צֶ'רנוֹבִּיל (מכונה בקיצור: ילדי צ'רנוביל) הוא פרויקט של צעירי אגודת חב"ד בישראל, שבמסגרתו עלו לישראל אלפי ילדים יהודים מאזור צ'רנוביל במשך שנות 1990–2017. הורה רבי מנחם מנדל שניאורסון לצעירי חב"ד להקים בכפר חב"ד מוסדות לקליטת הילדים, בראש הארגון עמד יוסי רייטשיק מצעירי חב"ד. ב-3 באוגוסט 1990, י"ב באב תש"ן הועלתה לישראל הקבוצה הראשונה, שמנתה 196 ילדים. מאז הועלו במסגרת הפרויקט 80 קבוצות ובסך הכל כ-2,500 ילדים. בעקבותיהם עלו גם חלק מהוריהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשביל שאוכל לעלות לארץ - היו צריכים לזייף לי תעודת לידה“

הקשר הרב דורי