מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מן המלחמה ותהלוכת הגדוד – אלנה סרקו

טשה ואלנה בטיול משותף וחוויתי.
הוריה של אלנה בתהלוכה של הגדוד האלמותי
סיפורה האישי ומרכז חייה של אלנה, כולל מתכון למצה בריי

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית ומספר את סיפור חייה של אלנה סרנקו.

שמי טשה, אני סטודנטית המשתתפת בפרויקט ומתעדת את אלנה. ב-8 במאי פגשתי את אלנה סרנקו בערב יום הניצחון. היא נולדה בצ'רניהיב שבאוקראינה למשפחה מוזיקלית. במהלך המלחמה אביה היה סגן בחיל השריון, אמה הייתה מורה בבית ספר למוזיקה. כל המשפחה של אלנה הם אנשים יצירתיים ואמנותיים.

אלנה סיפרה לי סיפור מעניין על איך הוריה הכירו: אביה ואימה של אלנה הכירו מימי בית הספר, כשהחלה מלחמת העולם השנייה, אביה של אלנה היה תלמיד בבית הספר לטנקים. משם הוא נלקח לחזית ובמהלך המלחמה נישאה אמה של אלנה ואחיה הגדול נולד. הבעל נלקח לחזית ושם הוא מת. בתום המלחמה: נאה, צנום, גבוה, עם חזה מלא באותות הוקרה, חזר אבא של אלנה עם ניצחון! לאימא היה ילד באותה תקופה. האהבה מימי בית הספר התלקחה שוב והם התחתנו ונולדה הילדה אלנה. לאלנה יש שני אחים – מבוגר וצעיר ממנה.

לאלנה זיכרונות טובים ורעים מהמלחמה. במלחמת העולם השנייה מתו מספר רב של יהודים ובמקביל נולדה משפחתה. אלנה ביקשה ממני לקחת את "אימא ואבא" שלה (תמונה) לתהלוכה של הגדוד האלמותי (תהלוכה שמתקיימת בכל שנה ב- 9 במאי לזכר הניצחון על הנאצים). נעניתי לבקשתה.

תמונת הוריה של אלנה בתהלוכה של הגדוד האלמותי

תמונה 1

אלנה היא אדם יצירתי ומעניין. היא משתתפת בפעילויות ובכיתות אמן שונות שאני מארגנת במרכז סביון והיא גם שרה במקהלה. אחרי הכל, כל המשפחה של אלנה קשורה למוזיקה.

בישראל אלנה מתגוררת ב"הוסטל" ביקנעם ומשפחתה עשתה עלייה לאחרונה בעקבות המלחמה באוקראינה.

מתכון למצה-בריי

מצרכים:

1 חבילת מצה

4 ביצים חתוכות

1 יחידה של חזה עוף

1 בצל פרוס דק

אופן ההכנה:

מפוררים דק את המצה, מוסיפים מעט מים חמימים וביצים, מערבבים, מטגנים בצל ועוף במחבת, מאחדים. מחממים תנור ל-180 מעלות. יוצקים לכלי שטוח ואופים 30 דקות. מתאים להגשה חם או קר.

אלנה כיום

תמונה 2

הזוית האישית

אלנה: ברצוני להודות למרכז הצעירים על הפרויקט הנפלא. ההשתתפות בפרויקט אפשרה לי להתקרב לדור הצעיר, לטעום מעט מחייהם, לספר את סיפור החיים שלי ולהעביר את נסיון חיי והחיים של הוריי בהכנת המאכלים. תודה רבה לטשה המקסימה על החוויה המוערכת כל כך. מצאתי חברה חדשה, הייתה חוויה נעימה ומעצימה.

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית

מילון

יצירתיות
היכולת להמציא ולפתח רעיונות מקוריים

צ'רניהיב
צ'רניהיב (באוקראינית: Чернігів) או צ'רניגוב (ביידיש: טשרניגוב, ברוסית: Чернигов) היא עיר בצפון אוקראינה, בירת מחוז צ'רניהיב. לעיר יש חשיבות רבה בהיסטוריה של רוס של קייב והעמים הסלאביים. היא הייתה העיר האוקראינית השנייה בחשיבותה ברוס של קייב ומושל העיר דאנילו כתב על מסעותיו לארץ ישראל ועליית הרגל לירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מצאתי חברה חדשה, הייתה חוויה נעימה ומעצימה“

הקשר הרב דורי