מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מילדותו של סבא אבנר יצחק

סבא ואני בתוכנית הקשר הרב דורי
סבא אבנר בכפר נופש של הצבא
בר המצווה המיוחדת של סבא אבנר

שמי אריאל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייו של סבי, אבנר יצחק, יחד אנו מנציחים את סיפורו במאגר המורשת.

סבא אבנר, בנם של שרף ושמחה ז"ל, נולד בשנת 1951 בעפולה בבית חולים העמק. הוריו של סבא אבנר עלו לארץ מכורדיסטאן והתגוררו במושב רחוב שבעמק בית שאן (היום, עמק המעיינות). סבא למד בבית הספר ביכורה במושב רחוב עד כיתה ח'. 'ביכורה' היה ביה"ס של המושבים הסמוכים (מושבי ביכורה). לימים שונה שמו של בית הספר ל'ביכורים' והפך לאחד מבתי הספר הדתיים האזוריים של מ.א עמק המעיינות. בבית ספר זה, גם אני (הנכד) לומד היום. סבא סיפר לי שאחת הדמויות שהוא זוכר היטב מבית הספר הוא המנקה, שקראו לו "שמש", וכל הילדים היו קונים ממנו ממתקים.

כשסבא הגיע לגיל מצווה הוא חגג יחד עם 12 חברים מהכיתה בר מצווה משותפת בבית הספר. יחד עם המורים, הם הקימו במה להופעות. סבא וחבריו נתנו הופעה ספורטיבית בבר מצווה. לחגיגה הגיעו אורחים מכל המושבים ונתנו להם מתנה – תפילין. בבר המצווה היו גם הופעות של זמרים מוכרים, בנוסף לפעלולים היפים, והרב בירך אותם. זו הייתה ההופעה הכי גדולה שהייתה בבית הספר באותם השנים.

חקר תמונה: סבא אבנר בכפר נופש של הצבא

את התמונה צילם למזכרת הצלם ג'רי. התמונה צולמה בשנת 1972. זה היה בכפר הנופש "אפרידר", שמיועד לחיילים. בתמונה אפשר לראות שסבא מאושר ונהנה מהנופש.

תמונה 1

מנהגים וזיכרונות מתקופת החגים 

פסח: בכל שנה לקראת חג הפסח, היו נוהגים בביתו של סבא אבנר להכשיר ולצבוע את קירות הבית. עד היום סבתא צובעת את הקירות. סבא לא עזר בצביעה אבל הוא אהב מאוד את תקופת צביעת הבית בכלל ולצפות במלאכת הצביעה בפרט. סבא סיפר לי שאבא שלו הוא זה שצבע את הקירות.

סבא אהב מאוד את חג הפסח. הוא היה מחכה לליל הסדר בהתרגשות כדי למצוא את האפיקומן, כי במשפחתם היה נהוג שמי שמוצא את האפיקומן מקבל פרס "שווה". סבא של סבא, אבנר, היה מחביא את האפיקומן והנכד שמצא אותו זכה במתנה. סבתא נהגה להזמין את כל המשפחה המורחבת, היא הייתה מבשלת ארוחה לחג הפסח. סבא מספר: "אהבנו את החרוסת ואת הקובות המיוחדות מקמח מצה".

פורים: בחג פורים כל ילדי המושב היו נוסעים לבית שאן לקנות ממתקים וקפצונים. סבא סיפר: "היינו אוכלים פלאפל והולכים לראות סרט בקולנוע. בבית שאן, כבר אז היו מתקיימות תהלוכות "עדלאידע" של תחפושות וכולנו היינו מחופשים".

הזוית האישית

סבא אבנר: נהניתי מאוד במפגשים עם אריאל. המפגשים היו מעצימים ומספרים על הקשר הבין דורי. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות לבית הספר על הרעיון וההשקעה. תודה!

הנכד המתעד אריאל: היה לי כיף מאוד עם סבא אבנר והיה מאוד מעניין לקבל מידע שלא ידעתי על סבא.

מילון

אקדח קַפְּצוֹנִים
אקדח קַפְּצוֹנִים או אקדח פיקות הוא אקדח צעצוע שמייצר קול ועשן אשר מדמים יריית אקדח כאשר ההדק נלחץ.

פנימיה
בית מְגוּרִים לַתַּלְמִידִים הַלּוֹמְדִים אוֹ מְבַלִּים בְּמוֹסָד מְסֻיָּם.

ציטוטים

”בכל שנה לקראת חג הפסח היו נוהגים בביתו של סבא אבנר להכשיר ולצבוע את קירות הבית. עד היום סבתא צובעת את הקירות“

הקשר הרב דורי