מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות של שושנה מאירן

בתמונה לזכר הימים.
בית הכנסת "מולה יעקוב"באיספהאן
השפה העברית

שמי שושנה בר, נולדתי באירן בשנת 1934. עליתי לארץ מאירן בשנת 1949, שנה לאחר קום המדינה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם יניב, בבית הספר אמי"ת בקריית מלאכי.
במפגשים סיפרה שושנה ליניב על ילדותה באירן, על המנהגים שם, על המאכלים שאכלו ועוד…
 
שושנה מספרת על ילדותה באירן
"אבא לא הסכים שהבנות ילכו לבית הספר בגלל שאבא היה דתי והוא לא רצה שהבנות ילמדו עם הבנים ביחד. כך היה נהוג אז, שהבנים הלכו ולמדו בבית ספר והבנות לא למדו".
 
שושנה מספרת שהיא היא לא ידעה את השפה העברית. ואז היא התחתנה בארץ ומישהו רצה לשלוח לה מתנה לבית לכבוד החתונה והוא שלח לה את זה עם שליח ישראלי שמדבר עברית והוא אמר שהיא תחתום את השם שלה בעברית והיא אמרה שהיא לא יודעת והשליח צעק ואמר לה טפו…תתביישי לך ואז היא בכתה והלכה לצד אחיה שאל אותה למה היא בוכה וסיפרה לו את הסיפור והוא לימד אותה עברית.
 
העשרה
יהדות אירן: "יהדות איראן (או קהילת יהודי פרס) היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות מבין הקהילות היהודיות באסיה – קהילה יהודית מזרחית בשטחה של איראן המודרנית. גם כיום יהודי איראן נקראים במוסדות שונים יהודי פרס ומנהגיהם "מנהג יהודי פרס", על שם הממלכה הפרסית והשפה הפרסית…..רב הקמת המדינה היו באיראן כ-100,000 יהודים, וכ-20,000 יהודים פרסיים בארץ ישראל. עד לשנת 1968 עלו ארצה כ-70,000 מיהודי איראן, מתוכם כ-10,000 יהודים חזרו לאיראן". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

יהדות איראן
יהדות איראן (או קהילת יהודי פרס) היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות מבין הקהילות היהודיות באסיה - קהילה יהודית מזרחית בשטחה של איראן המודרנית. גם כיום יהודי איראן נקראים במוסדות שונים יהודי פרס ומנהגיהם "מנהג יהודי פרס", על שם הממלכה הפרסית והשפה הפרסית.....רב הקמת המדינה היו באיראן כ-100,000 יהודים, וכ-20,000 יהודים פרסיים בארץ ישראל. עד לשנת 1968 עלו ארצה כ-70,000 מיהודי איראן, מתוכם כ-10,000 יהודים חזרו לאיראן.

גונדי
מאכל של פרסים.

ציטוטים

”צריך ללמוד בבית ספר אם לא אתה תעשה בושות להורים.“

הקשר הרב דורי