מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות – סבא אברהם תבורי

סבא וסבתא כיום
אימא של סבא, דינה תבורי
סבא מספר לשקד על ילדותו

שמי שקד, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, אעלה סיפור על סבא שלי. לסבא שלי קוראים לו אברהם על שם סבא שלו. שמות הוריו: בן ציון תבורי ודינה תבורי. שמות אחיו: אביבה, אהובה, יפה, נוגה (כולם עד היום חיים). סבא שלי הוא צבר (יליד הארץ) וגם הוריו נולדו בארץ.

סבא שלי נולד בחדרה אבל גדל ביישוב גאולים בבית בן שישה חדרים. הייתה לו מקלחת, שירותים חדר אוכל/ מטבח. היה ממש בקרבת מקום בית כנסת. המאכל האהוב על סבא שלי בילדות היה אורז עם חלב. היו באותה תקופה ממתקים (לפי דעתו של סבא שלי הרבה יותר טובים משל היום). סבא שלי והמשפחה שלו קנו מצרכים בצרכניה. סבא שלי למד בבית ספר ממלכתי דתי תנובות. את כל החברים שלו מאותה כיתה הכיר משם (כולל את סבתא שלי). המגמה שלמדו שם נקראת "הומנית", הם למדו עברית, מתמטיקה ועוד. המקצוע האהוב על סבא שלי היה חקלאות. הייתה בבית ספר משמעת. העונשים היו: להביא את ההורים לשיחה או להביא חתימת הורים. היו בבית הספר טיולים ומסיבות.

סבא שלי היה בתנועת הנער העובד והלומד. באותו הזמן אנשים העבירו את זמנם הפנוי בחברותא. סבא שלי עבר לבית הספר של סבתא שלי שהיה בכיתה ג', הם מכירים עוד מהילדות. בשנות ה-20 לחייו סבא שלי עבד במשק ולא היה לו זמן פנוי. אמצעי הבידור באותה תקופה היו הצגות וסרטים. האמצעי התקשורת היו טלפונים ביתיים.

לסבא שלי יש ארבעה ילדים ו – 11 נכדים, אין עדיין לסבא שלי נינים.

מקרים מיוחדים שסבא זוכר

פעם כשסבא שלי היה בן 18, הוא ועוד אדם בשם נחשון שלום, שמרו על משק. לסבא שלי היה רובה צ'כי גדול. ב-2 בלילה, כשכולם ישנו, סבא שלי ירה כדור בזמן שהוא ישן, השומרים האחרים לא התעוררו ועשו להם ביקורת.

סבא שלי הלך עם סבא שלו לשחוט פרה. בחיפוש אחר פרה לשחיטה, סבא שלי עלה על גבעה וחיפש פרה מתאימה. סבא מצא את הפרה שנראתה לו מתאימה ביותר, והביא אותה לסבא שלו. בעת השחיטה, כשהם פתחו לפרה את הבטן היה לה עגל בבטן (הבשר של העגל נחשב נדיר ומצרך יוקרתי). סבא רבא שחט את הפרה והעגל, הם הפיקו מהם בשר אותו סבא זוכר אותו עד היום.

סבא רבא בן ציון

תמונה 1

הזוית האישית

שקד: אני נהניתי כי ראיתי איך נראה סבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי בעבר, ויצא לי לשמוע דברים מצחיקים שמתארים את המשפחה שלי, עליהם לא ידעתי. גיליתי צדדים חדשים בסבא.

מילון

שחיטה
שחיטה היא הריגת בעל חיים במטרה להכינו כבשר למאכל אדם. הפעולה מתבצעת לרוב בבתי מטבחיים (משחטות) על ידי שוחטים וקצבים, בעזרת טכניקות שונות, התלויות בסוג בעל החיים, חוקי המדינה וההנחיות הדתיות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מי שלא בוכה לא גדל “

הקשר הרב דורי