מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונותיי מהכרזת המדינה – אביבה אופק

ליהי הפעוטה עם סבתא
סבתא בעיתון (מתוך עיתון "דבר", 1961)
הייתי בת 5 כאשר נפל הפור וישראל הצטרפה לאומות המאוחדות

שמי אביבה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי ליהי. יחד אנו מתעדות סיפור מחיי ומנציחות אותו במאגר המורשת. סיפורי עוסק מזכרונותיי כילדה בעת הכרזת העצמאות וההצבעה באו"ם בנוגע להקמת מדינת ישראל.

נולדתי בשנת 1942 בירושלים, גרתי בשכונה מעורבת של יהודים וערבים, בארץ שלטו הבריטים.

בכ"ה באייר תש"ח 1948, אני הייתי בת 5 והייתי עדת שמיעה לאירוע ההיסטורי של הכרזת המדינה. בערב ישבתי עם כל משפחתי סביב מקלט הרדיו ועקבנו במתח אחר תוצאות ההצבעה באו"ם, כאשר נפל הפור ומדינת ישראל הצטרפה לאומות המאוחדות.

השמחה הייתה רבה: כל משפחתי יצאה לרחובות, אבא שלי לקח את אותי בפיג'מה, נשא אותי על כתפיו והצטרף לחוגגים ולרוקדים ברחובות. למחרת כינס דוד בן גוריון את מועצת העם והכריז בחגיגיות על הקמת מדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל.

בילדותי שיחקתי לרוב מחניים, למדתי בתיכון בית חינוך בירושלים. הייתי בתנועה המאוחדת שהפכה להיות הנוער העובד, בצבא שירתי בנח"ל. התחתנתי בשנת 1963, החתונה נערכה בקריית טבעון בבית השומר. יש לי שלושה ילדים, 11 נכדים ושני נינים. תחביבי הוא ריקודי עם. יצאתי לגמלאות בשנת 2012 ואת יתר זמני אני מבלה בבית.

החפץ מן העבר שהבאתי כדי להציגו במפגש התכנית הוא כוס עתיקה מליל הסדר אותו חגגנו בגולה. הכוס הזו נשתמרה במשך שנים מסבתא רבתא שלי ואני גאה שהיום אני מציגה אותה בפני נכדתי היקרה, ליהי.

הזוית האישית

ליהי הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד במפגשים עם סבתא, הקשר איתה תמיד טוב ובזכות התכנית הקשר עוד יותר התעצם. היה מרגש לראות אותה בכיתה.

סבתא אביבה: זו תכנית חשובה, לא הייתה הזדמנות נוספת לקשר כזה אלמלא התכנית.

מילון

מקלט רדיו
מַקְלֵט רדיו הוא מכשיר שהופך גל נושא הנקלט מהאוויר באנטנת הקליטה, בתדר גל נושא מסוים (תדר התחנה הרצויה), לאות מידע (קול, תמונה, נתונים וכו').

ציטוטים

”הרבה סבלנות, סובלנות ואהבת חינם“

”השמחה הייתה רבה: כל משפחתי יצאה לרחובות, אבא שלי לקח את אותי בפיג'מה, נשא אותי על כתפיו והצטרף לחוגגים ולרוקדים ברחובות. למחרת כינס דוד בן גוריון את מועצת העם“

הקשר הרב דורי