מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות סבתא חווה מהשלג בירושלים

אני וסבתא בבית שלה
זאת סבתא כשהייתה צעירה
החורף של סבתא, החיים ללא מכשירי חשמל בעבר....

סיפורה של חווה זיידה סבתא של עמית

סבתא חווה זיידה נולדה בשנת 1950 בחדרה. ביקשתי ממנה לספר על זיכרונות מיוחדשים שלה מתקופת ילדותה ונערותה.

סבתא נזכרת ביום גשום ביותר שלה בירושלים, ירד גם שלג. והיה להן כיף, כי היא וחברותיה, היו יוצאות החוצה לזרוק כדורי שלג של אחת על השנייה והן היו מכוסות שלג והם נהנו ממש באותו זמן.

סבתא מספרת שבתקופת ילדותה לא היו הרבה מכשירים שפעלו על חשמל, לא הייתה מכונת כביסה, מיבש, לא הייתה טלוויזיה ועוד כל מיני מכשירים שיש היום. שנים אחר כך כשכבר היה חשמל, היא זוכרת, שהייתה הפסקת חשמל בחדרה בשנת 1960 כשהיא היתה ילדה בת עשר וההורים האחיות והאח שלה היו איתה בבית והם היו מדליקים נרות בשביל להאיר את הבית.

 סבתא בילדותה

תמונה 1

במקום מקרר היה מן מקרר כמו ארון שהיו שמים בתא העליו שלו קרח. היא זוכרת שפעם היא הלכה לקנות קרח מהמוכר שהיה מגיע עם עגלה לשכונה ומוכר גושי קרח, כי פעם זה היה המקרר שלהם. הם היו מבשלים את האוכל על פתיליה וגם חיממו עליה מים.

בבית הספר היא הייתה ילדה מקובלת והיו לה המון חברות, הן היו משחקות יחד כל הזמן במחבואים, תופסת ועוד משחקים. הם היו נפגשות אחרי הלימודים כל פעם בבית אחר .

מתקופת השירות הצבאי סבתא סיפרה לי שבצבא לא היו לה ממש קשיים. שם היא הייתה מהנדסת מכונות. היא הייתה מפקדת על אחד עשר חיילים אבל היא תמיד העדיפה את הבית שלה.

הזוית האישית

עמית זיידה: היה ממש כיף לבלות ביחד בתוכנית הזאת.

מילון

פתיליה
מנורת בשול שיש לה בית קבול לנפט ופתילה או מערכת פתילות אחדות הטובלות בנפט וסופגות אותו אגב בעירה.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון. ככה מגיעים רחוק. “

הקשר הרב דורי