מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מבית הילדים בקיבוץ

נורית אורן יהב ונועם
נורית בילדותה
עונשים שהיו נהוגים בלינה המשותפת בקיבוץ

שמי נורית אורן, בת קיבוץ כפר הנשיא, ואני משתתפת השנה בפרויקט "הקשר הרב דורי" עם נכדי יהב וחברו נועם.

אבי נולד בפולין ואמי בגרמניה. הם נפגשו בצרפת אחרי  "ליל הבדולח" כשהיו שניהם ילדים. בזמן המלחמה הם הסתתרו בכפרים. אחרי המלחמה התחתנו ועלו ארצה בעליה בלתי לגאלית, כדי להקים קיבוץ בארץ ישראל.

נולדתי בבית החולים הסקוטי בטבריה. בגיל יומיים מסרה אותי אמא שלי לידיה של מטפלת התינוקות. אסור היה לאמא לרחוץ אותי או לקחת אותי למרפאה אם היה צריך. זה היה התפקיד של המטפלת. עבור אימי זה היה משבר. מותר היה לה לבוא להניק אותי פעמיים ביום. ההורים ראו אותי ארבע שעות ביום בלבד.

מבית התינוקות עברתי עם שאר בני גילי לפעוטון, אחר כך לגן ואז לבית הספר המקומי בקיבוץ. לאורך כל השנים המשכתי לגור בבית הילדים, לשבת על הסירים ביחד. לישון בלילה יחד עם כל בני גילי, לאכול ביחד, להתקלח ביחד. הכל ביחד.

מתקופת בית הספר יש לי זיכרונות טובים וגם פחות טובים. טובים כי למדנו לעבוד מגיל צעיר: לנקות, לשטוף כלים, לזרוק את האשפה, לגהץ, לעבוד בגינה, להאכיל חיות במשק ילדים ועוד. יצאנו לטיול כל שבוע, ולמדנו שמות של פרחים וציפורים, למדנו לשיר שירי ארץ ישראל.

אבל היו גם דברים פחות נעימים, היתה הרבה אגרסיביות. המטפלת נהגה להפליק לילדים שובבים על טוסיק חשוף. והיו גם עונשים לפעמים. אם דיברת או הפרעת בחדר השינה בזמן המנוחה היית צריך להישאר עד השעה 15:00 בבית השימוש או במקלחת כעונש. אם לקחת יותר מידי אוכל בצלחת ולא הצלחת לסיים את הכל, היית חייב להמשיך לשבת על יד השולחן, גם אם זה אומר להישאר שם זמן רב. עד כיתה ג' התקלחנו בנים ובנות יחד. ביום חורף אחד המטפלת הכריחה אותנו  להתקלח במים קרים, כי אחת הבנות התחצפה. לפעמים בלילות פחדתי שהלב שלי יפסיק לפעום ויקרה לי משהו, אבל לא היה לי את מי לשתף במצוקה, כי אבא ואמא ישנו בחדר שלהם הרחק מבית הילדים.

כל לילה היה הורה תורן שישן איתנו בגן או בכיתה. לפעמים ההורה הזה, היה ישן שינה עמוקה והיה נוחר ולי כמובן שלא היה אומץ להעיר אותו. לפעמים הייתי בורחת לחדר ההורים בלילה, והם הרשו לי להישאר איתם עד הבוקר. אמא שלי היתה אחת הלוחמות הנועזות נגד הלינה המשותפת. בזכותה ובזכות חברות אחרות, כפר הנשיא היה הקיבוץ השני בארץ, ששינה את שיטת הלינה והעביר את כל הילדים ללינה משפחתית.

תמונה 1

תמונה 2

 

הזווית האישית

יהב: "היה לי כיף ומעניין לשמוע את סיפור הילדות של סבתא.

נועם: היה לי כיף לעבוד עם יהב וסבתא שלו.

סבתא נורית: נהניתי מהמפגשים המשותפים, עם קבוצת הילדים והסבים בכלל. וכמובן אני תמיד נהנית לספר על חוויות הילדות שלי, ובמיוחד ליהב ונועם.

מילון

"ליל הבדולח"
עקב השנאה ההולכת וגוברת כלפי היהודים, בליל ה 29.11.1938 נופצו חלונות ראווה של חנויות בבעלות יהודית ונשרפו בתי כנסת רבים ברחבי גרמניה.(ויקיפדיה)

"עליה בלתי לגאלית"
עלייה לישראל לא חוקית בניגוד להסכמת הבריטים.

"קיבוץ כפר הנשיא" :
כְּפַר-הַנָּשִׂיא הוא קיבוץ ברמת כורזים מזרחית לראש פינה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. הקיבוץ הוקם בשנת 1948 על ידי עולים חברי גרעין "הבונים" מבריטניה שעברו הכשרה בחדרה.

ציטוטים

”"בלילות פחדתי שהלב שלי יפסיק לפעום ואני אמות". “

הקשר הרב דורי