מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות בפרס

הנכדה רבקה חמו
סבתא שושנה, הראשונה מימין
אני זוכרת את בית הכנסת גדול ומואר בהרבה אורות, שטיחים היו פרוסים על הרצפה.

שמי שושנה כהן ואני סבתא של רבקה חמו.

נולדתי בפרס בשנת 1945 להוריי משפחת פינחסי. אני הגדולה מבין ילדי המשפחה. כבת בכורה במשפחה של 6 ילדים הייתי מסייעת רבות להוריי. גדלתי בבית מוקף חומה עם סבתא שהתגוררה אתנו.

הימים היו עוד לפני המהפכה, השלטון היה יחסית טוב ליהודים, אך תמיד היו היתקלויות מקומיות..

יום אחד יצאתי מהבית לקניות, כאשר נער ערבי החל לרדוף אחרי כדי לחטוף אותי. כנערה יהודיה היינו הולכות עם רעלה לבנה בניגוד לנערות הערביות שהלכו עם רעלה שחורה. התחלתי להימלט בבהלה והוא בעקבותיי, וכמעט תפס אותי. למרבה הנס, חברתי הטובה ראתה זאת והחלה, בתושייה רבה, לזעוק "הצילו, זו אחותי, הוא רוצה לחטוף אותה". לשמע הקריאות יצאו אנשים לרחוב, והנער נמלט. בזכותה של חברתי ניצלתי.

אני זוכרת את בית הכנסת שלנו, הוא היה גדול ומואר עם הרבה אורות, שטיחים היו  פרוסים  על הרצפה. ומסביב היו מסודרים דרגשים שהיו מיועדים לישיבה וארון הקודש מעץ, שהיה מעוצב יפה  ומרשים במיוחד. כמובן שהייתה שם עזרת נשים ופינה מיוחדת להדלקת נרות.

סבתא שושנה, הראשונה מימין

תמונה 1

חג הפורים זכור לי כחג מיוחד עם חוויה מיוחדת. היינו הולכים כולם לבית הכנסת לשמוע את קריאת מגילת אסתר. בחצר היו הרבה בובות בדמות המן ובניו. היינו מכינים מדורה גדולה ושורפים אותם. הכנו גם נפצים תוצרת עצמית  מגפרור מצופה בנייר כסף. היינו קופצים על הגפרור והוא היה מתפוצץ. למשלוח מנות היינו צובעים ביצים יפות ושמים אותן על המשלוח.

אני זוכרת את העלייה ארצה בשנת 1959 כאירוע משמח ביותר. היום אני מתגוררת בדימונה ושמחה לגור בארץ ישראל ולרוות נחת מילדי ונכדי.

הזוית האישית

רבקה חמו: תודה לך סבתא שושנה ששיתפת אותי בסיפור ילדותך והעשרת את דעותיי, מאחלת לך הרבה בריאות ונחת.

מילון

מגלת אסתר
היא אחת מחמש המגילות שבחלק ה"כתובים" שבמקרא. היא מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן האגגי, בכיר השרים בממלכה, להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ובת דודתו ולפי הגמרא גם אשתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן. על פי ההלכה, יש מצווה לקרוא את המגילה בחג פורים, בלילה וביום. מצווה זו נקראת "מצוות מקרא מגילה".

ארון הקודש
ארון שבו שמים את ספר התורה בבית הכנסת. נקרא גם "היכל" או "תיבה" הארון ששמים בו את ספר התורה נקרא גם כן היכל או תיבה. מקומו במדינות אירופה ואמריקה בצד מזרח, כדי שיתפללו העם לכיוון ירושלם. מקום הארון והכותל המזרחי שעומד שם הארון הוא המקום המכובד והמרומם בבית הכנסת.

ציטוטים

”ב"ה, אני שמחה לגור בארץ ישראל ולרוות נחת מילדי ונכדי.“

הקשר הרב דורי