מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות בירושלים

סבתא מלכה ונכדתה שרה על רקע הכותל
הנכדה שרה
לפתע, שמענו המון אזעקות, וראינו מכוניות רבות שנוסעות, לא הבנו מה קורה.

סבתא מלכה מספרת לנכדתה שרה סילבר:

‏שמי מלכה אמיתי. נולדתי בשנת ‏1962 להוריי משפחת אוחיון בעיר צפרו (מבטאים ספרו) שבמרוקו. צפרו היא עיר במרכז מרוקו השוכנת בקרבת העיר הגדולה פאס.

בגיל ארבעה חודשים עליתי עם משפחתי לארץ ועברנו לגור בירושלים. בגיל הרך ובבית הספר היסודי למדתי במסגרות החינוך של חב״ד בירושלים. לימודי התיכון שלי היו ב"בית רבקה" בכפר חב"ד. ובסמינר למדתי ב"בית יעקב" בירושלים במגמת הוראה לגיל הרך.

זיכרון ילדות משעשע

זה קרה כאשר גרנו בירושלים. היה לנו שכן שיכור בבניין, שגרם לנו לפחד נורא, שמא ניפגש אתו בחדר המדרגות. בכל פעם, שהיינו צריכים להגיע הביתה, קראנו לאמי שתעלה אתנו הביתה. וכך זה נמשך בכל יום בשובי מבית הספר.

יום אחד לאחר שחזרנו הביתה, הוריי אמרו לנו שהם צריכים לצאת. הם ביקשו מאתנו, הילדים, לנעול את הדלת. לאחר כמה זמן נשמעו דפיקות בדלת ביתנו. היינו בטוחים, שהדפיקות הן של השכן הזה, וממש פחדנו. כל אחד מאתנו לקח איזה חפץ כדי להתגונן מפניו, אחד לקח פטיש, האחר מטאטא וכך כל האחים והאחיות. פתחנו את הדלת בפחד נורא… ולהפתעתנו גילינו מולנו, שהשיכור לא היה אלא דודנו האהוב… הוא נבהל מקבלת הפנים המוזרה שלנו … ואנחנו צחקנו באנחת רווחה … וסיפרנו לו את פשר הדבר.

חוויות ילדות ממלחמת יום כיפור

‏כשהייתי כבת 12 פרצה מלחמת יום כיפור. הייתי אז בבית הכנסת באמצע התפילה. לפתע, שמענו המון אזעקות, וראינו מכוניות רבות שנוסעות, לא הבנו מה קורה. רק לאחר כמה שעות של מתח ואי וודאות, התברר שפרצה מלחמה, והצבא גייס הרבה מאוד חיילים. באותה תקופה היינו צריכים בלילות לשהות בחושך מוחלט ולעשות האפלה, כדי לא לאפשר לאויב לראות אותנו. חיילי הג"א היו עוברים ומכריזים לאנשים שלא שעו להוראות לכבות אורות. בתור ילדים, היינו מקשיבים לחדשות ולדיווחים ממה שקורה בחזיתות השונים. וכשדווחו על הריגת חיילים של האויב היינו מוחאים כפיים ושמחים והיינו אומרים תהילים להצלחת הצבא שלנו.

אחרי המלחמה חובר שיר "אני מבטיח לך ילדה שלי קטנה, שזו תהיה המלחמה האחרונה". אני באמת האמנתי, שכך יהיה. אך לצערי, זה לא קרה. ואנו עדיין ממשיכים להמתין ולהתפלל לבוא הגואל בקרוב ממש.

שיר ישראלי – המלחמה האחרונה – יהורם גאון – מילים: חיים חפר לחן: דובי זלצר – קלליפ ממלחמת יום כיפור

הזוית האישית

שרה: תודה לך סבתא שסיפרת לי את הסיפור מהדור שלך. סבתא מקסימה שמעניקה לי הרבה.

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו ממשיכים להמתין, לייחל ולהתפלל לבוא הגואל בקרוב ממש.“

הקשר הרב דורי