מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדותי מבולגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה

מזל עם הילה
מזל בצעירותה עם משפחתה
מזל הירש מספרת על ילדותה ועל העלייה לישראל מבולגריה

זיכרונות ילדות מתקופת מלחמת העולם השנייה

שמי מזל הירש, נולדתי בבירת בולגריה, בעיר סופיה בשנת 1931 לבית משפחת בקיש.

כאשר החלה המלחמה. הייתי בכיתה ד', רק בת עשר.

בשנת 1941 סגרו לנו את בית הספר היהודי והעבירו אותנו לבית הספר המקומי, שהיתי שם בערך חודש. יום אחד הגיע מנהל בית הספר והצביע על כל יהודי ואמר: "אתה, את ואתה לא יכולים להגיע לבית ספר ממחר ואילך…" , בעקבות אירוע משפיל זה לא למדנו שנתיים שלמות.

החלו מגבלות שאילצו את אבי ללכת למחנה עבודה בקיץ. גרמנים החרימו את ביתנו ונאלצנו לעבור לגור בדירה הצפופה של סבי וסבתי, זאת ועוד, הם לא הסתפקו בהחרמת בית ילדותי, הם לקחו לנו את החווה המשפחתית, שהיה לה ערך עבורנו כי שם בילנו את מרבית ילדותינו. ככל שהזמן עבר ההגבלות רק הלכו והתגברו, הלכו ונעשו חמורות מיום ליום. היו ימים שיכולנו לצאת רק בין השעות 10:00- 12:00, את השעות האלו ניצלנו ובקושי הספקנו בזמן זה ללכת ולקנות מוצרים בסיסיים והכרחיים למחיה ראויה, כמו חלב, לחם וירקות שלא הספיקו לנו אלא ליום אחד בלבד, מכיוון שלא היו מקררים. בתור ילדים המגבלות והאיסורים לא חלפו מעל ראשינו, אך ראינו את הורינו במאבק יום יומי על קיומנו כמשפחה מאוחדת.

בצעירותי עם משפחתי

תמונה 1

גרנו בשכונה קטנה וצפופה. לכל אחד מהבתים הייתה חצר ואלו היו צמודות עם גדרות מרופטות ושבורות, כך שיכולנו לפתוח פתח בין גדר לגדר והתגנבנו בשעות העוצר לבתי השכנים, כדי להעביר שעות ארוכות שנמשכו כימים, יחד עם חברינו שכבר לא זכינו לראות בגלל האיסורים הנוראיים.

למרות שחלק משכננו היו גויים הצלחנו לשמור על יחסי ידידות וכבוד. הם לא גרמו לנו להרגיש שונים כמו שהגרמנים רצו שנרגיש, בכל שבת נהגו לברך אותנו בברכת שבת שלום. שכני היה יצואן. באחד מן הימים החליט הוא הולך לתחנת הרכבת, בטענה שהוא צריך קרונות כדי להעביר ולשלוח חיטה. אחראי תחנת הרכבת סירב לבקשתו בטענה שהקרונות נועדו להוציא את היהודים מבולגריה.

הטמפרטורה בחורף צנחה בצורה משמעותית ורעדנו מקור כשהגיעה למינוס 19- מעלות צלזיוס. בעקבות הקור הקודר וחודר העצמות, בתי הספר נסגרו גם לגויים וכך הרגשנו פחות שונים.

כאשר עליתי לארץ בחודש ינואר, השלג בבולגריה התנשא לגובה של קצת יותר ממטר ועשרה, כשכולם בארץ ישראל התרגשו ממעט השלג שירד בשנת 1950 אותי זה לא ריגש. כולם עלו לגלבוע כדי לראות את השלג, עליתי איתם למרות שלא ממש התלהבתי מהשלג, רציתי להרגיש שייכת.

בעקבות המעבר מבולגריה לארץ חוויתי קשיים קשים מנשוא. בבית העולים לא היה כל-כך נורא, בתור ילדים קטנים, אולי מכיוון שהיינו שם רק שבועיים, ואולי מכיוון שלא הייתי גדולה מספיק בכדי לזכור תנאים קשים כמו שהורי תיארו. בזמן הקצר שגרנו שם חווינו ילדות שמחה ואחרת מבולגריה. רקדנו, שיחקנו, למדנו, שרנו, עבדנו, הלכנו.

בבית העולים אבא שלי פתח חנות ירקות ואימא שלי עבדה בפרדסים, כדי להרוויח כסף במטרה לעבור לגור בשיכון. השנים חלפו, אט לאט התאקלמנו, לאחר כל הקשיים התבגרתי, גדלתי, התחתנתי ונולדו לי שלושה ילדים מקסימים.

ציור מאוסף עבודותיה של מזל הירש

תמונה 2

הזוית האישית

ליה והילה: הרגשנו מחויבות לתעד את סיפור חייה המעניין, התרגשנו מהסיפור.

מזל הירש: הרגשתי שמתעניינים בי בסיפורי, התרגשתי לראות את המעשה המרגש הזה בא מצד הבני הנוער ודור ההמשך.

ליה עם מזל הירש מתעדות סיפור

תמונה 3

 

מילון

בית עולים
בניין שגרו בו העולים

שלג 1950 בישראל
בשנת 1950 אירע אירוע השלג המשמעותי ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אתה ואת ואתה לא יכולים להגיע לבית ספר ממחר והילך“

הקשר הרב דורי