מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות האהבה של סבא יוני טאיט

התמונה הראשונה של סבא ושלי ביום שנולדתי
המסעדה שהקימו סבא וסבתא "קיבוץ שלום"
סבא מספר לי על המשפחה שלא הכרתי

שמי איילה מרים, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבא שלי, יוני פול טאיט, אשר סיפר לי על שורשיו ומשפחתו.

סבא יוני נולד בתאריך 16.9.1955 בלונדון, בירת אנגליה, להורים ג'ינה ונתן (נט) ולאח בכור בשם סטיב. לסבא יוני יש אחות קטנה בשם שרון. סבא ומשפחתו גרו בלונדון אחרי שהוריו עברו לשם מפולין. הוא ואחיותיו נולדו באנגליה ובזמן הבליץ ברחו, ולאחר מכן חזרו ללונדון.

סבא יוני בגיל שנה, אחיו סטיב וסבתא רבתא ג'ינה

תמונה 1

משפחתה של סבתא רבתא ג'ינה היגרו מרוסיה לרומניה ולאחר מכן ללונדון, שם נולדו הוריה – רחל ודוד. גם ג'ינה ואחיותיה נולדו בלונדון. ג'ינה וסבא נט (נתן) הכירו במסיבת ריקודים בבית כנסת. הם התחתנו בתאריך 22.11.1949, וחיו בלונדון עד מלחמת ששת הימים. בעת המלחמה התנדבו באמצעות הסוכנות היהודית. לאחר המלחמה הם החליטו להגשים את חלומם ולעלות לארץ ישראל. הם עלו ארצה באוגוסט של אותה שנה.

ג'ינה ונט הגיעו לנתניה, שם הקימו את המסעדה שלהם: "קיבוץ שלום". המסעדה נקראה כך במחשבה שאלו מילים שכל יהודי/תייר יודע, גם אם הוא לא מכיר את השפה, וירגיש בנוח לגשת. הם הגישו שם אוכל אשכנזי כמו למשל כבד קצוץ.

מסעדת קיבוץ שלום

תמונה 2

סבא נתן (נט) היה צורף כמו אבא שלו, הוא התמקד בהכנת יודאיקה ואבא שלו התמחה בדברי כסף כמו גביע לקידוש וגביע של מיני בשמים. לסבא נתן היה אתר אינטרנט שבו מכר את היצירות, בעיקר ליהודים מחוץ לארץ. סבתא ג'ינה אהבה מתוק, בעיקר שוקולד, ולפעמים הייתה אופה עוגיות ריבה מגולגלות שתמיד היו נשרפות לה, וגם עוגת פירות אנגלית. את סבתא ג'ינה לא זכיתי להכיר כי היא נפטרה לפני שנולדתי ממחלה נוירולוגית שנקראת ALS.

אתר הנצחה לזכרה של סבתא גי'נה

סבא יוני התגייס לצבא ושירת בחטיבת גולני ושם נפצע. הוא הועבר לבית הבראה, שם הכיר את סבתא שלי לאה, שהייתה אחות שם. היא טיפלה בו והם התאהבו. לאחר השחרור מהצבא הם התחתנו והקימו משפחה והביאו לעולם ארבעה ילדים. הבכור: גל, תאומות מאיה ואימא שלי ליהיא, ובן זקונים בשם יוסי. הם גרו בכרמיאל רוב השנים ולבסוף התגרשו אחרי שנולדתי. סבא הכיר את ורדית (דיתי) ועכשיו הם נשואים כבר שלוש שנים. אימא וסבא סיפרו לי שבכל יום עצמאות המשפחה המורחבת הייתה נפגשת ועושה יום שכולו משחקים, אוכל וכיף.

חפצים שעוברים מדור לדור במשפחה

במשפחה שלנו עוברת מגילת אסתר שסבא נתן קיבל מסבא שלו ואנחנו קיבלנו מסבא יוני אותה, אני דור שמיני ששומר עליה.

מגילת אסתר העוברת במשפחה שמונה דורות 

תמונה 3

יש לנו גם את כוס הקידוש שסבא נתן וסבתא ג'ינה קיבלו לברית של סבא יוני. זו מתנה שקיבלו מסיביל, אחותה של ג'ינה ומאלן בעלה.

כוס הקידוש של סיביל

תמונה 4

בנוסף, יש לנו את גביע הברכות שסבא של סבא יוני, אהרון היה שמו, הכין כשהיה צורף באנגליה. ההורים של סבא שלי נפטרו מזמן. את ג'ינה לא זכיתי להכיר ואת סבא נתן הכרתי, אבל אני לא ממש זוכרת כי הייתי בת 5 כשהוא נפטר.

סרטון עבודות ויטראז' של נתן טייט

מצגת תמונות

הזוית האישית

איילה מרים: היה לי כיף ללמוד על המשפחה של סבא, על איך הם הכירו ואני מאחלת שנאהב תמיד אחד את השני.

סבא יוני: שמחתי מאוד לספר לך על כל המשפחה שלי. אני מאחל שנמשיך ללמוד אחד מהשני ולכבד אחד את השני.

מילון

In the end; the love you get is equal to the love you make
בסוף האהבה שאת/ה מקבל/ת שווה לאהבה שאת/ה נותן/ת.

הבליץ
הבליץ (באנגלית: The Blitz) הוא הכינוי שניתן להפצצות הכבדות של לונדון בפרט ושל ערי בריטניה בכלל על ידי הלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה הנאצית, כחלק מהקרב על בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה בשנים 1940–1941. הבליץ גרם למותם של 43,000 אזרחים, ולחורבנם של למעלה ממיליון בתים, אולם מטרתו האסטרטגית לא הושגה: בריטניה לא נכנעה ולא הוכנה הקרקע לפלישה קרקעית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לחיות את הרגע כאילו אין מחר“

”סבתא ג'ינה אהבה מתוק, בעיקר שוקולד, ולפעמים הייתה אופה עוגיות ריבה מגולגלות שתמיד היו נשרפות לה“

הקשר הרב דורי