מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ענת מספרת על ייחודיותה של יפו

סבתא ענת ואני
סבתא ענת בצעירותה
סבתא בילדות, זיכרון מאתגר

שמי, הילה ליאור מלמ, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הר דורי, במסגרת המעורבות החברתית ביקשתי מסבתי לקחת חלק ולהשתתף עמי בתוכנית ויחד תיעדנו את סיפוריה.

הוריה של סבתא ענת ומשפחתה

סבתא ענת נולדה כבת בכורה למשפחה בת ארבעה ילדים להוריה, שמחה כהן ומשה מעודד. סבתא רבתא שלי, שמחה, הגיעה לישראל, כילדה קטנה ויתומה מאם, מתימן. היא עלתה לארץ במסגרת העלייה של מבצע "ממרבד הקסמים" מבצע על כנפי נשרים היה מבצע העלאתם יהודי תימן לארץ ישראל כחלק מעליות  הרבות מכל הגלויות בשנים 1949 ו-1950. היא היגיעה למעברת אוהלים בעתלית. אחר כך הם עברו לגור בחיפה משם עברו לירושלים ולרחובות – שם הקים סבא כהן בית כנסת. סבא כהן היה רב, מוהל ושוחט.

אביה, סבא רבא משה – נולד בארץ ישראל, הוריו דוד ויונה הגיעו לארץ ישראל בשנת 1932 – יש לנו צילום דרכון פלסטיני שניתן לו ע"י הבריטים ששלטו אז בארץ בתקופת המנדט הבריטי – הוא כתוב בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית. לסבתא ענת יש עוד שלושה אחים.

סבתא ענת בצעירותה

תמונה 1

סבתא ענת היא מורה, מחנכת ורכזת שכבה. זו השנה ה-35 שלה בעבודתה, בבית ספר עירוני ז', שהיה בית הספר הכי טוב בדרום תל אביב. בבית הספר שלה למדו חיים רמון, יונה אליאן, אורי לוי מהתקשורת… ועוד רבים וטובים העוסקים באקדמיה וברפואה. בית הספר נמצא ביפו – בקמפוס ענק, הוא מאובזר ויפה. הכיתות שקופות, יש גינות נוי מעבדות ועוד …

בשנים האחרונות חל שינוי דמוגרפי באזור והאוכלוסייה היהודית התמעטה ומספר התלמידים המגיעים מבתי ספר נוצרים ומוסלמים גדל.  סבתא, הייתה בין אלה שסייעו להקמת ישיבת ההסדר שירת משה… בהכנסת תלמידי הישיבה לתגבור רוחני … יש סרטון, הכנה לבר מצוה- שצולם  שם על פעילות זו בישיבת שירת משה, שסבתא שלי סייעה לקיימו לתלמיד שלה… הסרטון הזה הופץ ומאז ההכנה לבר מצוה והטקס בישיבה הפך לאבן שואבת. (קישור לישיבת שירת משה ביפו).

סבתא ענת וחברותיה עדיין דואגות לשמור על חיזוק הצד היהודי, עניין לא פשוט בכלל. בימים אלו סבתא מנסה לגייס ולסייע לתלמידים שצריכים תפילין והדרכה לקראת העלייה לתורה … כמורה להיסטוריה, היא לקחה אותי ואת אריאל, אחייני, לסיור ביפו העתיקה – סיור דתות. שם ראיתי מפגש מעניין של סבתא עם מורות מוסלמיות העוטות כיסוי ראש במסעדה במקום. חיבוקים וברכות … עניין שאותי די הפחיד. סבתא אומרת שצריך להפריד בין פוליטיקה לבני אדם, כדי למנוע אי הבנה. כולם יודעים שהיא שייכת למגזר הדתי ומכבדים אותה מאוד. בתקופה האחרונה לא פשוט ללמד במקום שמקבל אופי שמאלני … אבל סבתא מרגישה ויודעת שחשוב  להמשיך… החדר שלה מפוצץ בהפסקות הגדולות בתלמידים שלה מהחטיבה העליונה שבאים לקבל ממנה חיזוק ועצה טובה כיצד להתנהל.

זוגיות

את סבא עדי, יוצא להקת הרבנות הצבאית – יחד עם צמד רעים ודודו פישר, הכירה סבתא במסיבת פרידה שערך הזמר – ציון גולן לחבריו. היא הגיעה עם רוני שהיה בן כיתתה. סבא עדי ישב מולה וזהו …..חתונה, שלושה ילדים: אסף הבכור – מהנדס חשמל, טל – אימא שלי מורה רבת תארים אחרונה, דוקטורנטית להנדסת חשמל באוניברסיטת בר אילן ולימור – כלכלנית . סבא משה וסבתא שמחה גאים מאוד במשפחה שהקימו.

סבתא ענת

סבתא גדלה ברמת גן, למדה בבית ספר יסודי "מורשה",  שהפך למורשת משה, על שמו של מנהל בית הספר, משה ופני, שנהרג במלחמת ששת הימים. כל בני המשפחה למדו בבית הספר. אני מספרת זאת, כי בשנה שעברה בצפייה בטקס חלוקת אותות הצטיינות לחיילי צה"ל בבית הנשיא, הזכיר נשיא המדינה את היועץ שלו שהיה ילד קטן, הפך ליתום מאב, שנהרג במלחמת ששת הימים ובית ספר ברמת גן נקרא על שמו… חשבנו שאולי כדאי שניזום יצירת קשר עם בית הנשיא, כי סבתא ענת זוכרת אותו מצוין….

לפני כשלוש שנים בתקופת הקורונה – סבתא חלתה בסרטן – עזרתי לה רבות בשיחות – בתמיכה, בעזרה ממשית כשהייתה צריכה. אני וסבתא נפגשות מידי פעם ויוצאות לקניות ולארוחות בוקר….

סבתא ענת ואני

תמונה 2

הזוית האישית

הילה: שמחתי מאוד מההחלטה שבחרתי לתעד את סבתא היה מאוד מרגש לשמוע את סיפור החיים שלה.

סבתא ענת: בתחילת השנה, נכדתי הבכורה שיתפה אותי במחויבות האישית שעליה לבצע והציעה לי לקחת חלק בפרוייקט ״הקשר הרב דורי״ התרגשתי ושמחתי מאוד.

מילון

ממרבד הקסמים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950.

ציטוטים

”בשנים האחרונות חל שינוי דמוגרפי באזור והאוכלוסיה היהודית התמעטה ומספר התלמידים המגיעים מבתי ספר נוצרים ומוסלמים.“

”צריך להפריד בין פוליטיקה לבני אדם“

הקשר הרב דורי