מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרון מתקופת שירות המילואים של סבא עמוס פבזנר

במלחמת יום הכיפורים סבי נהג על טנק צבאי
סבא במלחמת יום הכיפורים
תקופת המילואים מיום כיפור

שמי שי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי מצד אבי, עמוס פבזנר, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית. סיפורו של סבא עוסק בזיכרון מתקופת שירות המילואים שלו.

סבי שירת בדרום הארץ בחיל התותחנים. בתקופת המלחמה הוא גוייס ל-130 ימים בשני אתרים עיקריים – גם בשדה הקרב וגם בסדנאות לתיקון רכב קרבי משוריין. תפקידו של סבי בצבא היה חשמלאי טנקים. סבי שירת שירות צבאי מלא בצבא, ולאחר מכן במסגרת שירות מילואים במשך שש שנים. לאחר מכן, סבי עבד בצבא כאזרח עובד צה"ל במשך 36 שנים בתפקיד טכנאי מערכות שיגור טילים.

סבא במלחמת יום הכיפורים

תמונה 1

סבא שלי מצד אבא, עמוס פבזנר, סיפר לי על זיכרון אישי מתקופת שירות המילואים שלו. סבי סיפר לי כי הוא זוכר שגייסו אותו ואת חבריו במלחמת יום הכיפורים. סבי סיפר כי הוא בדיוק שהה בבית הכנסת בזמן צום יום הכיפורים, כשלפתע אספו אותו ואת חבריו בבהילות. הם עלו על משאית שלקחה אותם לכיוון באר שבע. כאשר הם הגיעו לבאר שבע, העלו אותם על תותחים מתנעים. סבי מספר כי לא היו מובילי טנקים פנויים וכך הם מצאו עצם נוסעים על שרשראות מהעיר באר שבע ועד לתעלת סואץ. סבי מספר כי זו הייתה נסיעה קשה שארכה יומיים שלמים וכי במלחמה הזו היה 130 ימים ברציפות מחוץ לביתו. סבי מספר כי הוא זוכר שהוא וחבריו ירו בלי סוף מתוך התעלה, ושלצערו הוא ראה מחזה עצוב שבו שניים מחבריו הטובים נהרגו מולו וזו הייתה חוויה לא פשוטה עבורו, שמשפיעה עליו והוא זוכר היטב עד היום.

הזוית האישית

סבא עמוס: התכנית העלתה בי זיכרונות לא קלים. החוויה שעברתי לא הייתה פשוטה והיא מעלה זיכרונות לא נעימים שקשורים למלחמות ומבצעים שהשתתפתי בהם. אלו תמונות שאני אקח איתי לכל החיים.

אני רוצה לאחל לך, שי, שתמשיך להיות ילד מקסים וחכם. שתבחר משהו שאתה אוהב ותשקיע בו, ואני כאן לעזור בכל מה שתרצה.

שי הנכד המתעד: הייתי רוצה לאחל לסבא שנזכה לשנים של חברות בין סבא לנכד, שנשמור על קשר חזק.

מילון

אני באמת לא צריך שום דבר" או "לא הייתם צריכים להתאמץ".
סבא שלי אדם מאוד צנוע, תמיד אוהב לתת ולהעניק למשפחה, והוא מתקשה כשעושים משהו בשבילו, אפילו אם באים לביקור, או מביאים לו משהו קטן.

ציטוטים

”אני באמת לא צריך שום דבר" או "לא הייתם צריכים להתאמץ".“

הקשר הרב דורי