מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זוהרה וקנין – סיפור חיים

דור וזוהר במועדון הגמלאים
זוהרה וקנין
סיפרה של זוהרה מתמקד בילדות, בחתונה ובהווה!!

שמי זוהרה וקנין, אני בת יחידה במשפחה של שלושה אחים, הוריי נולדו בכפר ועלו ממרוקו. היו לי עוד שני אחים נוספים ואימא לא יכלה להביא עוד ילדים.

עליתי לישראל, נשואה עם שלושה ילדים יחד עם בעלי והילדים. הבאתי 12 ילדים לעולם, פה בישראל נולדו עוד תשעה בנוסף לשלושה שנולדו במרוקו. הבן הגדול שלי כמעט בן 64, ברוך השם יש המון נינים ונכדים. בגיל 40 הייתי סבתא לראשונה. יש לנו שלושה ילדים המתגוררים ברמה, ועוד ילדים מפוזרים בארץ: בירושלים, אשקלון, קריית גת, קריית שמונה, כל הזמן מבקרים. אחד קצין ביטחון בקבע, שלושה ילדים שלי בקבע, שלושה בסדיר ועוד ארבע בנות, אחת מהן אחות. פעם הייתי עסוקה מאוד במטבח, אופה עוגות ומבשלת טוב. היום אין כלום, רק לשבת אני מבשלת.

בילדותילמדתי במרקש, בבית ספר של מוסלמים. החיים עם המוסלמים היו בסדר, חיינו טוב עם הערבים ולא בעוינות, השכנים הערבים בכו כשעזבנו. החיים המשותפים היו טובים.

עלייה לארץ

עלינו ישר לצרפת. גרנו שלושה חודשים בצרפת. בעלי עבר ניתוח שלא התרפא במשך שלושה חודשים ואז עלינו לארץ באונייה. הגדול שלי היה בן 5 והקטן היה בן שנתיים. הגענו ישר לבית שמש לבית שאני גרה בו, זה היה מבני בלוקים חדשים שבנו. היה קשה, ישנו על מיטות ברזל ונתנו לנו שלושה סירים קטנים. הבן הקטן הכין אורז בסיר קטן וזה גדל וגדל והעביר לסיר השני והשלישי..

חתונה וקהילה

השכנה מסעודי אביגיל, השכנה שלי, עלתה לישראל בסמוך למועד בו אני עליתי, ויחד נפגשנו בבית שמש. גם היום אנחנו נפגשות במתנ"ס במועדון הגמלאים של השואה. לא למדתי הרבה, התחתנתי בגיל 14. הייתה מוזיקה בחתונה, תזמורת גדולה, רב העיר של בית שמש חיתן אותי במרקש והשכנה שלי מסועדי עשתה לי תסרוקת לחתונה.

אני אלמנה, לפני 11 שנה בעלי נפטר.  אני גרה בבלוק חילוני והילדים שלי גרים באזור חרדי. חשוב תמיד להיות צנועים, שמירת שבת מאוד חשובה בחיים, עזרה לזולת. קשה לחנך אבל אלוהים עוזר.

 מסר לחיים של זוהר

להקפיד על דרך ארץ, להיות בני אדם. היום קשה למצוא בני אדם, השם ירחם על העולם.

הזוית האישית

דור המתעד: אני רוצה לאחל לזוהרה המון אושר ובריאות איתנה, היה לי מרגש לשמוע את סיפור חייה, שהשם ישמור עליה ויתן לה לראות רק טוב.

מילון

דהוכ
מחוז דהוכ הוא מחוז בעיראק הממוקם בצפון המדינה, ותופס חלק מהשטח המכונה כורדיסטן העיראקית. בירת המחוז היא העיר דהוכ. המחוז כולל גם את העיר זאכו, שבה נמצא מעבר הגבול הראשי בין טורקיה לעיראק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”להיות בני אדם לפני הכל, לנהוג בדרך ארץ“

הקשר הרב דורי