מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זוהי תקומה!

סבתא שרה ואלה בביקור בבית התפוצות
סבתא שרה בעת שירותה הצבאי
הקמת משפחה לתפארת בארץ ישראל

שמי אלה בלומברג, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד במאגר המורשת של התכנית את סיפורה של סבתא שלי, שרה בלומברג.

סבתא שרה מספרת

שמי שרה בלומברג מבית רייפר. נולדתי בשנת 1950 בתל אביב המושלגת. כן..כן…ירד שלג בתל אביב….

שרה כפעוטה

אני בשנת 1950 בתל אביב

נולדתי להוריי לאה ואלחנן רייפר ילידי פולין ששרדו את השואה ועברו את כל נוראות מלחמת העולם השנייה בגיל צעיר. אמי לאה הייתה בת 18 כשכבשו הגרמנים את פולין.

אבי אלחנן היה בן 21 ששירת כסגן בצבא הפולני שנכבש מהר מאוד על ידי הגרמנים. החיילים ששרדו עברו להילחם יחד עם הצבע האדום (רוסיה) נגד הגרמנים.

אבי בעת שירותו הצבאי

אבי אלחנן בשנת 1940

אמי, לאחר שנפרדה ממשפחתה, הצליחה לחצות את הגבול לרוסיה ולאתר את אבי שהיה אז חבר שלה בפולין ושם נישאו בשנת 1940.

בשנות המלחמה אמי שרדה בעבודה קשה ומפרכת ברוסיה ואבי נלחם בקרבות נגד הצבא הגרמני.

 

לאה בשנת 1945
לאה בשנת 1945

בסיום מלחמת העולם השנייה שיחרר אבי יחד עם הצבא האדום את הניצולים במחנות הריכוז והעבודה.

בסיום המלחמה חזרו הורי לעיירת ילדותם בפולין "כשאנוב" וגילו שמכל משפחתם הגדולה נשארו לבד בעולם. ואז יחד עם עוד שורדי השואה שפגשו הגיעו לגרמניה ושם נולדה בתם הבכורה דינה, שהיא אחותי. בשנת 1948 כשדינה בת שנה וחצי, עלו לארץ באונייה "מולדת" שהפליגה ממרסי שבצרפת.

הורי, שהגיעו בחוסר כל, עבדו והצליחו להקים בית לתפארת, גדלו את בנותיהם ללא סיפורי השואה.

בחורף 1950 בשלג הגדול שהיה בתל אביב, כאמור, אני נולדתי. למרות המחסור הגדול במשפחה מורחבת – סבא, סבתא, דודים ודודות – לא הרגשנו שונים וגם דוד רחוק או שכן או אפילו חבר במשפחה הפכו לדודים שלנו.

 

שנות ה – 60

את סיפורי השואה התחלנו לשמוע בגיל מבוגר יותר ואני כצעירה במשפחה – ניסו לגונן עלי הרבה יותר. כמו בני הדור השני של שורדי השואה לא שאלנו יותר מדי שאלות ואולי… גם לא כל כך רצינו.

השאלות התחילו להישאל בגיל מבוגר יותר ולא תמיד באופן ישיר. לעיתים ההורים בעצמם התחילו לספר חלקים ממה שעבר עליהם ולמרות שתמיד הבנו שמשפחתנו שרדה את השואה, רק בגיל המבוגר יותר באמת רצינו לשמוע.

וכך לקחו על עצמם ההורים לגדל את בנותיהם בארץ חופשית כמו שהם ממש חלמו, חופשיים ומאושרים וכמו שאמי נהגה להוסיף "ושבעים".

שרה ושלום בלומברג

כשהייתי כבר אימא לשלושת בני – נטע, בני ושרון, הם נסעו למסע שורשים בפולין בכיתה י"א. אז אמי נפתחה הרבה יותר וסיפרה על משפחתה שלא שרדה והיא לוותה אותו במילים אלו: "סע לשלום נכדי! אתה הנקמה שלי בגרמנים ובפולנים! אתה נכדי חוזר לשם עם דגל ישראל!".

הוריי נפטרו בשיבה טובה והשאירו אחריהם שתי בנות, חמישה נכדים ועד היום – 14 נינים.

זוהי תקומה!!!

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר הנדיב בהרצליה, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה גילה מזרחי.

מילון

כשאנוב
כשאנוב או חשאנוב היא עיירה בדרום פולין. בשנת 2002 חיו בה 40,880 תושבים. העיירה ממוקמת כ־40 ק"מ (בקו אווירי) מערבית לקרקוב ושוכנת בסמוך לנחל חחלו (Chechlo) הזורם לנהר ויסלה, מוקפת יערות ובהם מגוון חיות בר. החל מ-1999 היא שייכת לפרובינציית פולין קטן. בין מלחמות העולם חיו בעיירה כ-6,300 יהודים, רוב תושביה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סע לשלום נכדי! אתה הנקמה שלי בגרמנים ובפולנים! אתה חוזר לשם עם דגל ישראל!“

הקשר הרב דורי