מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

והסבא הזה הוא שלי

תהילה דאבוש עם סבא בני בנימין
סבא בני תקיעת שופר בעת הכנסת ספר תורה
על שורשים והתנדבות

שמי תהילה דאבוש ואני תלמידת כיתה ה'1 בבית הספר ממ"ד בורג במזכרת בתיה. במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי אני מתעדת את הסיפור של: בנימין בנימין (סבא בני) סבי מצד אמי.

לסבא של סבא בני קראו בנימין. משפחתו גרה בעיר שריוודן שבהודו. לכן אימא שלו, מלכה, קראה לו בנימין על שמו. הוא נולד בשנת 1955 בממובאי שבהודו.

סבא סיפר שלמשפחתו היו הרבה מאד נכסים בהודו: שטחים שבהם גידלו ירקות ופירות, לולתרנגולות ורפת פרות. הם גידלו עצי זית, ומהם הכינו שמן זית. הם עבדו במסחר של סחורה תמורת סחורה.

סבא בני מספר על העלייה לישראל

טסנו מהודו לישראל דרך הסוכנות היהודית, הייתי בערך בגיל שמונה.

שם משפחתי בהודו היה: קולטקר. כאשר עלינו לארץ ישראל אבי חשב שבמדינת ישראל ראוי שיהיה לנו שם משפחה ישראלי והחליט לשנות את שם משפחתנו ל"בנימין"

תמונת משפחת קולטקר 

תמונה 1

על ילדותי: זכור לי בעיקר שכנות טובה עם ילדי והורי השכונה. כבוד למבוגרים.

במהלך השעות הפנויות היינו מתחרים בריצה, עזרה לבית הכנסת בטיפוח הגינה.

בארץ גרנו בדימונה ולמרות הקושי בשפה העברית אבא לחץ שנלמד, על מנת לשפר את הקריאה התאמנו בקריאת השפה העברית בעיתון "שער למתחיל" – זה היה שבועון חדשות בעברית קלה, שנוסד בשנת 1956 על ידי "מחלקת הנחלת הלשון" של משרד החינוך. הוא פורסם פעם בשבוע, והיה נפוץ בשימוש העולים החדשים בין השנים 1956–2012.

בילדותי לא הרגשתי תחרות על חיצוניות האדם אלא פנימיות.

בגיל 16 הלכתי ללמוד בטכני ת"א החוויה שזכורה לי שבבית הספר טכני הייתה משמעת קשה הן בלימודים והן במישור האישי. אך הרצון להצליח גרם לי להגיע לחיל האויר ולשרת את המדינה 28 שנים (קבע).

בתקופת הבגרות אהבתי לשחק קריקט והייתי בין המצטיינים, כמו כן אהבתי לנגן באורגן, הרמוניק, וגיטרה.

סבא בני מנגן בהרמוניק

תמונה 2

השירות צבאי שלי

שירתי בצה"ל 28 שנים, הייתי בחיל האוויר בבסיס עציון (הוחזר למצריים במסגרת הסכם שלום). בהמשך שרתי בבסיס סירקין. הייתי במלחמת יום כיפור שנת 1973 ומלחמת לבנון הראשונה ובמלחמת לבנון השנייה.

כתבה על סבא וחייליו

תמונה 3

חלק מתעודות ההצטיינות וההוקרה שקיבל סבא במהלך שנות שירותו

תמונה 4

משפחתי

הכרות ונישואים ובני המשפחה: אשתי כרמלה ממשפחת פזרקר. הכרנו דרך חברים משותפים. נישאנו בשנת 1979. יש לנו חמישהילדים ומהם אחד עשר נכדים ועוד אחת בדרך.

תמונה מיום החתונה בבית כנסת בדימונה

תמונה 5

סיפור של חפץ מיוחד העובר במשפחה מדור לדור:

בעת העלייה לארץ אבי קנה לנישואין שרשרת זהב והשרשרת תעבור לילדים ולנכדים. הרשרת הזאת היא בעלת משקל, יופי וערך רגשי, שתעבור במשפחתנו מדור לדור.

 השרשרת

תמונה 6

מפעל החיים של סבא בני

סבא קורא בתורה בכל יום שבת בבית הכנסת "אביר יעקב" במזכרת בתיה, תוקע בשופר בצאת כיפור וראש השנה, מלמד ילדים לקרוא בתורה לקראת בר מצווה. סבא תרם שלושה ספרי תורה לבית הכנסת. הוא מחתן בני זוג, עושה טקסי ברית מילה והכל לשם שמיים.

תקיעת שופר בהכנסת ספר תורה וכתיבת ספר תורה שתרם

תמונה 7

הקמת בית כנסת של העדה ההודית בלוד

תמונה 8

תמונה משפחתית

תמונה 9

 

הזוית האישית

מסר של סבא בני לדור הצעיר:

במקום שבו יש כנות – יש הבנה

במקום שבו יש הגינות – שם יש שלווה

במקום שבו יש שיתוף – יש חברות

במקום שבו יש אהבה – יש התמששות והגשמה.

מילון

סוכנות יהודית
ארגון יהודי כלל עולמי הפועל מכספי תרומות. פועל לעידוד עלייה לישראל

שער למתחיל
שער למתחיל הוא שבועון חדשות בעברית קלה, שיצא לאור אחת לשבוע ביום שלישי, בין השנים 1956–2012. השבועון נוסד ב-1956 על ידי "מחלקת הנחלת הלשון" של משרד החינוך. בתחילה כלל שני עמודים בלבד והתרחב במשך הזמן. לאחר הפרטת הפקתו הוא יצא לאור על ידי העיתונים "דבר" ו"ג'רוזלם פוסט", ובתחילת המאה ה-21 במסגרת "ידיעות שורות" מבית "ידיעות אחרונות". העיתון היה בעבר שני עיתונים נפרדים: "שער" ו"למתחיל". ב-1978 אוחדו שני העיתונים תחת השם החדש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו. הפנימיות חשובה יותר מהחיצוניות. “

הקשר הרב דורי