מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התקלה ב"מוח" הטנק

אני וסבא בבית ספר יסודי
סבא שלי על טנק הצנטוריון
סבא דוב מציל את התרגיל

לסבא קוראים דב לביא הוא נולד ב1952 בעיר חיפה.

במסגרת השירות הצבאי, סבא היה חייל שזה עתה קבל את דרגת הרב"ט בבית הספר לשריון. סבא שימש כחשמלאי טנקים, בפלוגת טנקי "הצנטוריון" שנקראו בשם הצה"לי "שוט". פלוגת הטנקים שימשה את חניכי בית הספר לשריון במסגרת קורס מפקדי טנקים. לקראת סיומו של הקורס נערך תרגיל מסכם גדודי הכולל את כל פלוגות הטנקים. פלוגת הטנקים של סבא יצאה לשטח האימונים סמוך למחנה "שבטה" ושני טנקים התקלקלו בדרך לאימון. נותרו לפלוגה רק תשעה טנקים נותרו  פעילים. ברגע שהחל האימון והטנקים הסתערו על היעד, נשמעה במכשיר הקשר של הזחל"ם הטכני בקשה דחופה לעזרה של החשמלאי שנקרא בקשר "נתיך". סבא סיפר שהטנק של מפקד הפלוגה התקלקל.

התקלה הייתה קשה מאוד, והשביתה את יכולת הצידוד וההגבהה של הצריח והתותח. לאחר שסבא בצע את הבדיקות בבטן הטנק נתגלה שהתקלה היא במכלול ראשי שנקרא "מוח הטנק". לאחר שסבא יידע את מפקד הפלוגה על התקלה, נערך ברשת הקשר דיון עם מפקד הגדוד שפיקד על התרגיל מגבעה רחוקה. ההחלטה הייתה שבשמונה הטנקים שנותרו אין טעם להמשיך בתרגיל. סבא התערב בדיון ואמר שניתן יהיה לתקן את התקלה בחצי השעה הקרובה. מפקד הגדוד אמר שלדעתו זה ייקח כשעתיים לפחות. סבא התעקש שניתן לבצע זאת גם בחצי שעה וחבל לבטל את התרגיל. לאחר מחשבה קצרה מפקד הגדוד הודיע בקשר שגדוד הטנקים ימתין עד סיום התקלה.

ברגע זה  סבא הבין שכול הגדוד מצפה ממנו שיוכיח את הבטחתו. סבא הפעיל את צוות הטנק לעבודה משותפת, בפירוק המוח מהטנק והרכבת המוח החדש, שהספיק להגיע ממחסן החלפים בבסיס. חצי שעה הסתיימה לה בדיוק כשסבא הכריז שהטנק תקין, וניתן להמשיך בתרגיל. ברשת  הקשר נשמע קולו של המג"ד: "לכל הגדוד "תחנות זברה נוע נוע סוף"

בשעת ערב מאוחרת בסיום המוצלח של התרגיל, סבא נקרא למשרדי המפקד, בנוכחות של כל מפקדי ומדריכי הקורס והוענק לסבא דרגת סמל.

מפקד הפלוגה אמר לסבא "אני מעניק לך את דרגת הסמל, כדרגת שדה, בזכות השילוב בין המקצועיות, הביטחון, האמונה וההתלהבות שלך, ובכך תרמת לקיום התרגיל החשוב הזה ללא דחייה." צוות ההדרכה מחא כפיים וסבא יצא מהמשרד מאושר.

הזווית האישית

יהלי: החוויה שלי מתכנית הקשר הרב דורי היא חוויה טובה, למדתי על סבא הרבה דברים שלא ידעתי, ואני מאחל לו שימשיך לספר לי סיפורים מעניינים ובריאות. גם החוויה של סבא היתה טובה מאוד, הוא נהנה לבוא לבית הספר, ונהנה לספר לי סיפורים מהילדות שלו שמעניינים אותי.

מילון

הצנטוריון
צנטוריון הוא טנק בריטי, שפותח בסוף מלחמת העולם השנייה, אך יצורו החל מאוחר מכדי שיכנס לשירות במהלכה. הצנטוריון יועד להיות טנק שיוט, אך למעשה היווה את אבן הדרך לתפיסת שריון חדשה לפיה הצנטוריון סווג כטנק מערכה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מפקד הפלוגה אמר לסבא: "אני מעניק לך את דרגת הסמל כדרגת שדה בזכות השילוב בין המקצועיות, הביטחון, האמונה ללא דחייה“

הקשר הרב דורי