מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא רחל בתקופת טרום מדינה

סבתא רחל ורואי מתעדים את קורות חייה
סבתא עם אבא אסף התינוק ושני אחיו
ילדותה של סבתא

התקופה שסבתא רחל נולדה

נולדתי לפני קום מדינת ישראל. הייתה אז מלחמה בין הערבים לבין היהודים שחיו בארץ, זאת הייתה מלחמה של רבים נגד מעטים. היינו מוקפים מכל הצדדים בארצות ערב ואנחנו היינו מעטים אבל חזקים בצדקתנו. הרבה יהודים עלו לארץ מאירופה אחרי השואה והצטרפו כדי להגן על ארצנו. חווינו הרבה הזעקות והפגזות לא היו לנו מקלטים לכן ישבנו בחדרי המדרגות.

בתקופה זו גם לא היה מספיק מזון לכולם לכן חלקו את האוכל לפי עם תלושים. תקופה זאת נקראת תקופת הצנע. למרות כל הקשיים היינו שמחים כי ידענו שתהיה לנו ארץ חופשית משלנו.

בזמן הזה גם לא היו מספיק דירות ולכן גרנו שתי משפחות בדירה אחת כל משפחה בחדר אחד. היה צפוף אבל אנחנו הילדים שמחנו כי היו לנו חברים בתוך הדירה. אחרי שבאו"ם החליטו על הקמת מדינת ישראל הייתה שמחה גדולה רקדנו ברחובות. בתחילה קמה ממשלה זמנית, אבל הקרבות והמלחמות נגד הארצות השכנות לא הסתיימו מפני שהם לא הסכימו להחלטת האו"ם.

בתמונה סבתא בגן הילדים יושבת השלישית מימין

תמונה 1

 

גן יונה ועדה, מעונות, שנת 1946

שלג בגבעתיים – שלג 1950 בישראל

בוקר אחד התעוררתי כדי לצאת לבית הספר, לכיתה א', ופתאום ראיתי דרך החלון שהכל לבן בחוץ . זה היה שלג. אבא שלי שנולד באירופה ולכן הוא הכיר את השלג היטב. הוא יצא והביא קערה מלאה בשלג ובנה לי איש שלג. מאוד מאוד התרגשתי ואזכור זאת לתמיד.

הזוית האישית

רואי פרץ: אני מאחל לסבתא רחל שתחייה חיים ארוכים בריאים ושמחים בחיק המשפחה.

סבתא רחל: מאחלת לנכדי, חיים ארוכים מעניינים ומוצלחים בכל התחומים שהוא מתעניין בהם.

 אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

מילון

או"ם
אומות מאוחדות

שלג בישראל 1950
בשנת 1950 אירע אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים. ויקיפדיה

ציטוטים

”למדתי שהיה קשה לחיות בזמן מלחמת העצמאות “

הקשר הרב דורי