מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התפילין של סבא רבא יעקב מוזס

רחל ואפרת קרני
רחל וישעיהו קרני
מימוש הנדר

שמי אפרת, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת יחד עם סבתי, רחל קרני, את סבא רבא יעקב מוזס, והסיפור אודות התפילין שלו.

סבא רבא יעקב מוזס, הוצא מביתו על ידי הגרמנים בתקופת השואה רק עם התפילין שקיבל מאביו לבר מצווה שלו עמו. הוא הצליח לשמור על התפילין בכל התקופה הקשה הזו. כשהסתיימה המלחמה, הוא עלה לאונייה "אנסטסיה" לכיוון ארץ ישראל. האונייה הזו היתה אוניית מעפילים ישנה מאוד.

מיד בתחילת ההפלגה האונייה עלתה על שרטון. היא נפגעה מהשרטון והתחילה לטבוע. כל המעפילים חולצו על ידי אוניית "כנסת ישראל", שגם הייתה אוניית מעפילים. כשסבא יעקב חולץ ל"כנסת ישראל", הוא שם לב שהתפילין שלו נשארו באונייה "אנסטסיה". הוא שחה חזרה לאונייה כדי לקחת את התפילין שלו, אבל כשהגיע לאונייה הזו היא כבר טבועה עמוק בים. הוא חזר בשחייה לאונייה "כנסת ישראל" ללא התפילין.

הבריטים שהיו בארץ לא נתנו למעפילים לרדת מהאונייה ולהיכנס לישראל. הם נשלחו למחנה מעצר בקפריסין. אחרי מספר חודשים, סבא רבא שלי יעקב וסבתא רבתא לאה עלו שוב לארץ בשנת 1947 למחנה העולים בעתלית, שם נולדה סבתא שלי רחל.

לסבא רבא, יעקב, שהתפילין שלו טבעו במסעו לארץ לאחר השואה, נולדו רק בנות, ביניהן סבתא שלי.

 יעקב ורחל מוזס והבנות

תמונה 1

הנכד הראשון שלו קבל לבר מצווה תפילין מהודרות, ואחריו שאר הנכדים ואף הנינים.. כל בני המשפחה הבינו באופן ברור שסבא יעקב נדר בליבו נדר שכל בן זכר שייוולד למשפחתו יקבל ממנו תפילין מהודרות, כל עוד הוא חי. ואכן הוא זכה לקנות הרבה זוגות תפילין, ותמיד מהודרות. בכך הוא ודאי הרגיש שהתפילין האבודות שלו זכו לחיים אצל צאצאיו. נדר שהתממש.

לאה ויעקב מוזס ובנותיהם

תמונה 2

סבא רבא שלי יעקב השתתף במלחמת השחרור, מלחמת העצמאות ובעוד מלחמות.

המשפחה שלי המורחבת היא דוגמא לקיבוץ גלויות. סבתא רחל ממוצא הונגרי, סבא ישעיה תימני, יש לי דוד ממוצא פרסי, המשפחה של אימא שלי אמריקאית. אנחנו משפחה שכוללת מבחר עדות.

יעקב מוזס ומשפחתו 

תמונה 3

 

אתם מוזמנים לצפות בסרטון המספר את סיפורו של התפילין, התפילין של אבא- רחל קרני

הזוית האישית

אפרת: חשוב היה לי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי כי למדתי על המשפחה המורחבת דברים שלא ידעתי עליהם קודם.

מילון

ההעפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. (ויקיפדיה)

תפילין
תפילין הן תשמיש קדושה יהודי העשוי מעור ומכיל קלף עליו רשומות ארבע פרשיות מהתורה, ומשמש לקיומה של מצוות הנחת תפילין. על פי ההלכה מניחים את התפילין ביום ולא בלילה, בימי חול ולא בימי שבת וחג, ונשים פטורות מהמצווה. מצוות הנחת תפילין חלה בעיקרה במשך כל היום, אך כיום נהוג להניחן רק במהלך תפילת שחרית, ולעיתים בתפילת מנחה בימי צום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יעקב שחה חזרה לאונייה כדי לקחת את התפילין שלו, אבל כשהגיע לאונייה היא כבר טבועה עמוק בים. הוא חזר בשחייה לאונייה "כנסת ישראל" ללא התפילין“

הקשר הרב דורי