מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התפילין של אורי ז"ל אחיו של סבא אבי

סבא אבי עם התפילין
אורי ז"ל אח של סבא עם התפילין
התפילין של אורי שעובר מדור לדור ומזכיר לסבא את אחיו

סבא אבי נולד בארץ בקרית מוצקין ב1948.

לסבא אבי היה אח  הגדול ממנו בשנתיים בשם אורי, ואחות קטנה בשנתיים ושמה ואילנה. כשסבא ואורי היו קטנים הם שיחקו יחד בכל מיני דברים: עמודו, מחניים, מחבואים, וגם דג מלוח. כשאורי גדל הוא התחיל ללכת לתנועת מחנות העולים וזה גרם להם קצת להתרחק, במיוחד כשסבא אבי הצטרף לנוער העובד והלומד. כשאורי היה בצבא זה גרם להם להתרחק עוד יותר, כך שהתקשורת ביניהם הייתה בעיקר במכתבים.

בחורף 1959 אורי היה בשנת בר המצווה שלו. אורי חגג את בר המצווה שלו בבית, ולכבוד בר המצווה אביו קנה לו תפילין ואמו הכינה ארוחה גדולה וחגיגית.  כעבור שנתיים אחיו הקטן של אורי, אבי (סבא שלי), השתמש באותו  תפילין של אחיו.

אורי התגייס לצבא במסגרת גרעין של תנועת הנוער מחנות העולים שהלכו להתיישב בקיבוץ גדות. גָּדוֹת הוא קיבוץ אשר נוסד בשנת 1949. הקיבוץ ממוקם על רמת כורזים בצמוד לגבולה הצפוני עם חלקו הדרומי של עמק החולה. היישוב נקרא כך משום מיקומו סמוך לגדת הירדן הזורם ממזרח. הוא נמצא סמוך לחורבות המושבה משמר הירדן ולצומת גדות, הקושר בין כביש 91 לרמת הגולן וכביש 918 לגונן. (ויקיפדיה).

בצבא אורי שירת בצנחנים בתור חובש קרבי. אורי נפל ונהרג במלחמת ששת הימים, בקרב על גבעת התחמושת. אורי נפגע כאשר טיפל בפצוע ועל זה קיבל צל"ש. גבעת התחמושת היא גבעה בצפון ירושלים, שבמוצב הירדני ששכן עליה התחולל קרב קשה במלחמת ששת הימים. המתחם הוקם על ידי הבריטים בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 כבונקר לאחסון התחמושת של בית הספר לשוטרים. ב-19 במאי 1948, במהלך מלחמת העצמאות, כבש הלגיון הירדני את המתחם, ביחד עם שטחים נוספים בצפון העיר, מידי כוחות האצ"ל שהתבססו באזור כמה ימים לפני כן במסגרת מבצע קלשון. תפיסת המוצב על ידי הירדנים ניתקה את הר הצופים ממערב ירושלים עד לכיבושו מחדש במלחמת ששת הימים, בלילה שבין 5 ביוני ל-6 ביוני 1967.

אחרי המלחמה משפחתו של אורי חיפשה אותו. כעבור שבועיים פרסמו בעיתון מודעת אבל על אורי, ואחד השכנים בא לספר להם. כך נודע לסבא על מותו של אחיו, וכשסבא שמע את זה בקושי היה לו זמן לעכל, כי הוא היה עסוק בלתמוך באמו.

בשנת 2006 סבא אבי עשה סדר בביתו, של אביו  ומצא את התפילין. אחרי ארבע עשרה שנה, אבי נתן לנכדו הבכור את התפילין, כדי שיעביר לאחיו, והוא יעביר לאחיו, וככה התפילין יעבור במשפחה וכולם ידעו מי זה אורי, וינציחו את זכרו.

הזווית האישית

גלעד: למרות שהכרתי את הסיפור היה מעניין לשמוע אותו.

סבא אבי: בחרתי בסיפור הזה בגלל שהיה לי חשוב לספר על אורי ועל חייו.

מילון

תפילין
תשמיש קדושה יהודי העשוי מקלף עליו רשומות 4 פרשיות מהתורה בתוך "בית" מעור. משמש לקיומה של מצוות הנחת תפילין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אחרי ארבע עשרה שנה אבי נתן לנכדו הבכור את התפילין, כדי שיעביר לאחיו, והוא יעביר לאחיו וככה התפילין יעבור במשפחה וכולם ידעו מי זה אורי, וינציחו את זכרו.“

הקשר הרב דורי