מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התנדבתי בויצו – התרומה לקהילה

אנו עובדים על הסיפור
אחרי סיום העבודה
סיפורה של תמר גולן לבית אביבי והנכד רום גולן

תמר גולן מספרת לרום על ההתנדבות ווהתרומה לקהילה בויצו.
  
שנת הולדתי שזורה בתולדות המדינה. נולדתי בדצמבר 1948 עם הקמת המדינה , והתפתחנו יחד עם המדינה, כמשפחה של עולים חדשים מטורקיה. תחילת הדרך הייתה קשה, אמי ואבי אחיי נחום ובנימין, ואחותי הגדולה פנינה,  גרנו יחד בשכונת התקווה בדירת חדר קטנה. הבית היה בית תומך, ציוני ובעל מודעות חברתית וערכים של עזרה לזולת. זכור לי כילדה, שתמיד עזרנו לשכנים במציאת מקום עבודה, למשפחות שקשה, לפעמים במילה טובה, לפעמים בעזרה במידע שיכול לעזור, אבל תמיד עם כל הלב.
 
אמי הייתה אישה מיוחדת במינה, בתקופת ילדותי היא אימצה אישה פגועת נפש במשך חמש שנים והיוותה עבורה כתף תומכת. האווירה שספגתי בבית, השפיעה על חיי כבוגרת. גם אני למדתי לעזור ולסייע לחברה ולאנשים שמזלם לא שפר עליהם. בהמשך משפחתי החליפה מקום מגורים, כשאבי היה חייל, קיבלנו דירת חדר בשיכון ברמת החייל, הייתי בגן ילדים ב"שיכון דן" ובכיתה ב' עברנו לגור במרכז תל אביב.

נולדתי בתל אביב, בבית חולים הדסה לבית אביבי גדלתי ברמת החיל. אבי היה אז חייל גולני קרבי. כשאבי בא לבקר את אימי בבית החולים כל הפלוגה שלו נהרגה בהסתערות וכך הוא ניצל בזכותי. 

כאשר נישאתי וילדיי גדלו, התחלתי לעבוד בויצו במחלקה לרווחת המשפחה והקהילה. זו הזדמנות לספר על פעילות מחלקה זו. המחלקה עסקה בעזרה למשפחות מרובות ילדים, נערות במצוקה, מועדוניות לילדים מעוטי יכולת. הכשרת מתנדבות לתמיכה בכל המחלקות. למשפחות מרובות ילדים היינו עושים קייטנות לאמהות בשיתוף של משרד הרווחה. שבדרך אחרת לא היתה להן אפשרות לצאת לחופש. בקייטנה הן קיבלו הרצאות והעשרה בנושאים שונים מנהיגות, התמודדות במצבי לחץ, חיזוק היכולות של הנשים הללו.
 
תמונה 1
בנערות במצוקה טיפלנו באותה הדרך לפעמים צריך היה להרחיק ילדות מהבית ולפעמים רק להדריך אותן לחזק אותן המועדוניות של ויצו היו לילדים שההורים שלהם לא כל כך תפקדו מכל מיני סיבות: מחלה נפשית, אלכוהליסטים, מכורים לסמים ועדיין רצו להשאיר אותם במסגרת ביתית .
 
במועדונית הם קיבלו אוכל עזרה בשעורים תמיכה נפשית עם עובדת סוציאלית, הכשרת המתנדבות היינו עושים להן הכשרה על ידי הרצאות סדנאות סימולציות הרבה מן המתנדבות הגיעו לקבל פרס למתנדב מנשיא המדינה.
 
פגשתי בשנת 1982 בויצ"ו את גב' מיכל מודעי אשת השר יצחק מודעי. היא הייתה פעילה חברתית בתחום מעמד האישה, אישה זו הרשימה אותי במיוחד ברוח ההתנדבות שלה. התחלתי להתנדב, היינו נוסעות יחד בכל הארץ לסיוע במועדוניות ובמרכזי משפחה. עצם ההתנדבות לימדה אותי ואת ילדיי את ערך החיים ואת משמעות החום האהבה והמשפחה. זוהי מורשת חשובה לדעת להעריך ולהוקיר את הטוב שיש לנו. במשפחתנו בולטים ערכים נוספים שאנו מטפחים ומעבירים לדור ההמשך, ערך הספורט וחינוך גופני. בני עדי גולן משתתף בתחרויות ספורט כגון "איש הברזל" ונכדיי עוסקים בענפי ספורט שונים כחלק מחינוך לערכים תרבות וספורט.
 
עבדתי 8 שנים ובו זמנית הייתי גם מתנדבת בעמי וגם הייתי יו"ר חוג של 30 נשים, שחלק מהן המשיכו בעצמן להתנדב ולפתוח קבוצות נוספות
 
מסר שלי לדור העתיד: חיים יפים  הכל בסדר מותר להנות!
 
 העשרה
ויצו: "ויצו (WIZO – ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי, Women's International Zionist Organization) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם.ויצו נוסד ב-11 ביולי 1920 על ידי קבוצת נשים יהודיות במנצ'סטר, בריטניה: ורה ויצמן, רבקה זיו ואדית' אדגר. הרקע להקמתה היה שילוב של שני תהליכים: התעוררות התנועה הציונית בעקבות הצהרת בלפור, והתעוררות הפעילות הפוליטית-חברתית של נשים בבריטניה".
 
מיכל מודעי: "מיכל מודעי (1931 – 2 במרץ 2012) הייתה פעילה חברתית בתחום מעמד האישה ונשיאת כבוד של ארגון ויצו העולמי. מודעי הייתה מלכת היופי של ישראל לשנת 1951, רעייתו של הפוליטיקאי ושר האוצר יצחק מודעי ואמו של שגריר ישראל באירלנד, בועז מודעי".
(ויקיפדיה)
 
מורה מובילת תכנית גילה
מדריכה תכנית הרצליה , שרה לאוטמן
 
תשע"ו

מילון

ויצו
ויצו (WIZO – ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי, Women's International Zionist Organization) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם.ויצו נוסד ב-11 ביולי 1920 על ידי קבוצת נשים יהודיות במנצ'סטר, בריטניה: ורה ויצמן, רבקה זיו ואדית' אדגר. הרקע להקמתה היה שילוב של שני תהליכים: התעוררות התנועה הציונית בעקבות הצהרת בלפור, והתעוררות הפעילות הפוליטית חברתית של נשים בבריטניה.

מיכל מודעי
מיכל מודעי (1931 – 2 במרץ 2012) הייתה פעילה חברתית בתחום מעמד האישה ונשיאת כבוד של ארגון ויצו העולמי. מודעי הייתה מלכת היופי של ישראל לשנת 1951, רעייתו של הפוליטיקאי ושר האוצר יצחק מודעי ואמו של שגריר ישראל באירלנד, בועז מודעי.

רום - פרסידו
רום- יקיר

ציטוטים

”הכל בסדר החיים יפים מותר להנות“

הקשר הרב דורי