מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התמודדותה סבתא אורלי ב"מלחמת ששת הימים"

סבתא שלי ואני ביחד בטיול בנחל בצת
אני (סבתא) מנגנת על פסנתר
התקופה של טרום מלחמת ששת הימים, והמלחמה עצמה

סבתא אורלי נולדה בפתח תקווה ב1948

ברצוני לשתף אותכם בסיפור הילדות של סבתי בתקופת מלחמת ששת הימים .

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה משמונה ורבע בבוקר 5 ביוני עד שש בערב 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון של ישראל. איומים כבדים הופעלו על ישראל, וגם איומים על מלחמה. לכן ישראל היית צריכה להקדים. ויקיפדיה

בתקופת מלחמת ששת הימים, סבתא הייתה כבת שמונה ולמדה בכיתה ג'.  היא התגוררה במרכז הארץ ליד תל אביב. התקופה שלפני המלחמה הייתה מתוחה מאוד.  היה צורך להדביק את כל החלונות של הבית בנייר דבק, בכל הכיוונים, לאורך לרוחב ובאלכסון. כדי שבמקרה של הפצצה מהאוויר, או נפילה של פגזים, הזכוכיות שהתנפצו לא יתפזרו לכל עבר. היה צורך לצבוע את הפנסים של המכוניות בצבע שחור, ובשעות הערב להגיף את התריסים כך שהאור לא יאיר מחוץ לבית, ותהיה אפלה מוחלטת. כל הנורות בחוץ כובו והיה כמעט חושך מוחלט, כך שמטוסים של האויב לא יבחינו במקום ישוב. איש צבא מהג"א, היה עובר וצועק לעבר הבתים שהיה בהם אור: "'קומה ג' לכבות את האור". דרך בית הספר שלחנו חבילות לחיילים שהיו בהמתנה למלחמה, אחד החיילים כתב לסבתא על פתק קטן: לאורלי תודה רבה הבאת אור לכולנו.

בבוקר 5 ליוני 1967 פרצה המלחמה בין ישראל למצרים ירדן וסוריה.

הזעקות נשמעו, וכולנו ירדנו למקלט. זה היה מקלט גדול ומשותף לכל השכנים בארבעת הבניינים. המבוגרים היו מאוד מבוהלים, והיו ילדים שלא הפסיקו לבכות. אחת השכנות האזינה לרדיו ממצריים שנקרא "קול הרעם מקהיר".

למרות שזה שודר ממצריים השדרן דיבר בעברית, וסיפר שהמצרים כבשו את תל אביב, והם זורקים את את כל היהודים לים. הרבה מבוגרים חשבו שהסיפור נכון וחששו לצאת מהמקלט. אמא של סבתא (סבתא רבה נחמה) ביקשה לכבות את הרדיו ששידר ממצריים, ולהאזין לשידורי קול ישראל. בשידורי ישראל סיפרו שהצנחנים כבשו את ירושלים העתיקה ונכנסו דרך שער האריות, והצליחו להגיע עד הכותל המערבי.

באזור מצריים כבשו את רצועת עזה ואת כל חצי האי סיני.

בגבול עם סוריה: כל רמת הגולן נכבשה.

כל זה קרה תוך שישה ימים! הניצחון היה גדול מאוד והפחד התחלף בשמחה.

הזווית האישית

שיר: היה לי מאוד מעניין לשמוע ולהקשיב לדבריה של סבתא, ולתעד את סיפורה על המלחמה. היה לנו מאוד כייף ביחד ובמיוחד כשהיא הסבירה לי מילים שלא ידעתי.

מילון

הג"א
הגנה אזרחית

להגיף
לסגור, לנעול

ציטוטים

”התקופה שלפני המלחמה הייתה מתוחה מאוד. היה צורך להדביק את כל החלונות של הבית בנייר דבק, בכל הכיוונים, לאורך לרוחב ובאלכסון“

הקשר הרב דורי