מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התחתנתי בגיל תשע

יום העלייה לתורה שלי בבית הכנסת בנתניה
בית ספר תיכון תמר אריאל, נתניה
על העלייה מתימן והקמת בית בישראל

שמי בתי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם ניני רועי. הסיפור שלי יעסוק בעלייה לארץ ישראל.

זהו סיפורה של סבתא רבתא שלי, כפי ששמעתי ממנה: סבתא רבתא שלי בתיה התחתנה בגיל תשע עם סבא רבא שלי חיים ז"ל שהיה אז בן חמש עשרה. לאחר שהתחתנו בתימן, הלכו ברגל כשהם נושאים עליהם את התכשיטים, זהב וכסף, כל מה שהיה להם, והגיעו עד צנעא. שם עלו על מטוס לארץ ישראל. הם עלו ארצה משום שבתימן היו רדיפות נגד יהודים והיה חשש להתבוללות. לכן היה חשוב להם לעלות לארץ ישראל (בתימן באותה תקופה שלט האימאם הערבי). כשהגיעו ארצה אנשי הסוכנות, לקחו מהם את כל התכשיטים והכסף. סבתא רבתא וסבא רבא היו תמימים ונאיביים, הבטיחו להם שיחזירו את הכסף והתכשיטים ולא החזירו.

משדה התעופה העבירו אותם לתרביכא (שמורה אחרי צפת) ושם חיו תקופה מסוימת, במהלכה נולדה סבתא שלי שרה. סבתא רבתא שלי ילדה את סבתי כשהייתה רק בת שלוש עשרה.

רועי וסבתא רבתא בתיה, בר המצווה של רועי בנתניה

תמונה 1

משם העבירו אותם למושב תנובות ושם סבתא רבתא בתיה חיה עד היום. סבא רבא חיים ז"ל נפטר לפני כשנה באוגוסט 2020. לסבתא רבתא וסבא רבא שלי יש שישה ילדים: ארבע בנות ושני בנים. פרנסתם לאורך כל חייהם הייתה גידול פרות לייצור חלב לתנובה.

הזוית האישית

רועי הנכד המתעד: היה לי כיף לשימוע את סיפור עלייתם של סבתא רבתא וסבא רבא לארץ, ללמוד מאיפה המשפחה שלי הגיעה ולדעת יותר על החיים הקשים שהיו להם.

מילון

התבוללות
התבוללות של יהודים הוא תהליך היטמעות תרבותית וחברתית של יהודים בקרב גויים הסובבים אותם, ובפרט כשזה כולל נישואי תערובת. סוג זה של התבוללות נקרא לפעמים "התבוללות התנהגותית" (אקולטורציה), גם ללא אובדן הזהות היהודית.במקרים בהם ההתבוללות הגיעה לאבדן מוחלט של הזהות היהודית, התהליך נקרא גם "התבוללות מבנית". (ויקיפדיה)

אימאם
אִמאם היא עמדת הנהגה אסלאמית. בשנותיו הראשונות של האסלאם, המונח אימאם התייחס לאנשים שהיו יורשיו של מוחמד בתפקיד מנהיג האומה הערבית. אנשים אלו היו מופקדים על הנהגת הקהילה האסלאמית בכל היבטי החיים, ביניהם תחום הדת והמוסר. בשנים אלה, המונח ח'ליפה ואימאם היו מקבילים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גם אם יש תקופה קצת קשה - היא תעבור“

הקשר הרב דורי