מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התחשבות באחר ועזרה לזולת – אלי ממן

אני וסבא אליהו לפני ברית של קרוב משפחה
סבא אליהו בהיותו חייל בצבא ההגנה לישראל
סבא אלי מספר לנכדתו יעל על הקליטה בארץ וציוני דרך מרכזיים בחייו

בס"ד

שמי יעל כהן, במסגרת שיתוף פעולה של התאחדות הסטודנטים ותכנית הקשר הרב דורי אני מתעדת את סבי, אלי ממן. תאריך לידתו של סבא אלי לא ידוע, הוא נולד בשנת 1954 במקנס שבמרוקו. שמות הוריו: ימין ומזל טוב ממן.

תקופת הילדות

סבא נולד בעיירה קטנה במרוקו, קראו לה בבל מלאח. סבא גדל בבית קרקע עם חצר משותפת ובאר מים בקצה החצר, ממנה הם היו דולים מים קרים וצלולים יום יום באמצעות חבל שקשור לדלי. אביו היה חייט ואמו הייתה עקרת בית. לסבא היו עוד שלוש אחיות והאח הנוסף נולד כשעלו לארץ. סבא למד בתלמוד תורה והקפיד ללכת בכל יום לבית הספר ושם הוא מספר כי עיצבו את חייו. סבא מספר כי הייתה אלימות מצד המורים שהייתה עבורו קשה ביותר.

סבא מספר: "באחת הפעמים שבה למדנו לכתוב את האותיות, התחלנו ללמוד בכתיבה של האות ד', עם נוצה ודיו חם .החבר שלידי לא הצליח לכתוב את האות ד', המורה ראה אותו וביקש ממנו להושיט יד. היד הייתה על הברך של סבא, לקח המורה את המקל והכה ביד של חברי, היד זזה והמכה נפלה על סבא. המורה עמד ליד השולחן וקרא לשנינו לגשת אליו. המורה ביקש מסבא לקחת את המקל ולהכות את החבר עשר פעמים". סבא מספר כי מצד אחד ריחם על חברו אך מצד שני פחד מהמורה. האלימות בבית הספר זכורה לו מתמיד.

סבא מספר שבילדות במרוקו אביו היה תופר מדים לחיילים הצרפתיים. סבא זוכר שעלה לעליית גג וראה שם אישה מבוגרת יושבת, סבא מאוד נבהל והתגלגל בכל המדרגות, בסוף המדרגות מכונת התפירה של אבא שלו עמדה וסבא קיבל מכה רצינית מאוד בראש. המשחקים שסבא אהב לשחק היו חמש אבנים, שלושה מקלות, מחבואים וכו'. לסבא היה חבר שאהב לשחק איתו הרבה, בבית ספר ובשכונה.

עלייה לארץ ותקופת המעברות

סבא עלה לארץ בשנת 1963 כשהיה בן 9 שנים. סבא מספר שאנשי המוסד הגיעו אליהם לבית וביקשו מהם להתארגן ליציאה.

סבא ומשפחתו הפליגו באונייה הנקראת פלמנייה. הם עברו דרך מבצרי גיברלטר ועשו עצירה באיטליה. כאשר הם הגיעו לישראל הביאו אותם לגבעת המורה. חוויית ההסתגלות הייתה בשביל סבא נעימה בארץ ישראל. בישראל סבא למד בבית ספר מוריה בגבעת המורה. סבא זוכר שאביו תפר לו חליפה יפה לכבוד בית הספר, הוא גם זוכר את הלמידה בבית ספר כחוויה טובה.

בגיל התיכון סבא למד בישיבה בחיפה. סבא מספר ששם הוא חווה את הקושי מהי גזענות בארץ. הישיבה שבה למד הייתה ברמה מאוד גבוהה וחינוך אשכנזי. אמו חיפשה בית ספר ברמה גבוה ולשם שלחה אותו. סבא מספר משפט שזכור לו מאוד והולך איתו. מכיוון שהוא ועוד חבר היו ממוצא מרוקאי יחידים בישיבה, רב הישיבה אמר לו ולחברו אברהם אזולאי: "כל הממנים והאזולאים שילכו לקנות בגרות במכולת". סבא זוכר כי משפט זה שינה בו המון במהלך השהות בישיבה.

מקצוע ועיסוק

סבא היה מורה למתמטיקה במשך 40 שנה. במקביל סבא וסבתא גרו בעפולה עילית בכפר הילדים, סבא היה מנהל הכפר. סבא מאוד אהב ללמד מתמטיקה דרך שירים וחוויות, בצורה הומוריסטית. סבא היה יוצר קשר מיוחד עם התלמידים ועד היום.

הכרות ונישואים ובניית משפחה

סבא הכיר את סבתא כאשר לימד מתמטיקה ופיזיקה בהודיות ושם סבתי השלימה את הבגרות יחד עם שירות לאומי. שם נוצר הקשר והם התחתנו לאחר שנה של הכרות. לסבא ולסבא יש שבעה ילדים. שש בנות ובן יחיד אחד. לסבא וסבתא נולדו מתוך שש הבנות שלישית בנות ולאחר 11 חודש עוד תינוקת נוספת. סבא מספר כי זה הביא איתו קושי הביתה אך גם חיזק את הקשר עם סבתא.

לסבא וסבתא יש 27 נכדים, שניים נשואים ונין אחד בדרך.

תחביבים

סבא אוהב לטייל ולהרגיש צעיר ברוחו ובנשמתו, אוהב לצחוק לשמוח. סבא מאוד אוהב את הקידוש בשבת ומחכה לו כל השבוע. סבא אוהב מאוד ללכת לעשות קניות לכבוד שבת.

יציאה לפנסיה

סבא יצא לפנסייה לפני ארבע שנים. הוא מאוד נהנה בביתו אך מאוד מתגעגע ללמד בבית הספר.

מסר לדור הצעיר

סבא מבקש מהדור הצעיר לעשות טוב, ולעשות מעשים עם משמעות. סבא הקים מאגר של מח עצם לפני שנים בעקבות סיפור של משהו קרוב אליו שהיה זקוק להשתלה. סבא שלי מבקש מהדור הצעיר שיחשוב על אחרים, יפתח את העיניים סביבו למי חסר ומי צריך עזרה. ופשוט לאהוב אחד את השנייה.

הזוית האישית

יעל המתעדת: למדתי כי צריך ללמוד לעשות מעשים טובים וחסדים ולעזור אחד לשני.

מילון

יאמין בלהה
אמונה

גִּזְעָנוּת
גִּזְעָנוּת היא עמדה שלפיה בקרב בני אדם מתקיים קשר הדוק בין מוצאם לבין תכונות אופי מסוימות, או לעיתים גם כישורים שכליים או לעיתים סגנונות תנועה והליכה, כך שהיחיד אינו נשפט בעיקר על פי ייחודו האישי אלא על פי השתייכותו לקבוצה. ברוב המקרים משתמעת מהגישה גם עליונותה של קבוצה אחת על האחרת, והיא משמשת צידוק למעשים ולהתבטאויות שעיקרם העדפה של בני קבוצה אחת על בני הקבוצה האחרת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תלמד להקשיב לגדולים ולנסיונות שלהם ורק אז תלמד“

הקשר הרב דורי