מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התהילים ששומרים עלינו

יום המשפחה - קשר רב דורי
פעילות תלמידים בקשר הרב דורי
סיפורה של סבתא וספר התהילים של אמא של סבתא דזי

בחרתי לתעד את סיפורה של סבתא רבתא שלי, פורטונה (סבתא תנה) פרץ.

סבתא שלי, דיזי לביא, מספרת שאמה פורטונה, נולדה בעיר ספקס, עיר נמל בתוניסיה. סבתא תנה נישאה לבעלה, נתן פרץ ז"ל בשנות הארבעים, והביאה עמו 5 ילדים. ארבעה ילדים נולדו בספקס, ואילו הצעיר נולד כאן בארץ, במושב גילת.

המשפחה עלתה ארצה בשנת 1955 באנייה. המשפחה הגיעה בתחילה לעיר הבירה, תוניסיה, שם שהתה המשפחה כשלושה חודשים כי סבא נתן ז"ל, נאלץ לעבור ניתוח, ומשם הם הפליגו לאיטליה. באיטליה הם שהו בעיר נאפולי לסוף שבוע, ומנאפולי הפליגו לחיפה. כשהמשפחה הגיעה לנמל חיפה, העבירו אותם למעברה בבאר שבע. הם גרו במעברה שלושה ימים בלבד, ועברו למושב גילת. הסיבה לכך הייתה שאחיה של סבתא תנה ז"ל, וגם הוריה גרו כבר במושב.

מושב גילת דאז היה מושב של העדה התוניסאית וכל תושביו, למעט שתי משפחות, היו עלו והגיעו אליו מתוניס. סבתא תנה ז"ל הייתה אישה מאוד חרוצה. היא הייתה תופרת מוכשרת מאוד. במקצוע זה עסקה בתוניסיה, וגם עם עלייתה והשתקעות המשפחה במושב, היא המשיכה לעסוק בתחום. היא נהגה לתפור לתושבים ובתמורה לעבודתה קבלה המשפחה שלנו מוצרי משק: ביצים, חלב ועוד.

נדהמתי לשמוע מסבתא דיזי שאמה, כלומר סבתא תנה ז"ל, עבדה גם ב"אשל הנשיא", בית הספר בו אני לומדת. ב"אשל הנשיא" בזמנו הייתה קבוצה של רקדנים ורקדניות שסבתא תנה, תפרה גם להם את הבגדים. אימא שלי, איריס לביא כהן, הייתה קשורה מאוד לסבתא תנה ז"ל. היא נהגה לבקר אותה הרבה וללוות אותה לבדיקות במרפאה כשהיה צורך. היא סייעה לה גם בניקיון פסח, בדירה הצנועה בה חיה בזקנתה, והיא מתגעגעת אליה מאוד.

ביום פטירתה הייתה אמי באסיפת הורים ב"אשל הנשיא", והתכוונה לבקרה עם סיום האסיפה, אך כשהגיעה לביתה, היא מצאה, לצערה, את כל המשפחה שהתבשרה על לכתה. אמי, איריס לביא כהן, נכנסה לחדרה כדי להיפרד ממנה, ומצאה אותה שכובה במיטתה כשעל חזה מונח ספר התהלים המוכר שלה שהיה כתוב בצדו האחד עברית ובצדו האחר צרפתית, שהיא שפת הקריאה בה נהגה לקרוא ספרים מסוגים שונים. כותרת נושא הפרק  בו היה פתוח ספר התהלים היא "להיות חסיד" (פרק של יום חמישי). אמי לקחה מידיה את ספר התהלים ואת השל, עמו התכסתה תפילותיה, ומאז אמי נוהגת לקרוא בספר ברגעים קשים ובשבתות וחגים.

ספר התהלים יקר ללבה של אמי והיא הבטיחה לי שכשאגדל היא תעביר אותו אליי למשמרת עולם, ואני אמשיך להעביר אותו הלאה.

הזוית האישית

שירה: בחרתי לכתוב את משימת השורשים אודות סבתא רבתא שלי פורטונה – סבתא תנה פרץ.

פעילות תלמידי אשל הנשיא בתכנית הקשר הרב דורי, בכנס בירושלים

תמונה 1

מילון

מעברה
יישוב זמני שהתקיים במדינת ישראל בשנות החמישים, כשהיה צורך לאכלס את כל העולים הרבים שהגיעו לארץ.

ציטוטים

”משפחה היא הדבר הכי חשוב! צריך תמיד להיות מאוחדים. “

הקשר הרב דורי