מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרשרת

סבתי במסעדה בגרמניה
השרשרת מהחתונה
סיפורה של שרשרת וצלחת חרסינה

שמי תמר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייה של סבתי יהודית במאגר המורשת של התכנית.

סבתא יהודית נולדה בשנת 1949 בתאריך 21 בינואר. סבתא נולדה בארץ שנקראת יוגוסלביה בעיר הבירה שנקראת בלגרד (יוגוסלביה התפרקה לכמה מדינות שונות). לסבתא יש אח בשם נפתלי שגדול ממנה בשלוש שנים, לאמה קוראים פירי ולאביה קוראים לאצי, בעברית זה דוד. שם המשפחה של סבתא לפני שהתחתנה היה לוי.

סבתא עלתה לארץ בגיל חצי שנה עם אחיה בן השלוש, אמה, אביה וסבתא שלה. תחילה הם גרו באזור גלילות ואחרי כמה חודשים עברו לירושלים, לשכונת ימין משה. בגלל הפצצות שירו באותה התקופה אביה של סבתא החליט לעבור למקום אחר בירושלים. אמה של סבתא פירי עבדה בתור רופאה, ואביה לאצי עבד בתור טכנאי, אבל כאשר עלו לארץ הוא עבד ברדיו.

הסיפור שסיפרה לי סבתא מספר על שרשרת שעוברת בין הבנות במשפחה: סבא שלי, אבא של אימא שלי, לכבוד האירוסין שלו ושל אשתו לעתיד ארגנו מסיבה. במסיבה היה מין טקס של שבירת צלחת. החתן – סבא שלי – ביקש מחמותו לעתיד, סבתא רבתא שלי, את הצלחת מסט החרסינה הכי יפה והכי יקר שלה, והיא כמובן הסכימה.

לאחר שבירת הצלחת, החתן לקח חתיכה משברי הצלחת. הוא הזמין מצורף שרשרת יקרה מזהב ומאבנים יקרות וביקש ממנו שמהחתיכה של שברי הצלחת יכין לב ויחבר אותה לשרשרת שהזמין. מאחורי השרשרת חרוטים השמות של החתן והכלה ואת התאריך שבו התקיימה חתונתם. את השרשרת הוא נתן לכלתו במתנה.

את השרשרת סבתא שלי העבירה בירושה לאמי ואמי העבירה אותה לי.

השרשרת שהכין סבא

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא יהודית: היה לי מאוד טוב. הרגשתי שזה מאוד חשוב לי לספר על העבר יחד איתך. הרגשתי שזה מחבר בינינו.

תמר: היה לי מאוד מעניין לתעד את סבתא ולמדתי להכיר את ההיסטוריה שלי.

מילון

בלגרד
בלגרד היא עיר הבירה של סרביה. העיר שוכנת במפגש הנהרות הסאווה והדנובה, היכן שהמישור הפאנוני מתחבר לחצי האי הבלקני. בנוסף להיותה עיר הבירה, בלגרד העיר הגדולה ביותר במדינה ומשמשת מרכז החיים התרבותיים, הכלכליים והמנהליים שלה. כמו כן, היא גרעין העיר בלגרד, יחידה טריטוריאלית מיוחדת בעלת אוטונומיה מקומית. מבחינת מספר תושביה, היא העיר הרביעית בגודלה בדרום-מזרח אירופה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” סבי הזמין מצורף שרשרת מזהב ומאבנים יקרות וביקש ממנו שמהחתיכה של שברי הצלחת יכין לב ויחבר אותה לשרשרת“

הקשר הרב דורי