מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרונים

ליה מברכת את סבא החולה בפתיחת התוכנית
משפחת שרון, התגשמות חלומה של סבתא ויוי
השבט המנצח

שמי אביבה שרון, סבתא של ליה, עמה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ויחד תיעדנו את סיפורי.

נולדתי ברמת גן שלושה חודשים לפני הקמת המדינה. הורי שרה וקורנל, הגיעו מהונגריה אחרי שעברו את זוועת השואה. הורי הגיעו באוניות מעפילים לחופי מדינת ישראל, אוניות שהביאו בחשאי את העולים לפלשתינה וזאת בניגוד לאיסור המנדט הבריטי ששלט בפלשתינה, שלימים הפכה להיות מדינת ישראל. העולים שהגיעו ארצה נשלחו לישובים, קיבוצים, עיירות וערים שונות בארץ, הורי נשלחו לעיר רמת גן ושם כאמור נולדתי.

למדתי בבית הספר היסודי על שם "ארנון" ברמת גן ואת התיכון עשיתי בסמינר למורים. במהלך התיכון למדתי גם תקופה קצרה של שלושה חודשים בתיכון החקלאי מקווה ישראל שבחולון, לאחר הלימודים יצאתי לשרות בצבא ההגנה לישראל בתפקיד מורה חיילת ושובצתי לשרת בקיבוץ ניר אליהו ליד כפר סבא.

את ראובן בעלי הכרתי כשהייתי בת שש עשרה, במהלך תקופתי הקצרה ב"מקווה ישראל". את ראובן, שלו אני קוראת רוביק והוא לי קורא ויוי, הכרתי ביום בחינת הבגרות של רוביק בתנ"ך, תפקידי היה להיכנס לכיתת הנבחנים ולחלק מים, החברים של רוביק שחיכו מחוץ לדלת, שלחו לו "שליף" עם תשובות לשאלות מהבחינה, אני רעדתי מפחד, רוביק, קם ניגש, לקח כוס מים ואת השליף, חייך וחזר לבחינה…. ומאז ועד היום אנחנו ביחד.

סבא רוביק וסבתא ויוי

תמונה 1

חברת הילדות הטובה ביותר שלי עד היום היא מלכה, שגרה בילדותי דלת לידי. היום מלכה גרה בארצות הברית, אבל אנחנו שומרות על קשר הדוק. עברנו בילדותינו תקופות שמחות עם הרבה משחקים בחוץ כמו תופסת, חמש אבנים, ועוד, לבית הספר תמיד הלכנו ביחד.

אבי ואמי התגרשו שהייתי בגיל שמונה, אבל הם נשארו חברים טובים עד יום מותם, את התמונה המופיעה בסרטון ציירה אתי, אשתו של אבי, שהייתי בת 12, את אתי מאוד אהבתי, היא הייתה עד לפטירתה, כמאין אחות גדולה וחברה טובה בעבורי.

הציור שציירה אתי אשתו שלאבי

תמונה 2

תמיד חלמתי על משפחה גדולה, בה כולם יושבים ליד שולחן עמוס במטעמים והמון שמחה. החלום התגשם, נולדו לנו שלושה ילדים, שני בנים ובת: רן, תומר וקרן, יש לנו תשעה נכדים ואנחנו כמה שניתן יושבים כולנו, שמחים, ליד שולחן עמוס במטעמים (לפעמים צריך כבר כמה שולחנות) ומגשימים את חלום ה'שרונים' כל פעם מחדש.

משפחת שרון, התגשמות החלום

תמונה 3

השרונים

הזוית האישית

סבתא ויוי: הקשר הרב דורי מחזק, מקרב ומשתף לא רק את המספר והמתעד, אלא את כל המשפחה כולה. קצת לפני תחילת התוכנית סבא רוביק נפגע ואושפז לשיקום ממושך, הקשר בין סבתא ויוי, סבא רוביק וליה לא יכל לבקש חיזוק טוב יותר מהתוכנית. עשינו את המיטב בכל רגע נתון למרות הכשלים ובגלל האהבה הבין דורית וחשיבות המשך הדורות.

מילון

אניית מעפילים
ההעפלה הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב⁻1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב⁻1948 .

ציטוטים

”המשפחה מעל הכל“

הקשר הרב דורי