מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השנים הראשונות שלי בארץ

אני וכרמלה במפגש הראשון
כרמלה בחתונתה של בתה
כשעליתי לארץ לא הייתי במעברה... פגשתי מכר שלי והוא העביר אותי לקיבוץ "גן שמואל"

כרמלה לילה מספרת:
נולדתי בשנת 1935 בעיר בגדד בעירק. עליתי לארץ בשנת 1951. 
השנים הראשונות שלי בארץ ישראל. נולדתי בעירק וכשהייתי בת 13 עליתי לארץ עם אחי מפני שפחדתי מהערבים שהיו בעירק ורציתי להגיע לארץ ישראל. כשהגעתי לארץ פגשתי מכר שלי, נסעתי אייתו לקיבוץ "גן שמואל",הוא עזר לי להגיע לקיבוץ ושמחתי שלא הייתי צריכה להיות במעברה.
 
"גן שמואל הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן במחוז חיפה מזרחית לחדרה ושייך למועצה אזורית מנשה. הקיבוץ נקרא על שם הרב שמואל מוהליבר ממבשרי הציונות."
בקיבוץ עבדתי בבית הילדים בני 6 במשך חצי יום ובשאר שעות היום למדתי עברית. העברית הייתה לי שפה קשה ולא מוכרת, אבל בכל זאת רציתי ללמוד אותה, כי הייתי בארץ. כולם דיברו עברית, אז הייתי חייבת גם ללמוד את השפה.
 
הייתי בקיבוץ שש שנים. אחרי השנים האלו עלו ההורים שלי לארץ  וביקשו שאני אגור איתם במעברה. הסכמתי מפני שרציתי להיות עם ההורים שלי ורציתי לראות אותם. במעברה נרשמתי ולמדתי בקורס למורות. כשהייתי במעברה באו השכנים והציעו לי לעבור לגור אצלם בביתם בתל אביב. עברתי אליהם כי לא רציתי להישאר במעברה, מפני שהתנאים שם היו קשיים. עבדתי במעברה שהייתה לידם, חצי יום כגננת ובשאר היום טיילתי.
 
בינתיים ההורים שלי נשארו במעברה. התנאים היו קשים. לא היה להם כסף לעבור לבית, כי הם השאירו את כל כספם ורכושם בעירק. אחרי ארבע שנים חזרתי שוב לבית הורי אבל עדין עבדתי במעברה כגננת.
 
הכרתי את בעלי וכשהייתי בת 22 התחתנתי בפתח תקווה. עברנו לגור יחד ב "קריית אונו" . שם בנינו את משפחתנו. שם ילדתי את שלושת ילדי וגידלתי אותם באהבה ובהרבה מהניסיון שהיה לי כגננת. 
 
"קריית אונו היא עיר בת כ-32,000 תושבים בבקעת אונו, מחוז תל אביב בישראל. היא הוכרזה כעיר בשנת 1992 ולפני כן פעלה כמועצה מקומית….בשנת 1950, הוקמה בעיר מעברה גדולה שאיכלסה בעיקר את עולי עיראק, רומניה, תימן וצפון אפריקה".
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה?

מילון

מעברה
המקום שאילו הביאו את האנשים שעלו לארץ ישראל לפני שהם עברו לגור בבית

גן שמואל
גן שמואל הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן במחוז חיפה מזרחית לחדרה ושייך למועצה אזורית מנשה. הקיבוץ נקרא על שם הרב שמואל מוהליבר ממבשרי הציונות.

ציטוטים

”"עליתי לארץ עם אחי מפני שפחדתי מהערבים שהיו בעירק..."“

הקשר הרב דורי