מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השמלה של סבתא ביאטה

אני וסבתא במפגש משותף
סבתא שלי בילדותה עם הסרבל
השמלה שעברה אצלנו במשך מספר דורות

שמי מאיה רודניצקי, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי. לסיפור התיעוד המורשת בחרתי לראיין את סבתי מצד אבא.

סבתא ביאטה נולדה בליטא בשנת 1935.

רפובליקת ליטא היא רפובליקה הנמצאת באזור הבלטי בצפון-מזרח אירופה. ליטא גובלת בלטביה בצפון, בבלארוס במזרח, בפולין בדרום, במובלעת רוסית ובים הבלטי במערב. היא אחת משלוש המדינות הבלטיות, יחד עם לטביה ואסטוניה. בשנת 2004 הצטרפה ליטא לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי. (ויקיפדיה).

בילדותה היא מאוד אהבה לקפוץ בחבל עם חברות וגם לבלות בים. היא הייתה הולכת כל יום לבית ספר ברגל, כי הוא היה קרוב מאוד. כעבור ארבע עשרה שנה בערך, כשהיא בת עשרים עלתה לישראל במטוס. אירוע מיוחד שהתרחש שבוע אחרי העלייה הוא, שהם חגגו בארץ את יום העצמאות, וזה היה הזיכרון הראשון שלה, בתור עולה חדשה בישראל. ב- 1973 התחתנה עם סבא  ועזבה את הבית למבשרת ציון.

גלגולו של חפץ

החפץ שעובר במשפחה שלנו כבר ארבעה דורות זו השמלה של סבתא רבתא שלי, שקיבלה אותה מאבא שלה שהביא את השמלה מפלשתינה  ב-1935, לפני מלחמת העולם השנייה. בזמן המלחמה השמלה שרדה עם מעט חפצים אחרים. סבתא שלי מצאה את התמונות של השמלה, של אמא שלה ושלה שהצטלמו איתה, ששתיהן היו בנות שש, והחליטה להמשיך את המסורת, ולצלם את הדורות הבאים באותה שמלה בגיל שש.

לפני כחמש עשרה שנה סבתא שלי שלחה את התמונות ואת הסיפור לעיתון "לאישה" והסיפור  פורסם והעיתון נישמר אצלה עד היום, באותה תקופה היו רק שלושה דורות, ועם השנים אני ובת דודתי נוספנו, וגם אותנו צילמו כשאנו לובשות את השמלה. סבתא שלי שומרת לנכדות את השמלה,  כדי שגם אנו נוכל להעביר את השמלה לדורות הבאים.

הזווית האישית

מאיה: מאוד נהנתי לשבת עם סבתא וללמוד על המשפחה שלנו.

מילון

פלשתינה
ארץ ישראל היא חבל ארץ הנמצא בדרום-מערב יבשת אסיה, באגן הים התיכון ובחלק של המזרח התיכון המכונה לבנט, אשר מחולק בין המדינות ישראל, ירדן, לבנון וסוריה. ארץ ישראל המערבית חופפת בקירוב לחלק המערבי של פלשתינה-א"י המנדטורית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא שלי שומרת לנכדות את השמלה,  כדי שגם אנו נוכל להעביר את השמלה לדורות הבאים“

הקשר הרב דורי