מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השליחות של סבתא שרה ומשפחתה

אני וסבתא שרה
סבתא בעיר טריאסט עם הילדים שלה.
סבתא שרה ומשפחתה בשליחות באיטליה

סבתא שרה, אמא של אבא שלי, נולדה ב 18.05.1950 בקיבוץ יגור בישראל.

סבתא והמשפחה עברו מקריית מוצקין בישראל לגור באיטליה בעיר טריאסט בשנת 1979. הם עברו לשם בגלל העבודה של סבא שלי שעבד בחברת "צים". סבא שלי היה מנהל מוח מחשב בחברת "צים" ונשלח לשליחות לסניף החברה שהיה בעיר טריאסט באיטליה. "צים" היא חברת שייט ארץ ישראלית ועוסקת  בהובלת מכולות דרך הים. צים הוקמה בשנת 1945 על ידי הסוכנות היהודית. בשנת 1957 דרשה הממשלה להיות שותפה בהנהלת החברה, באותן שנים שסבא שלי עבד בחברה חברת צים היא הייתה בבעלות ממשלתית ישראלית.

זה היה שינוי גדול לסבתא שלי כי הם עברו לארץ חדשה, עם תרבות חדשה ושפה חדשה. עד אז סבתא שלי גדלה רק בישראל מאז שהיא נולדה. סבתא ומשפחתה היו בשליחות "צים" במשך שש שנים. אבא שלי שנולד בארץ, היה בן שמונה חודשים כשהם עברו, והדודים שלי היו בני שבע ושמונה וחצי שנים. הם למדו את השפה הילדים הלכו לבית הספר היהודי בטריאסט, ואבא שלי שהיה תינוק הלך לפעוטון היהודי. כל המשפחה הסתדרה יפה מאוד מההתחלה ולמדו להתרגל לחיים חדשים. סבתא שלי באותן שנים לא עבדה והייתה עקרת בית. היא היתה עסוקה בלגדל את שלושת בניה, ביניהם אבא שלי, וגם למדה את השפה האיטלקית.

החיים בטריאסט לעומת הארץ היו מסודרים וללא דאגות, ולצד זאת היו צריכים להתרגל לתרבות שונה, וחשיבה שונה מאשר בישראל. גם את חגיגות הבר מצווה של הדודים שלי חגגו בבית הכנסת בטריאסט. מבחינה דתית חגיגות בר המצווה בטריאסט לא היו שונות בהרבה מאלו בישראל, אבל בטריאסט כל  הקהילה היהודית מוזמנת, ונתנו הרבה כבוד לילד ישראלי שעולה לתורה בבית כנסת בטריאסט. סבתא אמרה לי שזאת הייתה תקופה נפלאה. סבתא שלי אומרת שאיטליה היא ארץ יפה, שהיה שינוי באורח החיים לטובה, שהכל הפך להיות רגוע, עם חברים חדשים ואוכל טעים.

הזווית האישית

לי-אל: לי היה מאוד כיף סבתא היא השראה מבחינתי.

סבתא שרה: הקשר הרב דורי היה מעניין, הביקור במוזיאון היה מרשים, והעובדה שביליתי עם הנכדה שלי יום שלם היתה גולת הכותרת של הקשר הזה.

מילון

עקרת בית
עקרת בית היא אישה העובדת במשק ביתה, ואינה מועסקת, כשכירה או כעצמאית,

ציטוטים

”זה היה שינוי גדול לסבתא שלי כי הם עברו לארץ חדשה, עם תרבות חדשה ושפה חדשה. עד אז סבתא שלי גדלה רק בישראל מאז שהיא נולדה“

הקשר הרב דורי