מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השליחות המיוחדת שלנו -"שלוחו של אדם כמותו"

סבתא שרה בצעירותה
סבתא שרה בילדותה
זכות גדולה נפלה בחלקינו להיות חלק משלוחי-הקודש, שנשלחו על ידי הרבי לארץ ישראל

סבתא שרה מספרת לנכדתה מושקי גולדברג:

שמי שרה גולדברג – על שם שרה אימנו. נולדתי בשנת תשי"ב להוריי ישראל יצחק ויוכבד זלמנוב ע"ה. נולדתי בצריפין (על יד כפר חב"ד).

גרתי בכפר חב"ד, וגדלתי שם עד גיל תשע עשרה. למדתי בבית ספר היסודי, תיכון וסמינר למורות ב"בית רבקה" שבמקום מגוריי, כפר חב"ד. בשנת תשל"ב סיימתי את הלימודים בסמינר.

בשנת תשל"ג הגעתי אל הרבי לביקור, ובהוראתו נשארתי שם (אצל הרבי). גם החתונה שלי הייתה שם, וב"ה לשמחתי הדירה שבה גרנו הייתה סמוכה מאד ל-770. מובן, שניצלתי כל הזדמנות שהתאפשרה לי לראות ולחיות את הרבי: בתפילות בשבת וחג, בכל התוועדויות…

בהתוועדות י"ט בכסלו תשל"ו לקראת סוף ההתוועדות אמר הרבי: "במשך הימים והשבועות הקרובים ייסעו עשרה יהודים ל"כולל" ולישיבת חב"ד בירושלים העתיקה. וכן ייסעו עשרה יהודים לצפת. כדי לקרב את הגאולה יש לעסוק בלימוד התורה ובקיום המצוות… "וכן בכל מעשיך דעהו"…

וכדי שתהיה לזה אחיזה גם בגשמיות, יעלו כנ"ל לארץ ישראל, לפחות למשך זמן, ללמוד תורה בטהרה ובקדושה, ולקיים את מצוותיה בהידור, כולל המצוות התלויות בארץ" והמשיך הרבי – "אלו שמוכנים לשליחות זו – "ירשמו במזכירות".

כבר למחרת הגיעו למזכירות רבים כדי להירשם. כולם רצו לזכות להיות השלוחים של הרבי. וכולם היו במתח לדעת אם יזכו להשתתף בשליחות זו.

בהתוועדות שבת חנוכה השתמש הרבי בביטויים יוצאי דופן לגבי השליחות, הרבי כינה  את השלוחים – "עדה קדושה", אמר שנוסעים בשליחותו – "שלוחו של אדם כמותו". ואמר – "הנני מקבל על עצמי את האחריות לנסיעתם זו לשם" – "עליי ועל צווארי" – וחזר על זה כמה פעמים.

בח' טבת נמסר לנו, שב"ה זכינו להימנות על הקבוצה הנוסעת לצפת. הרב קליין (מזכיר הרבי) ראה את סבא ורמז לו להיכנס למזכירות, ושם הודיע לו על הבחירה ואמר שהרבי רוצה לדעת: א'. האם הנסיעה היא ברצון ושמחה וטוב לבב?, ב'. האם הדבר בהסכמת האישה? ג'. האם מצב בריאותנו תקין? כמובן שענינו בחיוב על הכל, והיינו מאושרים על הזכות הגדולה שנפלה בחלקינו! באותו יום הודיעו את השורה הטובה גם לשאר השלוחים: שמונה אברכים ושלושה בחורים לצפת, ו-11 בחורים לירושלים – סך הכל 22 שלוחים.

מיד הודיעו לכולנו, שיש לסיים את כל ההכנות לנסיעה תוך חודש ומיד לאחר י' שבט ניסע. בשבת לפני הנסיעה הרבי התוועד במפתיע (לכבוד השלוחים כמובן), ובין השיחות אמר: "מכיוון שנמצאים פה השלוחים העולים לארץ ישראל – ששלוחו של אדם כמותו – שיאמרו "לחיים".

הרבי קרא לרב מענטליק (שנבחר לעמוד בראש קבוצת השלוחים ולהצטרף אליהם למשך שבועיים, ולעקוב אחר ההסתדרות בארץ), מזג לו לחיים ואחר כך מזג לכל השלוחים. הרבי העניק את הבקבוק לרב מענטליק תוך כדי שהוא מאחל: "שהשליחות תהיה בהצלחה רבה ומופלגה לשם לתהילה ולתפארת"  ואח"כ נתן לרב מענטליק את המזונות, שיחלק לשלוחים.

בי"א שבט לאחר מנחה, בשעה 17:00 יצא הרבי לגן עדן התחתון, שם המתינו לו כל השלוחים. הרבי נעמד לפני השולחן. בתחילה עברו לפני הרבי האברכים, הנשים והטף. אחר כך הבחורים. לאברכים הרבי נתן: 1) ליקוטי שיחות חלק י"א (הספר עדיין לא היה כרוך אבל הרבי ביקש שיכרכו 22 ספרים לשלוחים) 2) חוברת ליקוטי שיחות השבועי – פרשת בשלח ג) שטרות – 10 דולר- השתתפות בהוצאות בארה"ב, 100 לירות – השתתפות בבניין הארץ, 50 לירות – שיתנו לצדקה בשליחות.

לנשים נתן הרבי: 1) סידור 2) תניא 3) שטרות כנ"ל

לבחורים: 1) ליקוטי שיחות  כרך י"א 2) צדקה כנ"ל

בשעה 17:30 יצא הרבי ללוות את השלוחים, הרבי עמד על רגליו עד שכל השלוחים נסעו.

כל החסידים ידעו והעריכו את השליחות הזו רבים מהם הגיעו לשדה התעופה, כדי ללוות את השלוחים – "שלוחו של אדם כמותו", רקדו שם ריקודים סוערים, הרימו את השלוחים על הכתפיים.. (היו שם כלי תקשורת שסיקרו את האירוע).

גם כשהגענו לארץ ישראל, הייתה קבלת פנים מפתיעה, היו בנמל אלפי אנשים, נשים וטף, הייתה שם תזמורת חצוצרות, ניגנו מארש נפוליאון, היה טקס מאד מרשים.

ולא רק החסידים התרגשו לקראת השלוחים.. היו לנו קבלות פנים מכובדות מאד אצל ראש הממשלה, אצל הנשיא, אצל ראש העיר, וקבלת פנים מיוחדת מאד בבנייני האומה. בכל מקום ברכו את השלוחים, וההתרגשות הייתה גדולה.

בכל מקום השמיע הרב מענטליק דברים קצרים ומרגשים המתמצתים את דברי הרבי על השליחות המיוחדת הזו: "הרבי שיגר "עדה קדושה" – "שלוחו של אדם כמותו" לירושלים, לעיר הקודש צפת – כדי לבנות את ארץ ישראל בגשמיות וברוחניות, כאשר אתם תהיו מרוצים מהם והם יהיו מרוצים מכם ישלחו נוספים". וב"ה נשלחו אחרינו עוד שתי קבוצות של שלוחים.

יהי רצון, שנמשיך להצליח בשליחות שלנו, ולגרום  נחת רוח לרבי, שנזכה להתראות עם הרבי בקרוב ממש בגאולה האמיתית והשלימה! אמן!"

סבתא שרה אצל הרבי מליבאויטש

תמונה 1

הזוית האישית

מושקי: תודה לך באבי (סבתא) יקרה! למדתי ממך שצריך לרצות תמיד לקיים מצוות ולהצליח בשליחות שיש לכל אחד ואחד מאתנו! אני מאחלת לך בריאות שמחה ואושר, ושתמיד אני ומשפחתי נעשה לך רק נחת! אמן!

מילון

שלוחי ארץ הקודש
בשנים תשל"ו, תשל"ז ותשל"ח - שלח הרבי קבוצות מיוחדות של שלוחים לארץ הקודש. קבוצות השלוחים הגיעו לירושלים ולצפת, ובהמשך הם התפרסו על פני כל ארץ הקודש בהעניקם תנופה אדירה לפעילות החב"דית בהקמת ישיבות, מוסדות חינוך וחסד, בתי חב"ד בערים גדולות ובחיזוק ההתקשרות של אנ"ש בארץ הקודש לרבי. חלק מהשלוחים פנו לתפקידי רבנות רשמיים בהוראתו של הרבי.

ליקוטי שיחות
לקוטי שיחות היא סדרת ספרים המלקטת את שיחותיו של האדמו"ר מחב"ד, הרב מנחם מנדל שניאורסון, ומסודרת לפי חגי ישראל ופרשיות השבוע.

ציטוטים

”יהי רצון, שנמשיך להצליח בשליחות שלנו, ולגרום נחת רוח לרבי, שנזכה להתראות עם הרבי בקרוב ממש בגאולה האמיתית והשלימה! אמן!“

הקשר הרב דורי