מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי של סבא שלמה ויינר

הבנים במשפחתי
המשפחה שלי
זכרונותיו של סבא ממלחמת יום הכיפורים

שמי עמית, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מעלה אל מאגר המורשת של התכנית סיפור תיעוד על שירותו הצבאי של סבי, שלמה ויינר.

סבי התגייס לצה"ל בשנת 1965 ועשה טירונות במשך שלושה חודשים ולאחר מכן קורס מפקדי כיתות במשך שישה חודשים ונשלח לקורס מדריכי מרגמות. עד סיום השירות הסדיר שימש כמדריך מרגמות. כשהיה במילואים שובץ לחיל השריון, שם שירת גם במלחמת יום הכיפורים.

מלחמת יום הכיפורים הייתה מאוד קשה, עם הרבה מאוד נפגעים, ובמהלך המלחמה סבי היה מגוייס במשך שישה חודשים רצופים. במלחמה עברו עליו ועל חבריו רגעים מאוד קשים, שבהם נפצעו ונהרגו חברים.

מה שעזר לסבי לשרוד את המלחמה הייתה המחשבה על המשפחה שבבית וכן החברים שהיו איתו במלחמה, הם תמכו אחד בשני. סבי חזר הביתה לאחר שישה חודשים מלאי קושי וצער, וגילה שהחיים בעורף נמשכים כרגיל ללא שום שינוי.

סבי סיפר לי כמה סיפורים מעניינים, למשל: חודש לפני שפרצה מלחמת יום הכיפורים הוא עשה מילואים בתעלת סואץ באחד המוצבים שלאחר המלחמה התברר שהיה אחד המוצבים הראשונים שנפלו בידי המצרים.

מקרה נוסף שקרה לסבי הוא שבאחד הלילות הורידו אותם מכלי הרכב שהיו עליהם לצורך ביצוע משימה ונתנו אותם ליחידת צנחנים שתבצע את המשימה במקומם. למחרת התברר שכוח הצנחנים נקלע למארב מצרי ורוב הכוח הושמד לחלוטין, כאשר במקור סבי וחבריו היו אמורים להיות על כלי הרכב האלה בביצוע המשימה והם הוחלפו על ידי כוח הצנחנים.

הזוית האישית

עמית: במהלך התכנית גיליתי המון דברים מעניינים שקרו לסבי. בהחלט למדתי הרבה דברים שהיו חדשים לי ומאוד מעניינים על סבי. למשל, סיפורים שונים ומרתקים שקרו לו במהלך שירותו הצבאי. בזכות תכנית זאת ביקרתי את סבי, בעיקר בימי שישי, והיה לי מאוד כיף לראיין אותו ולשמוע ממנו על כל מה שעבר במהלך שירותו הצבאי. בזמן העבודה עם סבי יצא לי לחקור ולגלות המון דברים חדשים שלא ידעתי עליו ובכלל. אני מרגיש שכתוצאה מהעבודה המשותפת עם סבי יצא לי להכיר אותו יותר לעומק.

מילון

מארב
מארב צבאי הוא צורת קרב צבאית בה הצד התוקף משתמש ביתרון שבהסתתרות או באלמנט ההפתעה כדי לתקוף את הצד השני באופן לא צפוי. צורת קרב זו מעניקה יתרון לכוח התוקף (ברוב צורות הקרב האחרות היתרון נמצא בצד הכוח המגן) כיוון שהוא בוחר את זמן ההתקפה ואת תנאי השטח הנוחים לו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבי נהג להגיד אז שנחישות, מסירות והתמדה יביאו לתוצאות טובות. כך אכן היה, בסופו של דבר, במלחמה בה השתתף סבי“

”סבי חזר הביתה לאחר שישה חודשים מלאי קושי וצער, וגילה שהחיים בעורף נמשכים כרגיל ללא שום שינוי“

הקשר הרב דורי