מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי של אליעזר וינר

סבי אלי ואני בחופשה בלונדון
סבי אלי בתקופת שירותו בצבא
מלחמת יום כיפור

אלי וינר, סבי, נולד בשנת 1952 בחדרה וגדל בפתח תקווה עם הוריו ואחותו.

אלי התגייס לצה"ל בתאריך 1.2.1971. בבית הספר הוא למד מכשירנות, ובצבא הוא התגייס לתפקיד הקשור למכשירנות. את הטירונות הוא עבר בבסיס הדרכה 4 בבית אל. לאחר כחודשיים וחצי סיים את הטירונות ונשלח לקורס הדרכה על ציוד אופטי לטנקים. את הקורס אלי עשה בבסיס הדרכה 20 בצריפין. אורך הקורס היה כחצי שנה, ולאחר הקורס הוצב ביחידה קבועה בסדנה גיסית בבסיס ג'וליס במחלקת אופטיקה.

סבי, אלי בתקופת השירות הצבאי לאחר שיבוצו

תמונה 1

במחלקה הם היו אחראים על כל הציוד והמכשור של הטנקים בצה"ל, והוא התמחה במיוחד בציוד של טנק ספציפי בשם "פטון מגח". במסגרת התפקיד, הוא יצא לביקורות שנתיות ביחידות אחרות. בביקורות אלו בדק את השמישות של הציוד האופיטי של היחידות. כמו כן, אלי היה עושה ביקורות בסיני ועל גדות תעלת סואץ.

אלי באחד מביקורי הביקורת שערך על גדות תעלת סואץ

תמונה 2

מכיוון שהיה אחד המתמחים הטובים בתחומו, אלי היה יוצא לפתור בעיות בכל הארץ שהמכשירנים המקומיים לא הצליחו לפתור. בזמן שירותו פרצה מלחמת יום כיפור, וחלק גדול מיחידתו, כולל הוא, ירדו מהבסיס בג'וליס לכיוון סיני. בסיני הם סופחו לאוגדה 162 של האלוף הידוע אברהם עדן ברן. בסיני, הוא והצוות שלו טיפלו בטנקים בגזרה הצפונית על הקו הראשון בבלוזה.

תמונה זו צולמה בסיני במלחמה

תמונה 3

באחד התיקונים שעשה, אלי טיפל בטנק של מפקד הפלוגה – מ"פ. המ"פ צילם אותו על הטנק בזמן התיקון, ואמר לו שאם שניהם יצאו בחיים מהמלחמה, הוא ישלח לו את התמונה. לאחר המלחמה, אלי קיבל מכתב מרגש עם התמונה שהמ"פ צילם. במכתב ציין כי התיקון שאלי ביצע עזר לו מאוד במלחמה, ובזכות התיקון הצליח להשמיד טנקים מצריים ולהישאר בחיים.

המכתב שאלי קיבל  עם התמונה שצילם המ"פ

תמונה 4

ביום החמישי למלחמה, מטוס מצרי תקף אותם, ובתקיפה זו נהרגו 8 חברים מהיחידה שלו. בהמשך המלחמה, חצה בשעות הלילה עם הכוח את תעלת סואץ ובזמן החצייה חטפו הפגזה מצרית כבדה, ובנס אף אחד לא נפגע. לאחר מכן הם התמקמו בחניון לילה, ותוך כדי הלילה קיבלו הוראה להתפנות מהאזור בו התמקמו, כי המצרים טיווחו את האזור והם היו עלולים לחטוף הפגזה.

למחרת בבוקר, הצליחו לתפוס את קצין התותחנים שטיווח אותם בלילה וניסה להפגיז אותם. המלחמה המשיכה, ואוגדתו התקדמה עד פאתי העיר סואץ. הפעם הראשונה שיצא הביתה מהמלחמה הייתה אחרי ארבעה שבועות בשטח, וחזר כעבור יום אחד בלבד בחזרה לשטח.

לאחר המלחמה הוא וצוותו חזרו לבסיס בג'וליס, ואלי מונה למנהל המחלקה. המחלקה כללה כ-30 חיילים סדירים ובנוסף להם גם מילואימניקים. לאחר כשנתיים שניהל את המחלקה השתחרר מצה"ל.

הזוית האישית

סבא אלי: שמח, שנכדי בחר בי לקחת חלק בתכנית הקשר הרב דור. נהנתי מאוד לספר לנכד שלי את הסיפורים  מתקופת שירותי בצבא ונהנתי מהחוויה מאוד.

שי הנכד: בחרתי להשתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת המעורבות החברתית ולתעד את סיפורו של סבי. בין הסיפורים הרבים ששמעתי, בחרנו לתעד את פרק השירות הצבאי שלו. נהנתי לשוחח עמו ולשמוע את הסיפורים של סבא שלי על תקופת השירות שלו בצבא, פרקים חשובים בהסטוריה שלנו. היה לי כיף לכתוב עליו.

מילון

מגח - פטון
מגח הוא הכינוי שניתן בצה"ל לטנק המערכה האמריקאי פטון (M60/M48), אשר שירת בחיל השריון משנות ה-60 של המאה ה-20, עד ליציאתו משירות והעברתו למערך המילואים בתחילת שנות ה-2000 והוצאתו הסופית ממערך המילואים ב-2014. טנק המגח שודרג במהלך שירותו על ידי התעשייה הצבאית, כדי לאפשר לו להתמודד בהצלחה עם טנקים מודרניים ממנו. (ויקיפדיה)

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בסיני ועד מאי 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן בתום מלחמת ההתשה במובלעת הסורית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מה שאני נסעתי ברברס אתה עוד לא נסעת קדימה. “

הקשר הרב דורי