מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי שלי ומלחמת ששת הימים

משה עוז ושחר גלין נכדתו
משה עוזעל הטנק-מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים 6.6.1967

נולדתי בתימן בשנת 1939 בעיר צענא.
בשנת 1949,בגיל עשר עליתי לארץ. זכור לי שעד לעיר "עדן" רכבנו על חמורים. נשלחנו –  הורי ועוד שמונה אחים למעברה בהרצליה (היכן שהיום מחלף הסירה). היינו הולכים לבית הספר ברגל עד למרכז המושבה.
 
התגייסתי בשנת 1958 לחיל השריון, השתחררתי בשנת 1961.שבועיים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים בשנת 1967, נקראתי למילואים והיינו בהמתנה כשבועיים. לאחר שבועיים נתנה הוראה לפרוץ במלחמה, נכנסנו לסיני והחלה המלחמה. חיל האוויר ניטרל את חיל האוויר המצרי ואפשר לנו לנוח עם הטנקים ולפרוץ לתוך המוצבים המצריים ולכבוש אותם. עברנו דרך מעבר המתלה "בירגפגפה", שם המצרים גילו התנגדות אבל בעזרת חיל האוויר הצלחנו למוטט את הצבא המצרי והתקדמנו לעבר תעלת סואץ.
תמונה 1
 
 
תמונה 2
 
בתעלת סואץ כיתרנו את  הארמיה השלישית והצלחנו לשלוט בכל קו התעלה. המחיר ששילמנו היו מאות הרוגים אבל יחסית לקרבות שניהלנו כמות ההרוגים הייתה יחסית נמוכה. נלקחו לשבי כ-5,000 שבויים מצריים! בסיום המלחמה היה טקס מרגש של כל הפלוגות עם הרמטכ"ל של אותה תקופה, יצחק רבין, נשארה לי מזכרת מאותו טקס, תמונה של יצחק רבין איתי, התמונה מופיעה בספר המספר את קורות החטיבה (חטיבה 514- אגרוף הברזל).
המשכנו להחזיק את הקו לאורך כל התעלה עד שנת 1973. אני הייתי במשך חודשיים במילואים, וכשהשתחררתי נסעתי לבקר את משפחות החללים – חברי למחלקה.
בכל שנה אני עולה להר בלטרון לטקס לזכר הנופלים.
 
תשע"ו  2016

מילון

"בירגפגפה"
תשלובת מחנות ושדה-תעופה צבאי במרכז חלקו המערבי של חצי-האי סיני, כ-80 ק"מ מזרחית מתעלת-סואץ. הצבא המצרי החל בבנייתו אחרי מערכת סיני (1956). שדה-התעופה שימש בסיס קדמי מרכזי לחיל-האוויר המצרי בערב מלחמת ששת הימים. לכאן בא נשיא מצרים, גמאל עבד א-נאצר, לעודד את חייליו ערב המלחמה בקריאת-התגר לישראל: "אהלאן וסהלאן"

ציטוטים

”וכשהשתחררתי נסעתי לבקר את משפחות החללים - חברי למחלקה.“

הקשר הרב דורי