מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי כחובשת בחיל האוויר

סבתא תמר שיף והנכדה יולי
סבתא תמר שיף חיילת בחיל האוויר
סבתא תמר מספרת על השירות הצבאי

שמי תמר שיף לבית הוכברג נולדתי בקבוצת שילר 31.12.46

התגייסתי לצבא בספטמבר 1964.

תמונה 1
סבתא תמר שיף ביום הגיוס

ביקשתי להיות חובשת וזכיתי להיות בקורס חובשים של חיל האוויר. בסיום קורס חובשים כללי עברנו לבסיס תל נוף שם עברנו השתלמות חיילית. בהשתלמות לימדו אותנו איך פותחים חופת מטוס, איך מוציאים טייס מכיסא מפלט, איך מעבירים פצועים באלונקות להליקופטר. לאחר הקורס הוצבתי במרפאה בתל נוף. היינו יחידה עצמאית בתוך הבסיס. היחידה מנתה ארבעה רופאים, ארבע חובשות ושישה או שבעה חובשים. התפקידים היו מאוד מגוונים. הייתה תורנות במגדל פיקוח: אם קורה משהו על המסלול. הייתה תורנות של כוננות למקרה של פינוי בהטס (אז לא הייתה יחידת פינוי 669). בית הספר לטיסה היה בתל נוף וטיסות ה"פייפרים" היו לבסיס בסירקין. כשהיו טיסות היינו יוצאים עם אמבולנס לסירקין ויושבים שם עד גמר הטיסות. בנוסף היו תורנויות מרפאה רגילות: קבלת חולים, עזרה לרופא בשעת הצורך, וכמובן בחדרי חולים שבהם טיפלנו בחיילים חולים או פצועים.

היחידה הייתה עצמאית כלומר, כל ההתנהלות הייתה במתחם של המרפאה: המגורים היו במרפאה, אוכל קיבלנו מחדר אוכל קצינים. בסך הכל הכרנו מהבסיס את הדרך למגדל הפיקוח והדרך לשערי היציאה. בנוסף הייתה גם העבודה הרגילה של מרפאה. העבודה היום יומית הייתה בעיקר ניקיון. לנקות את המרפאה, חדרי החולים, החדרים שבהם גרנו. בקיצור, עבודה שלא נגמרת.

החוויה הגדולה ביותר שזכורה לי לא קשורה לשירות הצבאי.

בשנת 1965 היו בחירות. זו הייתה פעם ראשונה שהצבעתי לכנסת. מאוד התרגשתי מהאירוע ובנוסף לכל קיבלתי מינוי להיות אחראית קלפי בבסיס חצור. הרגשתי כאילו כבשתי את העולם.

תמונה 2
כתב המינוי של תמר שיף לאחראית קלפי

 

תמונה 3
מסיבת השחרור במרפאה בבסיס תל נוף

תמונה 4

אהבתי מאוד את השירות הצבאי. ממש הצטערתי עם השחרור.

הזוית האישית

סבתא תמר: למדתי מהתוכנית כמה אני אוהבת אותך. שתמשיכי להיות מקסימה ושהכל יצליח לך. יולי הנכדה: היה לי כיף וזכיתי בזמן איכות איתך. שתמיד תהיי בריאה ושתחיי עד 120+

מילון

פינוי בהטס
במקרים שאי אפשר היה להגיע עם אמבולנס או במקרה דחוף, היו מזניקים הליקופטר. אנחנו שהיינו צוות רפואי בתל נוף, היינו עולים על ההליקופטר (בתורנויות) לפינוי.

ציטוטים

”אהבתי מאוד את השירות הצבאי. ממש הצטערתי עם השחרור.“

הקשר הרב דורי