מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי ופעילות ציבורית בבית שאן – מרדכי מלכה

סבא מרדכי ואוהד נכדו
סבא מרדכי בצעירותו
סיפור חייו של סבא מרדכי, כפי שסיפר לאוהד ואיתי

שמנו אוהד ואיתי אזולאי, אנו משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבנו מצד אימנו, מרדכי מלכה. במסגרת התכנית אנו מעלים סיפור תיעוד מחייו של סבא אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא מרדכי נולד בשנת 1944 בבני מלל שבמרוקו. לסבא הייתה אחות מצד האימא שנפטרה במרוקו ונקברה שם, ועוד ארבע אחיות משותפות, שיחיו. הם חיו כמשפחה בת שמונה נפשות בבית אחד. סבא למד בבית ספר צרפתי ללינס עד גיל 15. מאז שסבי הפסיק ללמוד הוא נהנה מחיי לילה ובילויים. הוא היה רוכב כל יום על האופנוע ומטייל. סבי היה בן יחיד ומפונק מאוד. כשסבי היה בן 18 הגיעו לביתם מהסוכנות היהודית ורשמו אותם כמועמדים לעלייה לארץ ישראל. בגיל 18 סבי עלה לארץ עם הוריו וארבע אחיותיו מתוך ציונות ואהבה לארץ. בשנת 1963 הם עלו על אונייה מקזבלנקה למרסיי שבצרפת ושהם הם שהו כשלושה חודשים במחנה וחיכו לעלייה לארץ ישראל. לאחר מכן הם עלו על מטוס ממרסיי לארץ ישראל.

כשהגיעו לארץ, לקחו אותם בלילה בגשם למעברה בבית שאן, שהם הם חיו כשנה. לאחר כשלושה חודשים סבא התגייס לצבא, לחיל שריון – חטיבה 45, שם הוא היה אחראי על התותח הגדול 05. סבי שירת כשלושה חודשים ולאחר מכן שירת כמילואימניק. בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים וסבי קיבל צו שמונה ונלחם במלחמה. סבי יחד עם גדוד 7 חטיבה 45 נכנסו מאום אל פחם לשכם ושם נלחמו. סבי מספר כי בכניסה לשכם, התושבים חשבו שזה כוח עיראקי שבא לעזור להם וזרקו עליהם סוכריות, אך לצערם זה היה הגדוד של סבי שחיסל אותם, הם נכנסו לשכם וכבשו את חלקה. לאחר כיבוש שכם הגדוד של סבי עלה לרמת הגולן לסוריה להילחם שם בסורים. הגדוד כבש את קוניטרה ואת רמת הגולן. הרבה מחבריו של סבי נהרגו. במשך שלושה חודשים סבי נלחם והיה רחוק מהבית. סבי מספר כי מאחר והוא היה רווק, לא קיבל כסף עבור שירותו הצבאי, אפילו לא שקל. זה היה נהוג באותה התקופה.

לאחר השחרור סבי חזר לבית שאן והכיר את סבתי סמדר, שתחיה. היא הייתה עם אחותה בקולנוע הישן בבית שאן, זו הייתה אהבה ממבט ראשון. סבי מספר כי ברגע שסבתי ראתה אותו, היא אמרה לאחותה: "זה יהיה בעלי", ומאז הם נשואים כ – 54 שנה ולהם יש ארבע בנות ובן יחיד. משנת 1965 – 1979 סבי עבד כאיש ביטחון במפעל כיתן, מפעל לייצור בדים. בשנת 1979 המפעל החל לפטר עובדים וסבי נאלץ ללכת הביתה. לאחר כחודשיים הוא פתח עסק בית קפה וסנוקר עם שותף, זה לא צלח. לאחר פרידתו מן השותף, הוא לקח את חלקו ופתח עסק למכירת פלאפל.

סבי היה חברו הקרוב של ח"כ ושר החוץ לשעבר דוד לוי. בשנת 1967 סבי יחד עם דוד לוי הקימו את תנועת הליכוד בבית שאן. באותה תקופה היו צריכים רק 11 מנדטים כדי לעמוד בראשות העיר. בזמן הבחירות המפד"ל קיבל 5 מנדטים, המערך קיבל 5 מנדטים והליכוד קיבל רק מנדט אחד, כ- 272 קולות כמפלגה חדשה. לאחר משא ומתן הם התאחדו עם המפד"ל ודוד לוי הפך להיות סגן ראש העיר. סבי לא רצה שום תפקיד, הוא העדיף להמשיך ולעבוד כאיש ביטחון במפעל "כיתן".

כיום סבי בן 79 ועדיין גר בבית שאן עם סבתי, טיפח משפחה לתפארת ונהנה מהילדים והנכדים.

סבא בצעירותו

תמונה 1

הזוית האישית

אוהד ואיתי הנכדים המתעדים: היה לנו מאוד כיף לבלות זמן עם סבא ולגלות דברים חדשים ומרתקים לגביו. אנו מאחלים לו אריכות ימים ובריאות איתנה.

סבא מרדכי: היה לי העונג לשבת עם נכדיי היקרים ולספר להם קצת על הילדות שלי, זמן האיכות איתם עשה לי טוב ומאוד נהניתי.

מילון

קונטרה
קוניטרה (בערבית: القنيطرة) הייתה עיר ברמת הגולן, על צומת הדרכים שבין הציר שמוליך מגשר בנות יעקב לדמשק והכביש שמוליך מדרום הגולן למסעדה, סמוך לקו הפסקת האש בין ישראל לסוריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אל תמהרו, שמרו על עצמכם“

הקשר הרב דורי