מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השיטפון בוואדי פארן – דנה בגלייטר

סבתא דנה ויונתן
סבתא בילדותה
כיצד ניצלו סבא וסבתא משיטפון פתאומי בדרך מאילת

שמי יונתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מעלה סיפור תיעוד משפחתי אל מאגר המורשת של התכנית. סיפורי עוסק בסתא שלי, דנה בגלייטר לבית ברוך.

סבתא נולדה בשנת 1942 בסנדיקטצ'י, רוסיה שם הלידה שלה הוא דנוטה ברוך, במקור הוריה מפולין. בזמן המלחמה, בשנת 1940, המשפחה ברחה לרוסיה בגלל הרעב והאנטישמיות ההולכת וגוברת בוורשה, פולין.

בשנת 1945, כשהייתה בת שלוש ונגמרה המלחמה, חזרו לפולין אבל לעיר אחרת, לוורצלב, שם החלה ללכת לגן. שנה לאחר מכן, בשנת 1946, אביה התבקש לחזור לוורשה לצרכי עבודה, כדי למלא תפקיד בפרקליטות. בגיל שבע, כמה שנים לאחר מכן, הלכה לבית הספר היסודי תיכון וחטיבה tpd14 בוורשה.

כאשר הייתה בכיתה י', הוריה החליטו לעלות לארץ ישראל (בשנת 1957). אביה התחיל לעבוד בתור משפטן (קטגור). בהיותו קרוב לעניינים מדיניים העלייה נדחתה בשנה. כשעלו (בשנת 1958) היו קשיי עליה, לא ידעו לדבר עברית והלכו ללמוד באולפן את השפה, אך עדיין היה קושי רב. כשסיימה את הלימודים באולפן החלה ללמוד בבית ספר תיכון בחולון (העיר בה התגוררו), שם סיימה את הבגרות. לאחר מכן התגייסה לצבא לשירות חובה בתור מזכירה של רב סרן. שהשתחררה מהצבא החלה לעבוד באוניברסיטת תל אביב בהנהלת החשבונות של הספרייה המרכזית (היא עבדה שם למעלה מ-25).

באותו הזמן גם החלה ללמוד בקורס לאמנות באוניברסיטה הפתוחה. במסיבה אצל חברים משותפים הכירה את בעלה (סבא שלי), הם התחתנו בשנת 1966. בשנת 1970 נסעו בינואר לטיול באילת ביחד עם חברים. בדרך חזרה, במקום שנקרא ואדי פארן, התחיל שיטפון נוראי במקום הנמוך, הם ניסו לחלץ את עצמם. תחילה שתי חברות יצאו ובעליהן נשארו בתוך הרכב למטרת הוצאת המזוודות. בזמן שהן מכוונות אותם איך לעבור את הנהר שנוצר בכביש ביחד עם הרכב, הרכב התחיל להיות מוצף במים והם לא הצליחו לצאת. לאחר כמה דקות הצליחו לפתוח את הדלתות והתחילו ללכת אל בנות זוגן עם המזוודות, הכביש מתחתיו של סבא שלי התמוטט והוא נפל איתו לתוך המים. במזל אחר כמה רגעים הצליח לעלות. לאחר מכן התחילו הגברים שוב לעבור את הנהר וללכת אליהן והפעם הצליחו בגשם נוראי. לפתע התקרבה משאית, ניסתה לעבור גם היא, הצליחה וחילצה את שני הזוגות מהמקום למצפה רמון, שם החליפו בגדים ותפסו אוטובוס לתל אביב. לאחר שנתיים נולד בנם הבכור גיא (1973) וארבע שנים לאחר מכן אחותו נטע (אימא של יונתן).

הזוית האישית

יונתן הנכד המתעד: מאוד נהניתי לשמוע את סיפור חייה של סבתא.

מילון

ואדי פארן
נַחַל פָּארָן (בערבית: ואדי אל-גֵ'רַאפִי) הוא נחל האכזב הגדול ביותר בישראל, והשלישי בגודלו בין כלל הנחלים אחרי נהר הירדן ונהר הירמוך. כמו כן, הוא הנחל הרחב ביותר בישראל. אורכו כ-150 קילומטר, החל ממקורותיו בחצי האי סיני (במדבר פארן) ועד לשפכו בנחל הערבה. בנחל זה קיימת זרימה רק בעת שיטפונות בזק. אגן הניקוז הגדול של הנחל, ששטחו אלפי קמ"ר, יוצר מישורים רחבים שמפרידים בין הרי הנגב הגבוהים שבצפון, לבין הרי אילת שבדרום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האהבה מנצחת“

”הרכב התחיל להיות מוצף במים והם לא הצליחו לצאת. הכביש מתחתיו של סבא שלי התמוטט והוא נפל איתו לתוך המים. במזל אחר כמה רגעים הצליח לעלות“

הקשר הרב דורי