מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השידה המיוחדת של סבתא טלי סודרי

אני וסבתה בכניסה לבית החדש
השידה שעברה בירושה
החיים של סבתא טלי

בס"ד

שמי טלי סודרי לבית יאמין. אני סבתא של זמרת והיא לי נכדתי הבכורה.

נולדתי בארץ ישראל, בבאר שבע, בשנת תשכח (1968). למדתי בבית הספר רמב"ם בבאר שבע בבית ספר יסודי. שם היו לי חברות וחברים שהיו גם הולכים לבני עקיבא, והיו חברים איתי בשבט.

דבר שהשפיע על הבחירות שלי בחיים הוא אהבת התורה, העם והארץ והתיישבות. בילדותי בבית הספר היסודי שיחקנו במשחקי חוץ קלאס, גומי, תופסת ומחבואים. הוריי נולדו בטריפולי ועלו לארץ בשנות החמישים. שם אבי חיים יאמין ושם אמי רחל לבית אבטה. הם הכירו והתחתנו בארץ בבית הכנסת הגדול בתל אביב. שיר המלווה את אמי מאז ילדותה וכך גם בילדותי הוא "שאו ציונה נס ודגל".

ימי נעוריי באולפנת "אבן שמואל" מהווים עבורי שנים של בירור ובחירה שהשפיעות בצורה משמעותית ביותר על הבחירות שלי המשפיעות על חיי עד היום. כמו בחירת בעלי נעם חי, תלמיד ישיבת אור עציון, הכרנו דרך חבר משותף. בתחילה גרנו במשך שנתיים בקריית מלאכי, נעם היה אברך בישיבה ואני סטודנטית לחינוך… בשנים אלו נולדה אימא של זמרת, בתנו הבכורה, תמר. שם משפחתה של תמר היום צורן. נעם עוסק כיום בניתוח מערכות מחשבים, התחביב שלו הוא הומור סביב חידודי לשון. אני יועצת חינוכית אך גם אני לא התחלתי את דרכי בייעוץ, הספקתי להיות גננת ומורה. התחביב שלי הוא יצירה ואני עוסקת ביצירה בקרמיקה, אני גם מלמדת חוגים של ילדים.

אחרי שנתיים עברנו ליישוב חדש שאז קם בגוש קטיף – כפר דרום. החיים ביישוב היו מתוך מסירות נפש, שכן הערבים לא אהבו את ההתיישבות שלנו שם. כל הקהילה עברה פגיעות כאשר חמישה חברים נרצחו על ידי ערבים. בתנו תמר נצלה בנס מפיגוע באוטובוס הילדים ובכל ט' בחשון אנו חוגגים את נס ההצלה. ולהבדיל, ביום י"ג אב אנו מתכנסים לרגל יום השנה לגרוש מכפר דרום.

יש לנו חופשה משפחתית מדי קיץ, אנו חוגגים יחד ומנצלים כל הזדמנות על מנת להיות יחד וזו חגיגה בפני עצמה. החפץ המיוחד העובר במשפחתנו היא שידה שסבתא שלי, סבתא גאמילה, אימא של אימא הביאה איתה לארץ. את חדר השינה המפואר שלה, שכלל ארון ענק הבנוי משלוש יחידות ועוד כמה וכמה שידות, היא ייבאה לארץ. כאשר סבתא גאמילה נפטרה, השידה הגיע אל אימא של זמרת, וכאשר בערב פסח תשפ"ב זכינו ונכנסנו לביתנו החדש אחרי 17 שנים מאז גורשנו מכפר דרום שבגוש קטיף, לביתנו החדש – השידה המיוחדת של סבתא גאמילה הגיעה אלי. השידה מפארת את הכניסה לביתנו וכל פעם רבה ההתרגשות ועולה הגעגוע כאשר מראים או מדברים אודותיה. אני מבינה היום יותר את עושר הפאר וההדר שהיו לסבי וסבתי בטריפולי. אך תמיד סבתא אמרה שהיא הכי עשירה עכשיו, כי יש לה ילדים בארץ ישראל.

המסר שלי לדור הצעיר, הוא לקחת חלק במציאות בה אתם חיים להיות משפיעים ולהיות יוזמים. לא לתת לחיים לעבור על ידכם. הוסיפו טוב סביבכם למען התורה העם והארץ.

הזוית האישית

הנכדה זמרת: היה לי כיף עם סבתא. נהניתי מלהיות לבד עם סבתא.

סבתא טלי: כמה שמחתי על המפגש עם נכדתי הבכורה ושמחתי לשמוע את השאלות ולשתף מעט מן החוויות של חיי וחיי משפחתנו. בתודה על ההזדמנות – טלי סודרי, סבתא של זמרת צורן המתוקה.

מילון

גוש קטיף
גוש קטיף היה גוש התנחלויות ששכן בדרום רצועת עזה. גוש קטיף כלל 18 יישובים בין רפיח בדרום-מערב, דיר אל-בלח בצפון, ח'אן יונס במזרח והים התיכון במערב. שלושה יישובים נוספים היו בצפון רצועת עזה, ואחד במרכזה. סך הכול 22 יישובים. באוגוסט 2005 פונו היישובים על ידי ממשלת ישראל במסגרת תוכנית ההתנתקות. בחבל עזה התגוררו ערב ההתנתקות כ-8,600 יהודים ו-600 בדואים (בדהנייה ובמואסי), רובם בגוש קטיף. אוכלוסיית גוש קטיף הייתה כחצי אחוז מכלל האוכלוסייה ברצועת עזה, אך הגוש ישב על כרבע משטח הרצועה ותפס כשליש מקו החוף של הרצועה.

ציטוטים

”חשוב לקחת חלק במציאות בה אתם חיים להיות משפיעים ולהיות יוזמים. לא לתת לחיים לעבור על ידכם. הוסיפו טוב סביבכם למען התורה העם והארץ“

הקשר הרב דורי