מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השורשים של סבא שלי – ישראל דגן

סבא שלי עם החתול שלו
סבא שלי בילדותו
סבא רבא שלי עבר שתי מלחמות

שמי זיו, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי, ישראל דגן. במסגרת התכנית אנו מביאים סיפור מחייו של סבא. סבא בחר לספר על ילדותו. כך מספר סבא:

אני ישראל דגן. נולדתי בהונגריה בשנת 1947. עלינו לארץ בשנת 1953. הוריי הם אהרון צבי והרמינה. אבא שלי נולד בשנת 1904, התחתן בגיל 19 ובגיל 22 נשאר אלמן עם שני ילדים. אבי התחתן בפעם השנייה ונולדו עוד חמישה ילדים.

הגיעה מלחמת העולם השנייה, הגרמנים פלשו להונגריה ושלחו את אבא שלי ואת שני הבנים הגדולים למחנות עבודה. את אשתו של אבא שלי ואת חמשת האחים שלו שלחו הגרמנים לאושוויץ, שם הם נרצחו. שני האחים שהיו במחנות עבודה, נרצחו ממש בימים האחרונים של המלחמה, לפני שהרוסים נכנסו למחנה. אני נדרתי נדר להיות להם לקול.

כשאבא שלי חזר לעיר, סיפרו לו שאישתו ושבעת ילדיו נרצחו. הוא פגש את אימא שלי שהייתה נשואה לבן דוד שלי – גם הוא נרצח על ידי הנאצים אימא שלי נשארה אלמנה עם ילדה. הם החליטו להתחתן ולהקים משפחה. אני נולדתי – ועוד אח ושתי אחיות. כשאני בן 4, האחות שלי מצד אימא שלי נפטרה ממחלה.

מאלבום התמונות

תמונה 1

הזוית האישית

זיו הנכד המתעד: היה לי מעניין להכיר את עברו של סבא ולתעד את סיפורו. אני מאחל לסבא שלי חיים ארוכים, טובים ומאושרים.

מילון

אושוויץ
מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ (מגרמנית: Auschwitz) שבדרום פולין היה הגדול במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ובו נרצחו כמיליון ומאתיים אלף נפשות, בהם כמיליון ומאה אלף יהודים (91%), יותר מבכל אתר אחר במהלך המלחמה. היה זה מחנה ההשמדה שפעל במשך הזמן הרב ביותר (מיוני 1940 עד ינואר 1945 מכל מחנות ההשמדה, ובו הגיע לשיאו תיעושו של רצח ההמונים. בשיאו היה אושוויץ "אימפריה", שכללה 45 מחנות שהשתרעו על 40 קמ"ר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני נדרתי נדר להיות להם לקול“

הקשר הרב דורי