מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרווחתי משפחה מופלאה – סבתא ורדה כנרי

אני ותהל נכדתי בפעילות בבית הספר
אני בצעירותי
ציוני דרך בחיי החל מילדותי

שלום, אני ורדה, סבתא של תהל. נולדתי ברומניה להוריי, אבי לאון נולד ברומניה בשנת 1914 ואמי שרה נולדה גם ברומניה בשנת 1923. אמי גדלה בבית חרדי מהזרם של נטורי קרתא. הוריי נישאו בשנת 1945.

העלייה לישראל

בהיותי בת שנתיים וחצי הוריי החליטו לעלות לישראל. עלינו לארץ באונייה בשנת 1950. כשהגענו לארץ עברנו לתחנות המעבר שער העלייה למשך שבועיים ולאחר מכן עברנו למעברת עתלית. במעברה גרנו באוהלים ובתנאי מגורים קשים. משם עברנו לפתח תקווה, שם הייתי בגן. אחרי שנתיים עברנו לגור בדרום תל אביב.

 עם אבי בילדותי

תמונה 1

נעורים

בתל אביב למדתי בבית ספר יסודי עד כיתה ד'. הסביבה שגרנו בה הייתה לי קשה, כי לא היו ילדים שם שיכולתי להתחבר איתם. באותו בית היינו שתי משפחות, משפחה שלא הכרנו. כשמלאו לי 7 שנים נולדה אחותי רינה. עברו עוד מספר חודשים ועברנו לגור בצפון תל אביב, שם סיימתי בית ספר יסודי.

בילדותי

תמונה 2

מה שמאוד מאוד הפריע לי היה שגרנו קרוב מאוד לבית הספר והמורים היו נכנסים לחנות של אבא שלי שהייתה לו מכבסה והם היו מדברים ומספרים לו איך אני לומדת, זה היה מאוד מעצבן.

עם אחותי הקטנה

תמונה 3

לאחר שסיימתי את בית הספר היסודי נרשמתי לתיכון וזה לא היה החלום שלי, כי אבי חשב שלעבוד עם צווארון לבן זה כבוד גדול ורשמו אותי ללמוד פקידות. אבל אני מאוד לא אהבתי את המקצוע הזה, כי החלום שלי היה להיות אחות ראשית בבית חולים. ההורים שלי התנגדו ובסופו של דבר נרשמתי בתיכון סינגלובסקי ושם למדתי שרטוט בניין. בסיום התיכון התגייסתי לצבא.

חיכיתי מאוד ליום הגיוס, בבית הוריי לא קיבלתי הרבה אהבה מצד אימא, אבל בדיעבד אמי גדלה בבית קר. בצבא עברתי טירונות ומשם לקורס שרטוט מודיעין. אחרי הקורס שלחו אותי לשרת בנח"ל מוצנח. בהמשך השירות התחילה מלחמת ששת הימים. החיילים ירדו להילחם בדרום תחת המפקד של הצנחנים ששמו היה רפול. אני מאוד אהבתי את הצבא ורציתי לחתום קבע, אבל שוב הוריי סירבו. עם הזמן התחלתי לעבוד במשרד אדריכלים ולא עבר הרבה זמן והכרתי את בעלי מוני (מנחם), חצי שנה אחרי שהכרנו החלטנו להתחתן. קנינו דירה בבת ים, שם נולדו שלושת הבנים, כשהקטן ביותר הוא יוני, אבא של תהלי. יוני נולד בשנת 1983 בהפרש של 13 שנה מאחיו הגדול ותשע שנים מאחיו האמצעי. יוני היה ילד מדהים ונאהב, ילד רגיש ואכפתי, להבדיל משני אחיו הגדולים.

לימים הכיר את ענבל, אימא של תהל. אחרי שנישאו עברו לגור בתל אביב בשכר דירה. בזמן הזה הם חיפשו לקנות דירה. בזכות אח של ענבל מצאו דירה גדולה ביבנה. הם ביקשו ממני ומבעלי מוני לבוא לגור איתם כדי שלא נשאר לבד בבת ים. בתחילה היו קצת קשיים, אבל היום אני מודה לאל שעשינו את הצעד הזה.

לפני כשנתיים וחצי סבא של תהל מוטי חלה ותוך שנה נפטר. אם לא יוני, אבא של תהל, אני לא יודעת אם הייתי שורדת היום. כלתי ענבל היא כמו בתי והבנות לא יוצאות מהבית בלי לתת לי חיבוק ונשיקה ואני נותנת ומקבלת המון המון אהבה. בגדול הרווחתי משפחה מופלאה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שנערכה בבית הספר הירוק על שם יצחק רבין, יבנה, תשפ"ג. התכנית התקיימה בהובלת המורה המובילה צפנת רבינוביץ.

סבתא ורדה ותהל בסרטון קצר על תכנית הקשר הרב דורי

מילון

נטורי קרתא
נְטוּרֵי קַרְתָּא (מארמית: "שומרי העיר") היא קבוצה חרדית, המוכרת בהתנגדותה למדינת ישראל ולציונות. חברי הקבוצה מאמינים שקיומה של מדינה יהודית טרם בוא המשיח איננו לגיטימי, והם רואים בהקמת המדינה ובקיומה "התגרות באומות" הגורמת לשפיכות דמים, במלחמות ובפיגועים. הקבוצה קרובה בהשקפתה לעדה החרדית, אך נחשבת קיצונית ממנה. הקבוצה בישראל היא פרושית לעומת אלה שמחוץ לארץ, שהן חסידיות ברובן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”.“

הקשר הרב דורי