מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרגע בו גורלנו הוכרע

תמונה שלי ושל סבתא כיום
פורטרט מילדותה של סבתא
החיים של לינדה טריפון

בסיפור זה נגולל את הרגע בחיים של לינדה טריפון ששינה את חייה במפתיע הוא רגע מיוחד ויחיד במינו, אבל אנחנו עוד לא שם.

לינדה טריפון נולדה בשנת 1944 באנגליה ועברה מהר לאוסטרליה, שם גדלה. היא למדה בבית ספר יהודי והייתה שחקנית מגיל שש, הגנים האלה עברו וזורמים בדם של הרבה מבני המשפחה. לינדה הייתה גם עיתונאית נוער של עיתון אמריקאי, והייתה בנבחרת ה״דיבייט״ בבית הספר, מרובת כשרונות, כבר אמרתי? היא ראיינה הרבה מהמפורסמים שהיו מבקרים באוסטרליה והגיעה עם נבחרת ה״דיבייט״ למקום שלישי בתחרות של כל ויקטוריה, תמונת הנצחון של הנבחרת שלה מוצבת עד היום במשרד המנהל.

כל שנה באוסטרליה, קרן קיימת בשיתוף עם קבוצות ה״ויצ"ו״ של נשים, עשו תחרות מלכת קרן קיימת, שמטרתה הייתה התמחות של יהודים במדינת ישראל, לינדה לא במיוחד התעניינה בכך אבל הגורל כבר הכריע את שלו, והיא כמובן לא יכלה לסרב לכבוד ולתשומת הלב. למרות הלימודים, קיבלה רשות ונכנסה לתחרות בתור מועמדת, רוצים לנחש מי ניצחה? לאחר שנאמה בכל כינוס כדי לקדם את התרומות ולעשות שואו שרק היא יכולה לעשות, ניחשתם נכון – לינדה.

הפרס היה טיסה לארץ ישראל, מה שהיה כבוד מאוד גדול ובכלל, לצאת מאוסטרליה היה יקר ומאוד נדיר באותו הזמן. בגלל שהייתה בת 17, נתנו ״פרס ניחומים״ למתמודדת נוספת, שתיסע איתה כדי שלא תהיה לבד, לינדה הייתה צריכה להגריל את שמה, היא בחרה בבחורה בשם ג׳ון, שהייתה הבת של דודה של אלכס טריפון, אבא של גיורא, שגר בטבריה.

ג׳ון ואמה נדחפו למסע, ללא הרצון של לינדה, אבל.. מדובר בגורל, אז מה נעשה, אי אפשר להתווכח.

במהלך הטיסה, שילה, אימא של ג׳ון, דיברה עם לינדה ואמרה לה שהיא רואה את העתיד, והאחיין שלה הוא מפקד משטרה ולבן הגדול שלו קוראים גיורא והוא הולך להיות עם לינדה. לינדה כמובן ראתה את זה כנסיון שידוך ורצתה לנוס על נפשה.

הן הגיעו לישראל, לינדה בתור המשגיחה והאחראית מבין השלוש, נאמה, טיילה וכבשה את ישראל בשניה.

המשפחה של ג׳ון ושילה הזמינו את לינדה אליהם, ורק לאחר הזמנה מכובדת היא הסכימה ובאה. לאחר שהגיעה ופגשה את המשפחה, נשמעו צעדים, הבן הגדול חוזר מהטכניון, גיורא. כולם מתרגשים, ולינדה מפחדת, הרי בטח ג׳ון כבר מכרה את השידוך, בזמן שהיא מובכת ומתחבאת במטבח, גיורא נכנס וקוראים ללינדה. בחוסר ברירה היא נכנסת לסלון ורואה את גיורא, למרות הפחד, הסתכלה עליו מלמטה למעלה ואמרה לעצמה “not bad”, לא לגמרי שנאה את מה שראתה, נגיד את זה ככה.

הם פשוט התחברו, עם שפות שונות, בקושי מבינים אחד את השני אבל כבר אמרנו, גורל וזה.. קשה לנצח אותו. הם דיברו כל הלילה בשפה שלהם והגורל נחתם, משם הכל היסטוריה… אבל עוד לא סיימנו. למרות שהייתה מחוזרת לא מעט, זה כבר היה חתום, גיורא ולינדה, חכו חכו. קראו לגיורא למילואים, הוא ביקש שתשלח לו מכתבים, הם התראו מעט מאוד, ובזמן הזה לינדה התאהבה בעוד משהו אחד, ארץ ישראל, היא ידעה שזה הוא מקומה.

הזמן עבר והיא הייתה צריכה לחזור הביתה, מה יהיה?

זה ככה יגמר פשוט? גיורא אומר לה יום אחד – ״אם היית מבוגרת בכמה שנים, אולי הייתי מציע לך להתחתן״, היא עונה ״טוב, אולי הייתי מסכימה״. אז לאחר ההצעה הכי רומנטית ששמעתי, הם החליטו לספר להורים. היא צריכה לספר להוריה ששלחו את הבת היחידה והקטנה שלהם, שהיא רוצה להישאר שם לתמיד, לא קל, אבל כבר אמרנו ואתם בטח יכולים לנחש… גורל.

אחרי השוק שקיבלו, סיכמו שהיא תישאר בארץ עוד קצת, תחזור שוב בחופש הגדול כדי להכיר כמו שצריך ואז הם יתקדמו משם, ההורים שלה יצאו לחופשה וחברים שלהם באופן מפתיע לא מפתיע שכזה, הכירו את משפחת טריפון שבטבריה וסיפרו להם על המשפחה החמה, הטובה וחשוב מכל – הראויה לבתם. החתונה נקבעה, הוריה באו לארץ והגורל קיבל את רצונו סוף סוף.

לאחר מכן החיים המשוגעים של ההרפתקאות של לינדה וגיורא התחילו, כנרת שנולדה, לינדה שעוד לומדת עברית והשמחה והכיף שרק הם יכולים לעשות. הם נסעו לאוסטרליה לשלוש שנים, נולד להם גם רונן והם חזרו.

לינדה התחילה לעבוד כמנהלת חנות ספרים בשדה תעופה, בזכות הקשרים ועבודתה הטובה, הציעו לה לעבוד באל-על, למרות שהייתה לה בת ושעות מוגבלות, אבל לינדה יש רק אחת ועליה אי אפשר לוותר, היא לקחה קורס והצטיינה בו, הייתה במקום הראשון והתקבלה כמובן. לינדה וגיורא עבדו קשה מאוד, הצטיינו כל אחד בתחומו ולאחר מכן, לינדה הבינה שהעבודה קשה מדי והגיע הזמן לשינוי.

בגלל אהבתה הגדולה למדינה ורצונה לייצר תיירות גדולה, היא התחילה לעבוד במשרד תיירות, הצטיינה גם שם והייתה מומחית לתיירות, עברה לנהל את המחלקה ונהנתה מאוד. היא יזמה פרוייקטים רבים. לאחר מלחמת יום הכיפורים, התיירות סבלה מאוד, מצב הרוח היה ירוד, והיא רצתה שינוי, הביאה רעיון של DIY על רהיטים ושכנעה חנויות לשתף איתה פעולה, אבל חברות גדולות יותר כבר המשיכו את הרעיון במחירים נמוכים יותר.

היא חזרה לתיירות, בעזרת תמריצים, היא המשיכה לקדם את התיירות לארץ. היא עברה לנהל חברת תיירות נוספת, ובתוך עבודתה הביאה מפורסמים לארץ, ביניהם ברברה סטרייסנד, שהייתה צמודה אליה בביקורה בארץ. לינדה דאגה לה להכל והתחברה אליה בשניות, דאגה לה לפרטיות מלאה, אוטובוס תיירות, כניסה חשאית לכל מקום, סיורים פרטיים ופגישה אישית עם עמוס עוז, שהיה החלום של ברברה, מה לינדה לא יכולה לסדר?

לאחר מכן יצרה את המדריך לתיירות בישראל, ערכה שמורכבת ממפה, הדרכה קולית עם סיפורים, המלצות למקומות בילוי, לינה וכולי וכל מה שצריך בשביל הביקור האולטימטיבי בישראל. היא יצרה הכל בשתי ידיה, לאחר קשיים, בלי ההצלחה המצופה, והעולם שעוד לא היה מוכן לסטארט אפ המשוגע הזה, הפסיקה גם את זה.

היא עברה לשיווק ומיתוג, בפרוייקטים רבים נוספים שעשתה בהצלחה ויכולות מדהימות! עם קשיים וכשלונות, כלום לא עצר אותה, היא ניצחה וכבשה את כולם, מאז ועד היום, וכך נגמר סיפור המסע המשוגע של לינדה טריפון עד היום, שלא היה יכול לקרות בלי השנייה הזאת בה לינדה בחרה את השם של ג׳ון, בלעדיה לא אני ולא משפחתי היינו נוצרים, רגע די דרמטי, לא? אז תודה רבה לג׳ון ושילה מגדת העתידות.

הסיפור אפילו לא יכול להתחיל להסביר את חייה ואישיותה של לינדה טריפון, אבל זאת התחלה!

הנכדה הנדהמת והמעריצה, אלכס טריפון קרניאל.

ערכת התיירים שהכינה לינדה וכתבה שפורסמה עליה ב-1988

תמונה 1

הזוית האישית

אלכס הנכדה: החוויה הייתה מדהימה, מעבר לזמן עם סבתא שלי, זכיתי לשמוע סיפורים מדהימים שלא שמעתי עד היום ולשמוע חלק שוב, למדתי על מה היה לפניי ואיזה נעליים אני עוד צריכה למלא. אני ממליצה לכולם על התכנית, לחיזוק הקשר והידע על ההסטוריה של המשפחה!

מילון

דיבייט
דִּיבֵּייט או דִּיבֵּייטִינְג , ועל פי האקדמיה ללשון העברית מַעֲמָת או שִׂיג וָשִׂיחַ, הוא פעילות, לעיתים מאורגנת, של ויכוח פורמלי בעל⁻פה. הוא נהוג בעיקר בפרלמנטים כאמצעי לליבון סוגיות פוליטיות, וכן במוסדות להשכלה גבוהה ובבתי ספר תיכוניים, בדרך כלל ככלי לפיתוח יכולות הרטוריקה.

ציטוטים

” עם קשיים וכשלונות, כלום לא עצר אותה, היא ניצחה וכבשה את כולם, מאז ועד היום“

הקשר הרב דורי