מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההורים ילידי גרמניה שעלו לישראל

תמונה שלי ושל אחותי מרים
תמונה שלי ושל אלה
סיפור ההסתגלות

חנה אולמן כהן נולדה ברמת גן בשנת 1937. חנה מספרת לאלה את הסיפור המשפחתי:

רקע – תקופת מלחמת העולם השנייה

הורי חיו בגרמניה עד שהיטלר עלה לשלטון, שם עוד לפני שמלחמה החלה התחיל היטלר לגזור גזרות. פיטרו יהודים ממקומות העבודה, לא הרשו להם לקנות בחנויות, אלא רק מחנויות של יהודים, אפילו לא לשבת על ספסלים!

כשהמצב נהיה קשה הם הבינו שלא יוכלו להישאר עוד בגרמניה ועלו לפלסטינה (ישראל), שאז היתה תחת שלטון הבריטים. היה להם קשה לעלות. הם איבדו הרבה דברים: כסף, מקום עבודה, רכוש ועוד… הם הגיעו לארץ שאז הייתה מדבר.

תמונה שלי ושל אחותי מרים בילדותנו ברמת גן

תמונה 1

אני נולדתי ברמת גן, עיר קטנה, לא בנויה, לתוך זה נולדתי. ברמת גן גדלתי עד גיל 20. אני זוכרת את התקופה שהבריטים שלטו, לא נתנו לצאת מהבית חוץ מלילדים כדי לקנות אוכל. למדתי בבית ספר יסודי "יהלום" ואחר כך בתיכון סמינר לוניסקי, שם הכשירו אותי להיות מורה. בזמן לימודי פרצה מלחמת מבצע סיני, לשם כך גיסו את המורים ולקחו אותנו, המתלמדות להחליף אותם.

בתקופת שרותי בצבא לימדתי ביישובי עולים שבאו בעיקר מכורדיסטן וממרוקו. בגיל צעיר יחסית התחתנתי עם יהושע ואחרי מספר שנים נסענו ארה"ב כדי שיהושע יעשה שם דוקטורט בגיאוגרפיה. יהושע בעלי, היה בן לאבא ממוצא מרוקאי ואמא מטורקיה שעלו בגיל צעיר לארץ. אביו היה רב ואמו היתה עקרת בית. לאורך השנים יהושע למד והתקדם והיה מורה באוניברסיטה ואני מורה בבית הספר במגוון מקצועות. בגיל צעיר יחסית יהושע מת ממחלת הסרטן – יהי זכרו מבורך.

גם בגילי המופלג אני משתדלת להישאר פעילה, מתנדבת  בגן הבוטני, מציירת, מתאמנת ועוד…

הזוית האישית

חנה: אני מאחלת לכולם שיהנו מקריאת הסיפורים ושיתעניינו בהם. אני מאחלת לכולם שיגשימו את החלומות שלהם.

מילון

כורדיסטן
מדינה במזרח טורקיה (כיום גם על גבול עיראק

ציטוטים

”אם תחשוב על עכשיו יהיה טוב אחר כך“

הקשר הרב דורי