מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה בלה עלתה מאלבניה לישראל

אני וסבתי מבלות ביחד במהלך התוכנית
אני וסבתי לפני כמה שנים
החיים באלבניה ועלייה לישראל

שמי שיר סלמן, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורה של סבתא שלי, שרה בלה.

סבתא שרה נולדה בשנת 1955 באלבניה בעיר ולורה להוריה לבית משפחה יום טוב. בשנת 1991 הם עלו לישראל.

סבתא שרה מספרת

בשנות ה-60 עת גרתי באלבניה בעיר ולורה, כילדה צעירה היה לי מאוד כיף. הייתה לי ילדות מהנה, אך בחלקים ממנה היו גם קשיים בגלל המגורים תחת משטר קומוניסטי. כמו למשל, שלא חגגתי את בת המצווה שלי בגלל המשטר הקומוניסטי שאסר עלינו לעשות טקסים דתיים ולא יכולתי לחגוג את החגים יהודים. היו הרבה מנהגים בחגים היהודיים שנאלצנו לקיים בבית בשקט ובסתר שלא ידעו ולא ילשינו עלינו.

לאחר השואה נשארה באלבניה קהילה יהודית מאוד קטנה, כ-400 יהודים וכ-150 מהם עלו לישראל. הקהילה היהודית באלבניה הייתה מבודדת מהעולם היהודי בגלל השלטון הקומוניסטי שבאלבניה תחת שלטונו הדיקטטורי של אנוור הוג'ה, הם רצו לגבש אחדות לאומית באלבניה ולכן אסרו על קיומן של כל הדתות, וגם כמובן הדת היהודית – כל דת הייתה אסורה שם.

ההחלטה לעלות לישראל

למרות שהיה לי טוב באלבניה עם בני המשפחה שלי והחברים ידעתי בתוך ליבי שיהיה לי יותר טוב בישראל. זו הסיבה שעליתי לארץ.

מאוד התרגשתי מהעלייה לארץ ישראל, אך גם מאוד פחדתי. היו לי מספר קשיים עם עלותי ארצה שהעיקרי בהם היה חוסר תקשורת עם אנשים בגלל השפה קשה להתנתק מתרבות ושפה ולהתחיל הכל מהתחלה, אך למדתי והצלחתי ואני מאוד שמחה שעליתי לארץ ישראל.

אני וסבתא נפגשות להכנת תיעוד הסיפור

תמונה 1

הזוית האישית

שיר: למדתי במהלך העבודה על העבר הקשה שסבתא שלי עברה ואיך צריך להעריך את הדברים שיש בחיים. חוויתי קירבה עם סבתי והעבר שלה. התרשמתי ממה שהיא עברה, איך שהיא התמודדה עם הקשיים שהיו בדרך וראתה את הצד הטוב בדברים ולמדה מהם. מאוד נהנתי לבלות עם סבתי ולשמוע על הדברים שעברה והסיפורים שלה. מאוד ריגש אותי לשמוע על ילדותה ושהיא מאוד שמחה שהיא עלתה לארץ ישראל ושהיא נמצאת במקום טוב.

מילון

ולורה
ולורה היא עיר נמל בדרום אלבניה, בירתה הראשונה של המדינה, בה הוכרזה עצמאותה ב-1912. העיר שוכנת לחופו של מפרץ ולורה, בחלקו הדרומי ביותר של הים האדריאטי. היא משמשת כבירתו של מחוז ולורה, ובשנת 2011 התגוררו בה 104,827 אלף תושבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"אל תעשי את אחרים יותר טובים מעצמך"“

”חשוב להעריך את עצמך ולא לחשוב שאחרים יותר שווים מעצמך.“

”תמיד לאהוב - זאת אומרת שתמיד צריך לאהוב ולא לשנוא“

הקשר הרב דורי