מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקרקס של סבא רבא

אני וסבתא במפגש השבועי
סבתא כרמלה יושבת בחדרה ומצפה לבואי
סבא רבא מביא את הקרקס למדינה

סבתא שלי כרמלה נולדה בתאריך 13 באוקטובר 1942 ברמת גן. אבא של סבתא שלי, אהרון ברמן, היה אמרגן אשר הביא קרקסים למדינת ישראל. סבתא שלי גדלה בבית ברמת גן עם אבא שלה, אימא שלה ואחותה הצעירה בשם ציפי. הם גרו בבית בין ארבעה חדרים ובילו המון בקרקסים.

סבתא הכירה את סבא גדי משידוך. הם החליטו להתחתן, קנו דירה ברמת השרון בשנת 1976. לסבתא וסבא יש שלושה ילדים: דני הבכור, חי היום בארצות הברית, ערן – אבא שלי, אייל הצעיר מבין הבנים חי היום בהוד השרון. כשהבנים היו קטנים סבתא כרמלה עזבה את עבודת ההוראה לטובת גידול שלושת הבנים.

סבא גדי נפטר בשנת 2019, יום אחריי היום הולדת שלי. סבתא שלי עברה דירה בראשון לאפריל 2021. באותו יום אחרי שהמובילים הלכו בזמן, כשהיא סידרה את הדירה היא מעדה ונפלה ושברה את עצם הירך. היא עברה ניתוח והייתה בשיקום במשך כחודש וחצי. בזמן המבצע "שומר חומות" היא חזרה לביתה מכיוון שבשיקום לא היה מרחב מוגן, ולסבתא שלי יש ממ"ד בבית. כיום סבתא שלי גרה מאוד קרוב אלינו ככה שאנחנו יכולים לעזור לה בכל דבר שהיא צריכה.

מקור שמה

שמה של סבתא הוא: כרמלה, על שם אימא של האבא שלה. שמה היה קטיה. אבא של סבתא, אהרון ברמן, רצה לקראו לסבתא על שם אימא שלו, אבל היה לו חשוב שהשם יהיה עברי,.לכן הוא פנה לאקדמיה ללשון, שם אמרו לו שקטיה בעברית זה כרמלה. כך הוחלט לקרוא לסבתא שלי כרמלה. הכינוי של סבתא שלי הוא מלי ושם המשפחה הקודם של סבתא שלי הוא ברמן, אין משמעות לשם הקודם של משפחתה.

זכרון ילדותי

ביום הראשון ללימודי כיתה א' כשסבתא שלי הייתה צריכה ללכת עם אימא שלה לאירוע תחילת השנה, התחילו לאימא שלה צירים. אימא שלה, בלה ברמן, הייתה בהריון בחודש התשיעי. אבא של סבתא שלי לקח את בלה ברמן לבית החולים שם נולדה אחותה של סבתא, ציפי. לכן ביום הראשון ללימודי כיתה א', ביום כל כך מרגש, סבתא שלי נאלצה ללכת לבד לבית הספר ולעבור את החוויה המיוחדת הזו ללא אימא ואבא שלה.

השירות הצבאי

סבתא שלי הייתה מורה חיילת בצבא. היא לימדה חיילים מעוטי יכולת שלא היו להם בגרויות, כך שבסיום הלימודים החיילים יכלו להשלים את כל הבגרויות. לסבתא שלי היה סיפוק גדול מהעבודה זו, כך שבסיום הצבא היא למדה בסמינר והפכה למורה. היא לימדה בבית ספר יסודי בגני תקווה מספר שנים.

הזוית האישית

מיקה: גיליתי דברים שלא ידעתי עליהם, נהניתי מהמפגשים המשותפים שמטרתם עריכת התיעוד ופרסום הסיפור במאגר. שמחתי לחקור וללמוד על חייה ועברה של סבתא כרמלה.

מילון

אמרגן
אדם שמקצועו ארגון מופעי אומנות (הופעות של זמרים, הצגות וכדומה).

קרקס
קרקס (בלעז: Circus) הוא מופע בידור, הנערך בזירה עגולה בתוך אוהל, ובדוכנים הסובבים אוהל זה, על ידי חבורת בדרנים נודדת. מופעי קרקס כוללים לעיתים סדרה של הצגות קצרות כגון לוליינות, מופעי בעלי חיים, להטוטנות וקטעי ליצנות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד תסתכלו על חצי הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי