מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת משפחה לתפארת בארץ ישראל – פרח מועלם

נטע נכדתי ואני במוזיאון אני
אני בילדותי בהרצליה
מורשת משפחתית של ציונות וערכים

שמי הוא פרח מועלם, נולדתי במעברת רמתיים בשנת 1958 להוריי מרסל ואברהם רחמים.

אני בילדותי

תמונה 1

הוריי התחתנו בבגדד. הם עלו לארץ בשנת 1951 מעיראק. שניהם נולדו וגדלו בבגדד. בבגדד הם היו משפחה מאוד עשירה ומכובדת,

סבי מצד אמי, ג'ורג' סופר

תמונה 2

סבי ג'ורג' סופר, אבא של אמי, היה סוחר בדים גדול. הם גרו בבית קומות גדול עם גג וחצר. בקיץ הם היו ישנים על הגג בגלל החום הכבד, וגרו כמעט כל המשפחה ביחד ולכל משפחה היה את החלק שלה בבית.

הערבים בעיראק מאוד כיבדו את היהודים שהיו בעיראק כי היהודים היו בעלי השכלה גבוהה. כשהגיע לארץ התיישב סבי בהרצליה. סבא שלי, אבא של אבי – יוסף באטה, נולד בעיראק כשהגיע לארץ התיישב בבאר יעקב.

סבי מצד אבי, יוסף באטה

תמונה 3

בעקבות מלחמת העולם השנייה הייתה השפעה לרעה על יחס הערבים כלפי היהודים. התחילו פרעות של הערבים ביהודים והם החליטו לעלות לארץ עם העלייה הגדולה במבצע "עזרא ונחמיה". הגיעו שליחים מהארץ לשכנע את השלטון לשחרר את היהודים, השלטונות העיראקים הסכימו לאפשר ליהודים לעזוב את עיראק בתנאי שהם יוצאים ללא רכוש ושהם יחתמו שהם לא יחזרו לעיראק לעולם, הם קיבלו תעודת מעבר חד צדדית שאומרת שאסור להם לעולם לחזור לעיראק.

תעודת המעבר של סבי יוסף מעיראק לישראל

תמונה 4

הם יצאו במטוסים לכיוון קפריסין ומשם הם הגיעו לארץ עם שלושת אחיי. בארץ נולדו עוד חמישה ילדים, אני השביעית מתוך השמונה. הם הגיעו ל"שער עלייה" ומשם העבירו אותם למעברת רמתיים ושיכנו אותם באוהלים. החיים במעברה היו מאוד קשים, בחורף הגשם זרם אל תוך האוהל, ובקיץ היה מאוד חם והיו המון יתושים. לאחר כשנתיים העבירו אותם למעברת צריפים. לעולים לא הייתה עבודה ולא הייתה פרנסה לכן חילקו תלושי מזון והם היו עומדים בתור לחלוקת ביצים, חלב, בשר ולחם. הייתה זו תקופת הצנע. בשנת 1962 אבא שלי קיבל מהסוכנות היהודית חנות מכולת כעזרה לפרנסת המשפחה בנווה עמל בהרצליה ואז גם עברנו להרצליה.

חנות המכולת של אבי

תמונה 5

עיקר המשחקים שלנו בילדות היו משחקי קלאס שהיינו מציירים על הכביש ליד הבית, כי בקושי היו מכוניות. שיחקנו גם בקפיצה בחבל, בגומי וכמובן חמש אבנים וג'ולים. הבנים היו משחקים גם כדורגל. היינו הולכים לחברים ולתנועה. אלו כמעט רוב המשחקים שהיו בזמנו. למדתי בבית ספר "ויצמן" בהרצליה. בכיתה א' למדתי מאחת בצהרים עד ארבע, כי לא היו מספיק כיתות. מאוד אהבתי את בית הספר והאווירה בו. היה בקצה בית הספר קיוסק קטן שמכר ארטיקים ממתקים וסנדוויצים, היינו קונים בהפסקות דברים במחירים כמו עשרים או שלושים אגורות. הטקסים בבית הספר היו מושקעים מאוד. בכל בוקר ברבע לשמונה כל בית הספר היה מתייצב במגרש הכדורגל לפי כיתות והיינו עושים התעמלות בוקר. היה רמקול אחד בחדר המנהל משם היו מתרגלים. וגם כל יום היו מקריאים פרק תהילים יומי.

בני כיתתי בבית ספר ויצמן הרצליה

תמונה 6

הקשר שלי עם נטע מיוחד מאוד. נטע היא הנכדה הבכורה שלי והיא כמו חברה שלי מאז שהיא הייתה קטנטונת. היא תמיד עוזרת לי במטבח לאפות עוגיות ולהכין עוגות. אני מלווה אותה בכל תחנות חייה כמו: חוגי ריקוד שירה, תכנית הקשר הרב דורי ועוד. היא תמיד פונה אלי בסוגיות שונות כשהיא צריכה להחליט. ואני מאוד גאה בה והיא יודעת את זה.

נטע ואני מכינות עוגיות

תמונה 7

אצלנו במשפחה שומרים על המסורת, חוגגים את החגים עושים קידוש, ואוכלים יחד ארוחות שבת.

ארוחה משפחתית בחופשה בצפון הארץ

תמונה 8

מפה לקידוש לערב שבת שעוברת מדור לדור: המפה נרקמה על ידי אמי עוד בבגדד, אמי למדה בבית ספר לתפירה ועשתה עבודות תפירה ורקמה יפות. המפה הזאת הייתה מיועדת לכיסוי החלות בזמן הקידוש. המפה עוברת מדור לדור במשפחה.

מפת השבת שעוברת מדור לדור

תמונה 9

אנחנו אוהבים לטייל ואוהבים מפגשים משפחתיים, בדרך כלל אצלנו, כי הבית מאוד גדול. אנחנו עורכים ארוחות משפחתיות כמו שבת וחגים וימי הולדת לנכדים. פעם בשנה אנחנו עושים נופש משפחתי שכל הילדים והנכדים מגיעים ותמיד אני מזמינה גם את סבתא מרטה אתנו, הסבתא השנייה של נטע, גם לנופש וגם לחגים.

ערכים החשובים למשפחתנו: אנחנו חונכנו ומחנכים על אהבת הארץ, כבוד בין בני המשפחה, עזרה ותמיכה בזמן הצורך, וכמובן על שמירת קשר בינינו, בין האחים הסבים סבתות והנכדים. אנחנו שומרים על מסורת עד כמה שאפשר, חוגגים חגים יחד וכמובן ארוחות שבת משותפות.

המסר שלי לנכדתי נטע הוא שתמשיך בדרכה ותשאף תמיד לטוב ביותר, כי כשרוצים ושואפים אז בדרך כלל גם מגשימים ואני בטוחה שהיא תצליח ותגיע רחוק.

חופשה משפחתית בראש פינה

תמונה 10

הזוית האישית

נטע הנכדה המתעדת: נהניתי לעבוד עם סבתא, זה עזר לי להכיר אותה ואת הסיפור שלה יותר מקרוב. גם נהניתי מאוד להקשיב לסיפורים של הסבים והסבתות האחרים.

סבתא פרח: אהבתי מאוד את התכנית והדרך בה התנהלה, לדעתי זה קירב ביני לבין נטע, זמן האיכות שהיה לנו יחד עם הסיפורים שסופרו שחלק מהם נטע לא הכירה. אשמח להשתתף בתכנית עם נכדיי בעתיד.

מילון

צנע
תקופה בראשית המדינה בה הייתה הקצבה של מזון באמצעות תלושים.

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשרוצים ושואפים אז בדרך כלל גם מגשימים“

הקשר הרב דורי