מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת היאחזות הנח"ל עין רדיאן

סבתא נורית והנכד איתמר
בן גוריון מבקר בעין רידאן
סיפור הקמתו של קיבוץ יוטבתה

תקופת הנח"ל
החיילת- נורית מוגילבסקי
תמונה 1 
האחזויות הנח"ל רעיונו של בן גוריון (ראש הממשלה הראשון של ישראל)                                                                                                     
 "נוער  חלוצי  לוחם"
יישובים שהוקמו אחרי מלחמת השחרור בגבולות החשופים של מדינת ישראל. חניכי תנועות הנוער התגייסו במיוחד לנח"ל למטרה זו.מטרת ההיאחזות להפוך ליישוב אזרחי לאחר שנים אחדות.בסיום הטירונות הצטרפתי לגרעין ה"גליל" שישב בהיאחזות עין רדיאן. הירידה לעין רדיאן עליתי על האוטובוס בתל אביב בשעה שבע בבוקר והגעתי להיאחזות עם חשיכה את האוטובוס ליוו שני ג'פים של משמר הגבול היות והדרכים עדיין לא היו בטוחות.
 
ההאחזות שלי –  עין רדיאן (היום יטבתה…) 
הוקמה ב: 30 באוקטובר 1951ראש הממשלה בן-גוריון שולח לנח"לאים ביום הקמת ההיאחזות איגרת:" אשריכם שזכיתם לבוא למדבר ולהיות הראשונים  שיפריחו אותו"בן גוריון רואה בעיני רוחו את חזונו מתגשם…
 
חיי היום יום בהיאחזות בכל בוקר קמנו עם הזריחה וסדר היום שלנו כלל:  עבודה במשק החקלאי ותורניות מטבח  בכל ערב התקיים מסדר צבאי ולאחריו תורניות שמירה ההיאחזות והרים סביב הצריפים -כמובן בלי מיזוג …
תמונה 2 
מטפלים בנוי בחצר ההיאחזות תורנות מטבח תורנות שמירה 
המשק החקלאי צוות חלוצי של מדריכים עשה בעין רדיאן ניסויים חקלאיים כי האמין שלמרות האדמה המלוחה והצחיחה אפשר יהיה להפריח את השממה ! 
 
שדה הסייפנים של המדריכה רות שילה
תמונה 3
 
גן הירק …המדריכה והאחראית בגן הירק: הדסה אביגדורי –  הייתה אחראית על כל הניסיונות החקלאיים בערבה ופעלה בנחישות ובהתלהבות.הדסה האמינה לאורך כל הדרך (למרות הקשיים וחוסר האמונה של רבים) שניתן לגדל בערבה גידולי ירקות שונים וראתה ברכה בעמלה…
תמונה 4 
הדסה הייתה לוחמת אמיצה בפלמ"ח במלחמת השחרור.
מטע התמרים בעין רדיאן היו תנאים מתאימים לגידול תמרים  את החוטרים הבריח בן ציון ישראלי מעירק לאירן תוך סיכון חייו ומשם לישראל מספר נח"לאי מעין רדיאן: בלילה הגיעו חוטרי התמרים מקבוצת כינרת להאחזות  ואז ניטעו המטעים הגדולים…
 
תמונה 5 
ריסוס נגד מזיקים
 
דיר הכבשים מדריך הצאן רוג'ר שעלה מאוסטרליה גוזז את הצאן בדיר הכבשים…מכיוון שהייתי בוגרת "כדורי" ניתן לי לעבוד בדיר הכבשים -הייתי נוטלת את הסְטֶן  (תת מקלע)ויורדת עם העדר לשטח המרעה המרוחק מההיאחזות…
הרפת בהתחלה העדר ברפת היה מורכב רק מפרות מסוג הברהמה…כשעלתה האפשרות להקים רפת במקום לגלגו המומחים… אך כיום תעיד הרפת הנהדרת של קיבוץ יטבתה מי צדק?! היו אלה ימים נהדרים של עבודה ושמחה…
 
בן-גוריון מגיע לביקור בהיאחזות
במורד הגבעה הוא נתקל בשלט עין-רדיאן, נותן הוראה להוריד אותו ואומר: "מהיום תקרא ההיאחזות יטבתה! כמאמר הפסוק בספר במדבר:   "ויסעו, מחור הגדגד; ויחנו ביוטבתה"  (פרק ל"ג, פס' ל"ג). פולה מבקשת כוס מים.המים בעין רדיאן היו מלוחים מאוד ופולה התלוננה: "אי אפשר לשתות את המים האלה" . בן גוריון ענה: "הובטחה לנו ארץ של חלב ודבש ולא ארץ של מים"
 תמונה 6
בן-גוריון ופולה ,לידם צבי חרות מפקד ההיאחזות
 
בן גוריון חלם והאמין ביישוב הנגב. חברי גרעין "הגליל" השתוקקו לאזרח את ההיאחזות ולכן היו נוסעים לשדה-בוקר לדבר עם בן-גוריון על רצונם והיו חוזרים נפעמים מרוח חזון יישוב הנגב שפעמה בו. לבסוף אוזרחה ההיאחזות על ידי גרעין נח"ל אחר שהפך את יטבתה לקיבוץ פורח. איך קרה שמדינת ישראל לא הגשימה את חזונו של האיש ?!
הסיירת מפקד הסיירת איצ'ה מפקד ההיאחזות צבי חרות
תמונה 7
 
הסיירת של עין רדיאן מנתה 24 ג'יפים ו 4 קומנדקרים הסיירת שמרה על השטח: ממצפה רמון ועד אילת ומהגבול המזרחי עם עבר הירדן ועד הגבול המערבי עם מצריים.
תמונה 8 
אחד האירועים הכואבים בחיי נפילת חברנו לגרעין מנחם בן-דוד
 
תמונה 9 
שיצא לטיול בפטרה יחד עם רם פרגאי, קלמן וגלעד חבריוהיה אז שיגעון בקרב חלק מבני הנוער ללכת לפטרה עיר נבטית קדומה  בדרום ממלכת ירדן, כמאה ק"מ צפונית לאילת, הגבול עם עבר הירדן נשמר על ידי חיילים בדואים  ולא היה שום סיכוי להינצל…רבים ניסו אך רק בודדים הצליחו…פטרה מפורסמת בארמונות הקבורה שלה החצובים באבן החול של הרי אדום, לפיכך קרויה בעברית "סלע אדום"
 
תמונה 10 
 
ביקור בעין רדיאן יטבתה 2007
הודות לסבא ולסבתא שלי הכרתי את הסיפור המרתק על היאחזות הנח"ל. משתי פרות שהביא חבר קבוצת גבע ליוטבתה התחילה הרפת אכן "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה" .
 
העשרה
פטרה: "פטרה (ערבית ???????מלשון פטרוס – "סלע" ביוונית) היא עיר נבטית קדומה המפורסמת בארמונות הקבורה שלה החצובים באבן החול של הרי אדום, ומכאן שמה בעברית "הסלע האדום". העיר נבחרה ב2007 כאחת משבעת פלאי תבל החדשים. פטרה שוכנת בדרום ירדן, כמאה ק"מ צפונית לעקבה. היא מכונה גם "העיר הוורודה" בפי התושבים המקומיים בשל גוון המסלע."
 
 יָטְבָתָה (נהגה: יוֹטְבָתָה) הוא קיבוץ בערבה, 45 ק"מ צפונה מאילת. שמו הערבי של האתר הוא עין ע'דיאן (נהגה לעתים מזומנות גם עין רדיאן).
 
נכתב בשנת 2007
מורה מובילה תכנית אילת שחק   

מילון

פטרה
פטרה (ערבית ??????מלשון פטרוס - "סלע" ביוונית) היא עיר נבטית קדומה המפורסמת בארמונות הקבורה שלה החצובים באבן החול של הרי אדום, ומכאן שמה בעברית "הסלע האדום". העיר נבחרה ב2007 כאחת משבעת פלאי תבל החדשים. פטרה שוכנת בדרום ירדן, כמאה ק"מ צפונית לעקבה. היא מכונה גם "העיר הוורודה" בפי התושבים המקומיים בשל גוון המסלע.

ציטוטים

”בן-גוריון אמר מהיום תקרא ההיאחזות יטבתה! הפסוק בספר במדבר: "ויסעו, מחור הגדגד ויחנו ביוטבתה" “

הקשר הרב דורי