מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקליטה בארץ

סבתא שלי ואני
בית כנסת של קהילת בני ישראל בהודו.
ההסתגלות בארץ

ציפורה פנקר, נולדה בתאריך 4.7.1938 בבומביי לסבא רבא אליהו וסבתא רבתא עליזה. היא האחות ה-4 מתוך 8  אחים, כולם נולדו בהודו. סבתא נולדה וגרה בשכונה עירונית לכל דבר, בדירת גן בבניין של 4 קומות יחד עם כל המשפחה.

בביתה היה נהוג לדבר הודית. אבא של סבתא עבד בנגרייה פרטית וכך גם האחים של סבתא. האקלים היה טרופי. בהודו היה נהוג שבנות לא עובדות ולכן האבא הביא את הפרנסה. יחסי השכנות בשכונה של סבתא היו מעולים וקרובים, היו להם שכנים מדתות אחרות ובעיקר מוסלמים והינדיים, כל אחד קיבל את השני ואת מנהגיו וחגיו, אף פעם לא הרגישו אנטישמיות.

סבא וסבתא הכירו בשידוך והתחתנו בשנת 1965.

עם השנים הפרנסה נהייתה קשה והאחים של אמא החליטו לעלות ארצה וגם ההורים, ובעקבותיהם גם סבא וסבתא עלו בשנת 1971. סבא וסבתא עלו לארץ במטוס. הם עשו הפסקה בטהרן שבאיראן. הם מספרים שהיה מאוד מאוד קר בדרך והם לא היו ערוכים לזה וחששו לחיי הילדים שלהם, אמא שלי הייתה רק בת חצי שנה. הם עלו ארצה ישר לדירת עמידר שבבאר שבע ובה הם גרים מאז ועד היום.

הקליטה בארץ הייתה מאוד קשה בגלל חוסר שפה, לבוש שונה, אוכל שונה ומנהגים שונים. סבא לא מצא את עצמו מבחינה תעסוקתית ולא עבד, סבתא עבדה בתור תופרת וגם בעבודות ניקיון. הם לא היו באולפן ללמידת עברית, וסבתא למדה עברית בכוחות עצמה וכך התאקלמה טוב יותר מסבא. כשסבא הגיע לארץ הוא היה מבוגר מידי ואבא ל-3 ילדים כך שלא גייסו אותו והוא לא השתתף בשום מלחמה.

לסבא וסבתא נולדו 6 ילדים, יוסי נולד בהודו בשנת 1965, יואל נולד בהודו  בשנת 1968. אילנה, אמא שלי, נולדה בהודו בשנת 1970. שרונה נולדה בישראל בשנת 1972. יהושע נולד בישראל בשנת 1974. אורן נולד בישראל בשנת 1975.

הזוית האישית

לירון: כיוון שאני כתבתי על סבתא שלי אז אמא שלי סיפרה לי על סבתא שלי והיה לי חשוב לדעת עליה דברים שלא ידעתי עליה קודם והיה לי מעניין לדעת ולהחכים על סבתא שלי. חוויה זו גרמה לי להיזכר בתקופה שהייתי ילדה קטנה וסבתא שלי תמיד הייתה דואגת לי ולכל משפחתי ושתמיד גיבשה את המשפחה ואיך סבתא שלי הייתה עושה הכל בדרכי שלום ובנחת ואיך היא הייתה דמות חשובה עבורי ואהבתי אותה הכי שיש.

מילון

מאלידה
טקס מסורתי-דתי שנערך אחרי מאורעות טובים או חגים (לידה, יום הולדת, גיוס, חתונה ) בטקס זה מברכים על פירות ואוכלים מאכל הודי מיוחד שמכינים מקוקוס ואורז.

ציטוטים

”סבתא שלי הייתה אשת שלום, כיבדה את כולם מגדול ועד קטן ובגלל זה היא הייתה מאמינה במשפט ואהבת לרעך כמוך.“

הקשר הרב דורי