מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצעת הנישואין של סבתא נוסרת רחמני באיראן

אני וסבתא שלי במימונה מכינים מופלטות
סבא וסבתא שלי בתמונה משותפת אחרי חתונתם
הצעת נישואים מזמנים אחרים

שמי ראם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי נוסרת רחמני (אליאסי). הסיפור שאשתף כאן הוא סיפור הצעת הנישואים של סבי וסבתי אשר מצאתי יוצא דופן ומעניין. הסיפור מתרחש באיראן, בזמנים אחרים, בתקופה בה היו מתחתנים באמצעות שידוכים. זה עיקרו של הסיפור:

סבא וסבתא גרו בשכנות וחלקו חצר משותפת, המשפחות היו בקשר טוב ביניהן. בשנת 1950, סבא משה הלך עם אחיו ועם סבא רבא שלי אליהו (אבא של סבתא שלי) לבקש את ידה של בת הכפר, אשרף. התברר שהבטיחו לאיש אחר את ידה של אשרף, סבא והמלווים חזרו הביתה עם המתוקים שלקחו עימם לכבוד הבקשה.

באירן הקפידו להתחתן עם יהודים ובעיקר עם משפחות שמכירים. בדרכם הביתה שאלו את סבי אליהו אם אפשר לבקש את ידה של בתו נוסרת, סבא ענה להם שהיא ממש צעירה.

למחרת סבא אליהו "ברח" להרים כדי שלא לקבל את בקשת שכניו האהובים, ולהציל את נוסרת הצעירה. כמובן שסבא רבא לא יכל להמשיך ולהתעלם לאורך זמן מבקשת הנישואין המוצעת לבתו, וכמה ימים אחרי כן הסכים לחתונה בין סבא משה לסבתא נוסרת והם התארסו.

סבא נסע לטהרן לעבוד וכשחזר הביתה לחומסר, הביא מתנות רבות לארוסתו הם התחתנו. הכתובה נכתבה רק כשסבתא היתה בת 16 ורק אז עברה לגור עם סבא כזוג.

סבא וסבתא שלי זוג נשוי מעל 70 שנה עם שבע בנות, 23 נכדים ו-18 נינים. אני מאחל להם בריאות, שתמיד יהיו זה לצד זו וישמשו לנו דוגמא לזוגיות, אהבה ואחדות המשפחה.

סבא וסבתא לאחר חתונתם

תמונה 1

הזוית האישית

ראם: לי היה כיף לעבוד עם סבתא שלי לבד מבלי ששאר חברי משפחתנו הפריעו. למדתי על העבר של המשפה שלי שלא ידעתי על קיומו. אני רוצה להגיד לסבתא שלי תודה על זה ששיתפה פעולה איתי ובאה איתי למפגשי התכנית. אני אשמח לדבר עם סבתא עוד על אירועים מן העבר שלה, היה לי מאוד מעניין.

מילון

נומזד
מאורס (מפרסית)

ארוסי
חתונה (מפרסית)

קוציק
קטנה/קטן (מפרסית)

טהרן
טֶהְרָאן או טֶהְרָן (בפרסית: تهران) היא בירת איראן והעיר הגדולה בה, הממוקמת לרגלי רכס הרי אלבורז ונמצאת במרכזה של פרובינציה טהראן בצפון המדינה. העיר מהווה את המרכז הפוליטי, הכלכלי והחברתי של המדינה. יותר ממחצית התעשייה האיראנית מבוססת בטהראן, שבה תעשיות ייצור רכב, חשמל ומוצריו, טקסטיל, כלי נשק, סוכר וכימיקלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכי חשוב בחיים זו המשפחה ולהיות ביחד“

”הכתובה נכתבה רק כשסבתא היתה בת 16 ורק אז עברה לגור עם סבא כזוג נשוי“

הקשר הרב דורי